Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMauno Jääskeläinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tohtorien uraseurannan satoa ja tuloksia Työelämää ja opintoja –iltapäivä 27.8.2008 Jukka Mäkinen, TaY | U&R
2
Tohtoreiden työllisyys Tohtoreiden uraseuranta-aineisto: kohderyhmänä vuosina 2004-2005 valmistuneet; kysely toteutettiin vuonna 2007. Valtakunnallisen aineiston N~1183, josta Tampereen yliopistosta valmistuneiden N~121. Hieman useampi kuin joka kymmenes tohtoreista on kokenut työttömyyttä tutkinnon suoritettuaan. Työttömyys on ollut keskimääräistä yleisempää humanisteilla, yhteiskuntatieteilijöillä ja luonnontieteilijöillä. Työllisyydessä ei esiinny kokonaistasolla alueellisia eroja: poikkileikkaustilanteissa puoli vuotta ennen ja jälkeen valmistumisen sekä tutkimusajankohtana se vaihteli kahdesta neljään prosenttia. Tohtorin tutkinto vakiinnuttaa ammatillista asemaa: ennen tutkinnon suorittamista noin kolmannes oli vakituisessa työssä, tutkinnon suorittamisen jälkeen jo joka toinen.
3
Tohtorin tutkinnon suorittaneiden sektori- ja toimialakohtainen sekä alueellinen sijoittuminen Enemmistö tohtorin tutkinnon suorittaneista sijoittuu julkiselle sektorille tutkimus- ja koulutustehtäviin. Yksityinen sektori työllisti ainoastaan 15 prosenttia tutkinnon suorittaneista ja yrittäjänä toimi kolme prosenttia tutkimukseen osallistuneista. Pääkaupunkiseudun yliopistoista valmistuneista yli kaksi kolmannesta oli työllistynyt opiskelupaikkakunnalle, Tampereella opiskelleista samoin oli tehnyt joka toinen. Helsingin alueen vetovoima on vahvaa: muissa yliopistokaupungeissa opiskelleista joka kymmenes oli siirtynyt pääkaupunkiseudulle töihin.
4
Tohtorin tutkinnon suorittaneiden ammatillinen sijoittuminen Tohtoreiden yleisin ammattiryhmä oli tutkijat (38 %), toiseksi suurin opettajat (21 %) ja kolmanneksi suurin potilas- ja asiakastyön ammattilaiset (15 %). Tampereen yliopistossa väitelleiden tilanne noudattelee pääpiirteissään valtakunnallista tilannetta. Kolmannes vastaajista ilmoitti työhönsä sisältyvän johtamistehtäviä. Kolmannes vastaajista piti tutkimusosaamista tärkeimpänä työn edellyttämänä taitona, ja sen tärkeyttä painottivat myös muut kuin tutkijan tehtävissä toimivat. Toiseksi tärkeimpänä pidettiin substanssiosaamista, eli alan tuntemusta ja opetusosaamista. Nämä alueet korostuivat joka viidennessä vastauksessa.
5
Tohtorikoulutus ja työ I Tohtoreiden työ vastasi verrattain hyvin koulutustasoa; vain muutama prosenttia kyselyyn vastanneista katsoi, ettei työ ollut koulutustasoa vastaavaa. Yli puolet vastaajista ilmoitti käyttävänsä jatkuvasti työssään opintojensa antamia tietoja ja taitoja. Tohtorinkoulutus vaikuttaa myönteisesti tilanteeseen työpaikalla: yleisin muutos on palkankorotus, toiseksi yleisin vaativammat tehtävät ja monet ovat myös työllistyneet uuden työnantajan palvelukseen. Valtakunnallisessa aineistossa bruttotulojen keskiarvo on 3693 euroa (miehillä 3895e, naisilla 3515e). Tampereen yliopistossa väitelleillä keskipalkka oli hieman keskimääräistä korkeampi, 3980 euroa.
6
Tohtorikoulutus ja työ II Tohtoreiden työtyytyväisyys on varsin korkeaa. Vastaajat pitivät työtään mielenkiintoisena ja katsoivat tehtäviensä olevan monipuolisia ja mahdollistavan osaamisen kehittämisen. Työn koettiin olevan myös haasteellista, itsenäistä ja vastuullista. Työtä kohtaan koetussa tyytyväisyydessä ei ole alueellisia eroja tohtoreiden välillä. Työ koetaan sisällöllisesti antoisana, mutta toisinaan myös henkisesti kuormittavana ja paljon voimavaroja vaativana.
7
Tohtoreiden ehdotukset koulutuksen kehittämiseksi I Tohtoreilta kysyttiin, millaisia asioita tutkijakoulutuksessa pitäisi kehittää koulutettavien työmarkkina-aseman vahvistamiseksi. Viisi tärkeintä kehittämisaluetta olivat seuraavat: työnantajayhteistyön kehittäminen (mainittu n. 20 % vastauksista), tutkimusosaamisen käytännönläheisyyden ja soveltamistaidon kehittäminen (mainittu 15 % vastauksista), vuorovaikutustaitojen valmennus (mainittu n. 15 % vastauksista), työmarkkina-asemaan vaikuttaminen (so. tohtorikoulutuksen supistaminen ja tutkijavirkojen perustaminen; mainittu hieman yli 10 % vastauksista) sekä työmarkkinatiedon ja työnhaun taitojen valmennus (mainittu hieman alle 10 % vastauksista). Myös johtamis-, hallinto- ja projektiosaamisen valmennusta toivottiin (kumpaakin alle 10 % vastauksista).
8
Tohtoreiden ehdotukset koulutuksen kehittämiseksi II Työnantajayhteistyön kehittämistä toivottiin erityisesti kasvatustieteellisen, kauppatieteellisen, luonnontieteellisen ja teknillisen sekä maatalous-metsätieteellisen koulutuksen saaneet. Työmarkkinoihin vaikuttamista toivoivat erityisesti humanistit ja yhteiskuntatieteilijät. Heistä keskimääräistä suurempi osa oli myös kirjannut tutkimuksen käytännönläheisyyden ja soveltamisen valmiuksien kehittämisen toiveekseen, minkä voi nähdä viittaavan tutkinnon hyödynnettävyyden pulmiin työmarkkinoilla.
9
Lähteet Haapakorpi, Arja (2008) Tohtorien varhaiset urat ja tohtorikoulutuksen merkitys työelämässä Tampereen yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut (2008) Tohtorien uraseuranta. Vuosina 2004-2005 tohtorin tutkinnon suorittaneiden sijoittuminen työmarkkinoille.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.