Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJarmo Sariola Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos
2
Verkon metaforat verkko mediana ja välineenä: verkkolehdet, viestintä -> verkko ei ole sosiaalinen verkko julkisena tilana (kaupunki): kohtaaminen, kauppa, sosiaalisuus, osallistuminen, julkinen keskustelu -> verkko on sosiaalinen ja yhteisöllinen
3
Mitä sosiaalisuus on? Ihminen lähtökohtaisesti sosiaalinen eläin: sosiaalinen vuorovaikutus tekee ihmisestä ihmisen (symbolinen kielenkäyttö) sosiaalinen vaikutus sosiaalinen vertailu sosiaalinen vaihto sosiaaliset normit sosiaalinen identiteetti
4
Kuinka sosiaalinen väline verkko on? Vihjeettömyysmallit: verkossa tehtäväkeskeistä viestintää ja suuri psykologinen etäisyys, sosiaalisuus informaation määränä Verkossa kuitenkin sosiaalisen tason (ryhmäjäsenyydet ja -identiteetit) vihjeitä: ryhmään samaistuminen verkossa (SIDE-teoria) Verkossa syntyy hyvinkin läheisiä suhteita (hyperpersoonallinen viestintä)
5
Sosiaaliset ilmiöt verkossa verkko sosiaalisuutta rajoittavana ja edistävänä välineenä uudet sosiaaliset yhteisöt (esim. fanikulttuurit) identiteetin tuottaminen verkossa yhteisöllisyys verkossa
6
Identiteetti verkossa Sosiaalisen identiteetin tuottaminen verkossa, miten tuotamme identiteettimme? toisen havaitseminen tekstinä Miten luomme toisista kuvaa? -> viestinnän piilevä informaatio -> sosiaalisen tason vihjeet mahdollisuus ”valheellisen” identiteetin tuottamiseen Onko Internetissä sukupuolta, etnistä taustaa tai ikää?
7
Yhteisöllisyys verkossa perinteinen yhteisömääritelmä: alueellinen yksikkö, vuorovaikutuksen muodot ja yhteenkuuluvuuden tunne verkossa ajatuksellinen tai kuvitteellinen yhteisö, jolla voi olla sosiaalista voimaa uusyhteisöllisyyden tai –heimoistumisen aika: yhteisöt rakentuvat hyvin erilaisista lähtökohdista, yhteisöjä syntyy ja häviää, ihmisillä vapaus valita yhteisöjä käytännön kokemukset verkkoyhteisöistä vaihtelevia, aktiivisimpia ns. intressiyhteisöt
8
Verkon käyttäjien asenteet Matikainen (2002) Tuoko se sitten bisnestä? – Internetiin ja virtuaaliseen oppimisympäristöön asennoituminen Yrittäjät ja internet. Tulossa 2006 Miten yrittäjät asennoituvat verkkoon? Verkon välineellinen luonne: tiedon haku ja välitys Asiakashankinta, kaupankäynti ja neuvottelut eivät sovi verkkoon Huoli sosiaalisen kanssakäymisen köyhtymisestä Asenteet yliopistossa? Asenteiden yhteys toimintaan???
9
Onko verkko-opiskelu sosiaalista? Liittyykö verkkoon automaattisesti sosiaalinen ja konstruktivistinen oppimiskäsitys? Hyperteksti – konstruktivismi Tutkimustulokset verkko-opiskelun sosiaalisuudesta vaihtelevia Tiedon/informaation vaihdantaa Onko informaatio liian pirstaleista? Syntyykö kokonaisuuksia?
10
Kuinka sosiaalisia wikit ja blogit ovat? Sosiaaliset normit? Sosiaalinen identiteetti? Sosiaalinen vertailu? Sosiaalinen vaihto? Sosiaalinen vaikutus?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.