Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MinunMatka eli kutsujoukkoliikennettä työmatkailijoille Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa 2012. www.peloton.me/typajat.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MinunMatka eli kutsujoukkoliikennettä työmatkailijoille Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa 2012. www.peloton.me/typajat."— Esityksen transkriptio:

1 minunMatka eli kutsujoukkoliikennettä työmatkailijoille Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa 2012. www.peloton.me/typajat

2 Perinteinen joukkoliikenne ei paljon kiinnosta “Hidasta” “Epävarmaa” “Samanlaista kaikille” “Rauhatonta”

3 Miten siitä saisi kiinnostavaa? Taattu istumapaikka Omilla ehdoilla matkustamista Mahdollisuus tehdä töitä matkalla Työmatkatorkut

4 Joukkoliikenteen ulottumattomiin jää iso osa ihmisiä. Nämä ihmiset käyttävät myös paljon yksityisautoja.

5 Tehdään kokeilu!

6 Pirkkala Vauras alue Joukkoliikennettä on kokeiltu Paljon yksityisautoja

7 Joukkoliikenne niille, jotka eivät sitä edes harkitse minunMatka liikennepalvelu työmatkaliikkujille työmatkaliikkujien ehdoilla

8 Alueellinen pilottihanke Pirkkala Hermia

9 D.I. Matin päivä minunMatkan käyttäjänä Aamupäivä - edellisenä iltana Matti ilmoittaa palveluun haluavansa kahdeksaksi Hermiaan - bussi saapuu sovittuna aikana ja ottaa mukaansa myös muut Hermiaan haluavat - Matilla on oikeus yhteen pysähdykseen matkan aikana – hän on ohjelmoinut vievänsä tyttärensä Marian tarhaan - Matti nauttii pikkubussissa keskustellen yliopistolla työskentelevän Johannan kanssa Iltapäivä - Matti on sopinut lähtevänsä takaisin Pirkkalaan klo 16 - minunMatka-järjestelmässä Matti on ohjelmoinut reittiin yhden pysähdyksen ja hakee Marian tarhasta - Matti voisi myös pyytää yhteistä kauppapysähdystä muiden pirkkalalaisten kanssa, mutta siihen ei näin tiistaisin ole tarvetta, sillä oma lähikauppa palvelee riittävän hyvin - 30 minuutin matka sujuu mukavasti ja Matti on ehtinyt purkaa päivän ajatukset ennen kotiin saapumista

10 Työmatka voi olla omaa aikaa tai laatuaikaa vaikkapa ystävien tai perheen kanssa.

11 Miten tämä kaikki toimii käyttäjälle? Jälkilaskutus – Oivakortti: ei tarvitse huolehtia maksamisesta Bonusjärjestelmä kannustaa lojaaliuteen: mitä enemmän käytät sitä halvemmaksi tulee Joustava: varaa sinulle sopiva aika edellisenä iltana

12 Käyttäjät ovat valmiita maksamaan, jos liikennepalvelu toimii Ei vaadi suuria investointeja Työsuhdematkaveroetuus hyötykäyttöön Takaa poikittaisliikenteen Selkeä tuote työnantajille

13 Suuria detaljeja Pirkkalasta Hermiaan kestää ruuhkassa n. 30 minuuttia -> vuodessa omaa aikaa säästyy 225 tuntia Palveluliikennematkan hinta Pirkkalasta Hermiaan on 50 euroa. -> yhdensuuntainen matka kahdeksalta matkustajalta on 6,25 euroa per matkustaja ilman vähennyksiä Verovähennysten kanssa noin 5,5 euroa. Onko 11 euroa päivässä sopiva hinta tunnista omaa aikaa?

14 Kuulostaako epätodennäköiseltä? Näin tehdään jo!

15 minunMatka perustuu vammaispalvelukuljetuksen malliin ja infraan

16 HEUREKA!

17 Voisiko minunMatkan rahoittaa jollain muulla tavalla?

18 Kunnalta tulee normaali joukkoliikennepanos Työnantaja maksaa osan. Ei tarvita parkkipaikkoja ja saadaan selkeä ja ympäristöystävällinen konsepti, jolla parannetaan työhyvinvointia ja ollaan edelläkävijöitä. Käyttäjä maksaa jäljelle jäävän erotuksen, jos palvelu todella suunnitellaan käyttäjän eli Pirkkalassa asuvien kanssa. Saamalla nämä mukaan tämä voi onnistua

19 Kolme havaintoa Kokeilun kautta ihmiset muuttavat käsityksiään joukkoliikenteestä Kokeilussa hyödynnetään olemassa olevia resursseja Suunnitellaan palvelu yhdessä yritysten ja käyttäjien kanssa


Lataa ppt "MinunMatka eli kutsujoukkoliikennettä työmatkailijoille Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa 2012. www.peloton.me/typajat."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google