Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarika Salo Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Lapset ja nuoret tietokoneen käyttäjinä Historioitsijan näkökulma Digitaalinen kulttuuri Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitos Porin yliopistokeskus Lehtori Petri Saarikoski
2
Koneen lumo. Mikrotietokoneharrastus Suomessa 1970-luvulta 1990-luvun puoliväliin (Yleinen historia, Turun yliopisto, lokakuu 2004)
3
Keskeistä Kotitietokoneiden varhaishistorian merkitys on nykyisen tietoteknisen käyttökulttuurimme muotoutumisen kannalta hyvin merkittävä Tietokoneharrastuksen ja tietotekniikan arkipäiväistymisen vahva sidos Lapset ja nuoret astuvat ensimmäisen kerran tietotekniikan käyttäjien piiriin
4
Tilastoja ja vuosilukuja 1980-luvulta 1980-luvun alussa ”kotitietokoneet” tulevat ensimmäisen kerran kulutuselektroniikkamarkkinoille Mikrotietokoneiden käyttäjämäärät nousevat muutamasta tuhannesta yli sataan tuhanteen vuoteen 1985 mennessä ”Koti- ja yrityskoneet” PC:n maahantuonti alkaa syksyllä 1983 Atk-opetus aloittaa virallisesti kouluissa syksyllä 1987 Tietokoneiden käyttötarpeista hyvin epämääräinen kuva julkisuudessa
5
Tietokonepelit osaksi nuorisokulttuuria Lähde: MikroBitti 5/1985
6
Lähde: Printti 3/1987 Atk-nerot ja ”bittinikkari”
7
Yhteisöllisten toimintamuotojen kehittyminen
8
Tietotekniikan käyttö 1990-luvun alussa, tilastoja Tietokoneita hankittiin kaikkein nopeimmin lapsiperheisiin Tietokoneistuminen nopeinta kaupungeissa 15-24-vuotiaista 11 prosenttia käytti tietokoneita päivittäin Nuorempien 10-14-vuotiaiden vastaava luku 29 prosenttia Poikien ja tyttöjen käyttökulttuurien erot selvästi nähtävissä
10
Yhteenvetoa Tietoteknisten käyttökulttuurien kehittymisen syklisyys Lasten ja nuorten tärkeä (mediajulkisuudessa kuitenkin ylikorostunut) asema tietoteknisessä arjessa Teknologisen determinismin kritiikki
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.