Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa"— Esityksen transkriptio:

1 Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa

2 TIMSS 1999 the Third International Mathematics and Science Study
38 eri maassa tutkimuksen kohteena 13-vuotiaat oppilaat Suomesta oppilaita mukana 3060 Testi/koe käsitteli seuraavia matematiikan osa-alueita: luvut ja laskutoimitukset, mittaaminen, algebra, geometria sekä tilastot ja todennäköisyys

3

4 Sukupuolien väliset erot matemaattisissa saavutuksissa
Kaikissa maissa oli keskimäärin pieni mutta merkittävä ero tyttöjen ja poikien välillä -> poikien eduksi Suurimmat erot Iranissa ja Tunisiassa ”Upper quarter level” 23 % tyttöjä ja 27 % poikia (vain Filippiineillä tyttöjen osuus suurempi) ”Median level” 49 % tyttöjä ja 51 % poikia

5 Tyttöjen ja poikien väliset erot osa-alueittain
Luvuissa ja laskutoimituksissa sekä mittauksessa erot tyttöjen ja poikien välillä olivat keskimäärin merkittäviä. Pojat pärjäsivät näissä paremmin. Merkittävät erot: Luvut ja laskutoimitukset (Israel ja Tunisia), mittaus (Tunisia ja USA) sekä tilastot ja todennäköisyys (Tunisia)

6 Oppilaiden matemaattinen itseluottamus
Pitäisin matematiikasta jos se ei olisi niin vaikeaa. Vaikka teen parhaani, matematiikka on minulle vaikeampaa kuin luokkatovereilleni. Kukaan ei voi olla hyvä kaikissa aineissa. En vain ole lahjakas matematiikassa. Tiedän etten ikinä tule oikeasti ymmärtämään uutta matematiikan aihetta/osa-aluetta, jos en alun perinkään ymmärtänyt sitä. Matematiikka ei ole vahvuuteni.

7 Low: voimakkaasti samaa mieltä tai samaa mieltä (15 %)
Medium: kombinaatiot (67%) High: voimakkaasti eri mieltä tai eri mieltä (18%) Suomessa kolmanneksi paras matemaattinen itseluottamus Thaimaassa huonoin

8 Erot matemaattisessa itseluottamuksessa
Kaiken kaikkiaan pojilla parempi itseluottamus matematiikassa -> pieni mutta tilastollisesti merkittävä ero löytyi tyttöjen ja poikien väliltä (sekä 95 että 99 TIMSS) High kategoriassa enemmän poikia esim Suomessa ja Englanissa Low kategoriassa huomattavasti enemmän tyttöjä esim. Japanissa ja Belgiassa

9 Sukupuolierot matemaattisessa itseluottamuksessa

10 Asenteet matematiikka kohtaan
Pidän matematiikasta. Nautin matematiikan opiskelusta. Matematiikka on tylsää. Matematiikka on tärkeää jokapäiväisessä elämässä. Haluaisin työpaikan, jossa pääsisin käyttämään matematiikkaa.

11 High: oppilaalla oli eniten positiivisia tai vahvasti positiivisia vastauksia. (37 %)
Low: oppilaalla oli eniten negatiivisia tai vahvasti negatiivisia vastauksia. (52 %) Medium: kombinaatiot (11%)

12 ”High” kategoriaan kuuluvien
oppilaiden prosentuaaliset määrät eri maissa

13 Sukupuolierot asenteissa Suomessa ja Filippiineillä

14 Yhteenveto TIMSS 1999… Tyttöihin verrattuna:
Matemaattiset saavutukset olivat keskimäärin hiukan parempia pojilla Matemaattinen itseluottamus/itsetunto oli keskimäärin hiukan parempi pojilla Pojilla myös keskimäärin ”positiivisempi” asenne matematiikka kohtaa

15 PISA 2003 Programme For International Student Assessment 41 maata
tutkimuskohteena 15-vuotiaat nuoret Suomesta 6235 oppilasta Tehtävien painotus 2/3 matematiikkaa Osa-alueet: määrällinen ajattelu, tila ja muoto, muutos ja yhteydet sekä epävarmuus

16

17 Tyttöjen ja poikien suorituspistemäärien erot matematiikassa

18 Erot saavutuksissa osa-alueittain
Suurin ero sukupuolien välillä oli muoto ja tila (geometria) tehtävissä Kuitenkin sukupuolten väliset erot ovat yleensä pieniä Islanti on ainut maa missä tytöt pärjäsivät paremmin kuin pojat joka osa-alueessa Suomessa pojat olivat parempia epävarmuus (todennäköisyys ja tilastotiede) sekä muutos ja yhteydet osa-alueissa (algebra)

19 Asenteet matematiikkaa kohtaan
Nautin lukea matematiikkaa. Odotan matematiikan tunteja. Teen/lasken matematiikka, koska nautin siitä. Olen kiinnostunut niistä asioista, joita opin matematiikasta.

20 OECD maissa: Kysymys 1: 31 %, Kysymys 2: 31 % Kysymys 3: 38 %, Kysymys 4: 53 % Suomessa: Kysymys 1: 18 %, Kysymys 2: 20 %, Kysymys 3: 25 %, Kysymys 4: 45 % -> hieman negatiivinen suhtautuminen

21 Tyttöjen ja poikien väliset erot asenteissa matematiikkaa kohtaan

22 Motivaatio Matematiikkaan kannattaa panostaa, koska siitä on hyötyä/se auttaa minua siinä työssä, jota myöhemmin haluan tehdä. Matematiikan opiskelu on tärkeää, koska se tukee sellaisia aineita, joita haluan opiskella myöhemmin. Matematiikka on tärkeä aine minulle, koska tarvitsen sitä jatko-opiskelussa. Opin matematiikasta monia asioita, joista on hyötyä minulle työelämässä.

23 OECD maissa: Kysymys 1: 75 %, Kysymys 2: 78 %, Kysymys 3: 66 %, Kysymys 4: 70 % Suomessa: Kysymys 1: 73 %, Kysymys 2: 87 %, Kysymys 3: 74 %, Kysymys 4: 76 %

24 Matemaattinen itsetunto/minäkäsitys
En ole hyvä matematiikassa. Saan hyviä arvosanoja matematiikasta. Opin matematiikkaa nopeasti. Olen aina ollut sitä mieltä, että matematiikka on vahvin aineeni Ymmärrän matematiikan tunnilla jopa vaikeat asiat.

25 Maiden väliset erot matemaattisessa itsetunnossa

26 Matematiikka ahdistus
Pelkään usein, että matematiikan tunnit ovat vaikeita minulle. Minusta tulee jännittynyt, kun joudun tekemään matematiikan kotitehtäviä. Hermostun, kun joudun ratkomaan matemaattisia ongelmia. Koen usein avuttomuutta, kun yritän ratkaista matemaattista ongelmaa. Pelkään, että saan huonoja arvosanoja matematiikasta.

27

28 Tyttöjen ja poikien matematiikka-ahdistuneisuus Suomessa, Tanskassa ja Japanissa

29 Yhteenveto PISA 2003... Tyttöihin verrattuna:
Pojat menestyivät paremmin Pojilla oli positiivisempi asenne Pojilla oli parempi motivaatio Pojilla oli parempi matemaattinen itsetunto Pojat olivat vähemmän ahdistuneita ( -> samansuuntaiset tulokset kuin TIMSS 1999 tutkimuksessa) MIKSI NÄIN ON JA MITÄ ASIALLE PITÄISI TEHDÄ???


Lataa ppt "Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google