Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos."— Esityksen transkriptio:

1 Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos

2 Verkon metaforat verkko mediana ja välineenä: verkkolehdet, viestintä -> verkko ei ole sosiaalinen verkko julkisena tilana (kaupunki): kohtaaminen, kauppa, sosiaalisuus, osallistuminen, julkinen keskustelu -> verkko on sosiaalinen ja yhteisöllinen

3 Mitä sosiaalisuus on? Ihminen lähtökohtaisesti sosiaalinen eläin: sosiaalinen vuorovaikutus tekee ihmisestä ihmisen (symbolinen kielenkäyttö) sosiaalinen vaikutus sosiaalinen vertailu sosiaalinen vaihto sosiaaliset normit sosiaalinen identiteetti

4 Kuinka sosiaalinen väline verkko on? Vihjeettömyysmallit: verkossa tehtäväkeskeistä viestintää ja suuri psykologinen etäisyys, sosiaalisuus informaation määränä Verkossa kuitenkin sosiaalisen tason (ryhmäjäsenyydet ja -identiteetit) vihjeitä: ryhmään samaistuminen verkossa (SIDE-teoria) Verkossa syntyy hyvinkin läheisiä suhteita (hyperpersoonallinen viestintä)

5 Sosiaaliset ilmiöt verkossa verkko sosiaalisuutta rajoittavana ja edistävänä välineenä uudet sosiaaliset yhteisöt (esim. fanikulttuurit) identiteetin tuottaminen verkossa yhteisöllisyys verkossa

6 Identiteetti verkossa Sosiaalisen identiteetin tuottaminen verkossa, miten tuotamme identiteettimme? toisen havaitseminen tekstinä Miten luomme toisista kuvaa? -> viestinnän piilevä informaatio -> sosiaalisen tason vihjeet mahdollisuus ”valheellisen” identiteetin tuottamiseen Onko Internetissä sukupuolta, etnistä taustaa tai ikää?

7 Yhteisöllisyys verkossa perinteinen yhteisömääritelmä: alueellinen yksikkö, vuorovaikutuksen muodot ja yhteenkuuluvuuden tunne verkossa ajatuksellinen tai kuvitteellinen yhteisö, jolla voi olla sosiaalista voimaa uusyhteisöllisyyden tai –heimoistumisen aika: yhteisöt rakentuvat hyvin erilaisista lähtökohdista, yhteisöjä syntyy ja häviää, ihmisillä vapaus valita yhteisöjä käytännön kokemukset verkkoyhteisöistä vaihtelevia, aktiivisimpia ns. intressiyhteisöt

8 Verkon käyttäjien asenteet Matikainen (2002) Tuoko se sitten bisnestä? – Internetiin ja virtuaaliseen oppimisympäristöön asennoituminen Yrittäjät ja internet. Tulossa 2006 Miten yrittäjät asennoituvat verkkoon? Verkon välineellinen luonne: tiedon haku ja välitys Asiakashankinta, kaupankäynti ja neuvottelut eivät sovi verkkoon Huoli sosiaalisen kanssakäymisen köyhtymisestä Asenteet yliopistossa? Asenteiden yhteys toimintaan???

9 Onko verkko-opiskelu sosiaalista? Liittyykö verkkoon automaattisesti sosiaalinen ja konstruktivistinen oppimiskäsitys? Hyperteksti – konstruktivismi Tutkimustulokset verkko-opiskelun sosiaalisuudesta vaihtelevia Tiedon/informaation vaihdantaa Onko informaatio liian pirstaleista? Syntyykö kokonaisuuksia?

10 Kuinka sosiaalisia wikit ja blogit ovat? Sosiaaliset normit? Sosiaalinen identiteetti? Sosiaalinen vertailu? Sosiaalinen vaihto? Sosiaalinen vaikutus?


Lataa ppt "Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google