Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityössä SOS-hanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityössä SOS-hanke"— Esityksen transkriptio:

1 Asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityössä SOS-hanke
Osallisuuden vahvistaminen Pirkanmaalla -työkokous

2 Osahankkeen lähtökohdat
Syrjäytyneestä osalliseksi sosiaalityön keinoin (SOS) –hankkeen päätavoite on aikuissosiaalityön kehittäminen ja asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityön palveluissa sekä yhteiskunnassa muutenkin. Rahoitus Sosiaali- ja terveysministeriöstä (75%) ja Tampereen kaupungilta (25%) Tampereen osahankkeessa. Hankkeen kesto 08/ /2013, hankkeelle luvattu jatkoa. Tampereella neljä projektityöntekijää: Mia Mäki-Fränti , Tuija Laakso, Marianne Kukkasniemi, Samuli Pietilä ja projektipäällikkönä Tuula Tuominen.

3 Osallisuuden lisäämisen muotoja
Palvelujen saavuttavuuden lisäämistä ja matalan kynnyksen toiminnan kehittämistä. KEINOJA: Palveluista tiedottamisen lisääminen ja jalkautuva sosiaalityö -> asuinalueille mm. Keskustelukahvila Tesomalla ja asiakasfoorumit esim. Mustaan Lampaaseen ja järjestöjen tiloihin. Asiakasvastaanottoa asukastiloihin esim. Vuohenoja, Hippostupa ja Muotialan Keskus Puisto. Sosiaalityötä Terveysnysseen, aulapalvelujen kehittämistä sosiaaliasemalla. Tehtävärakenteen miettimistä ja koulutusta työntekijöille.

4 Edellisten lisäksi: Sosiaalityön kokemusasiantuntijatoiminta
Taustaa: Ei aikaisemmin Tampereella sosiaalityössä kartoitettu ideoita ja kokemuksia muilta paikkakunnilta. Tutustuttu päihde- ja mielenterveysjärjestöjen kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaan (erit. Muotialan asuin- ja toimintakeskus). Asiakastyytyväisyyskyselyissä nousi kiinnostusta asiaa kohtaan. Sosiaalitoimen elämänhallintaryhmän kokemukset ja ideat pohjana.

5 Rekrytointi Asiasta esitteitä sosiaaliasemilla, lisäksi sosiaalityöntekijät rekrytoivat asiakkaitaan. Asiakastyytyväisyyskyselyn kautta yhteystiedot halukkailta. Yhteistyötahojen kautta. Aloitusseminaari Vanhalla kirjastotalolla. Osallistujia yli 20. Kaikki kiinnostuneet haastateltiin.

6 Koulutus Tampereen aikuiskoulutuskeskus (TAKK) järjesti koulutuksen, SOS-hanke maksoi. Koulutus kesti 9 iltapäivää ajalla Koulutuksen tavoitteena oli tukea ja antaa eväitä kokemusasiantuntijana toimimiseen. Koulutuksen keskeiset teemat olivat: Asiakkaan osallisuus Henkilökohtainen kasvu Itsensä toteuttaminen Esiintymistaitojen vahvistaminen Ryhmätoiminta Kokemuksia: vertaistukea, kokemusten jakamista, tietoa, hyvä ryhmähenki.

7 Koulutuksen loputtua Kokemusasiantuntijoita tilattu tähän mennessä puhumaan mm. Aikuissosiaalityön päiville (600 osallistujaa) Aikuissosiaalityön sosiaaliasemalle Tampereelle Orivedelle kuntouttavan työtoiminnan ryhmään Sosiaalisen kuntoutuksen ryhmiin Vaasaan työkokoukseen

8 Asiakasraati Raati kokoontuu vähintään kerran kuussa.
AIHEINA RAADISSA SOSIAALITYÖ TAVALLA TAI TOISELLA: Alussa kehittämistarpeiden ja ideoiden kartoitusta. Palvelujärjestelmä – siitä kertomassa sosiaalityöntekijät asemilta, muutenkin vierailijoita mm. sosiaalipalvelupäällikkö, suunnittelupäällikkö, kaupunginvaltuutettu ja sosiaalityön professori. Edelliset raatilaisten toiveesta. Toimeentulotuki. Viestintä ja tiedonvälitys sosiaalitoimessa. Vaikuttamismahdollisuudet Tampereen kaupungissa. Hanke maksaa matkakulut, ei muuta palkkiota raadissa.

9 Toiminnan tavoitteet Kokemusasiantuntijat ja raatilaiset ovat sosiaalityön palveluita tuntevia asiakkaita, joilla on halua ja intoa vaikuttaa palveluiden suunnitteluun, toteuttamiseen, kehittämiseen ja arviointiin. Kokemusasiantuntijat tuovat esiin asiakkaan ääntä. Heidän avullaan kehitetään palveluita ja toimintamalleja. Asiakkaiden osallisuus lisääntyy. Raati ja kokemusasiantuntijatoiminta on sosiaalista kuntoutusta asiakkaille.


Lataa ppt "Asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityössä SOS-hanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google