Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kansainvälinen viestintä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kansainvälinen viestintä"— Esityksen transkriptio:

1 Kansainvälinen viestintä
Kv-kevätpäivät Turku Viestintäpäällikkö Merja Lankinen, CIMO

2 Taustaa 1990 luvun alusta EU:n Erasmus-ohjelman myötä uusia haasteita
kansainvälistyminen kuuma sana korkeakoulumaailmassa ammattikorkeakoulut muodostuvat kansainvälisten, englanninkielisten ohjelmien tarjonta kasvaa

3 Kansainvälisen viestinnän tavoitteita 1992
luoda Suomelle tunnettuutta korkeakoulutuksen tarjoajana parantaa Suomen mahdollisuuksia osallistua alan kansainväliseen yhteistyöhön luoda kiinnostusta Suomea kohtaan vaihto-opiskelun kohdemaana – edistää korkeakoulujen mahdollisuuksia kansainvälisten sopimusten saannissa – Sokrates/Erasmus-vaihto: 1992:100 /1000, 2003: 4600/3400 viestinnän painopiste pitkälle asiantuntijoiden saavuttamisessa

4 Uudet haasteet ja mahdollisuudet
Opetusministeriön kansainvälistymistrategia 2010: vaihto-opiskelijaa (2002: ) 2010: tutkinto-opiskelijaa (2002: 7 300) Yhteistyö tiivistyy, kilpailu kiristyy Bolognan prosessi, Joint degrees, Erasmus Mundus, North-South, Nordplus Liikkuvuus kohdentuu yhä selvemmin maisteritason ohjelmiin Lainsäädäntö, työelämä, eläköityminen

5 Kansainvälisen viestinnän tavoitteet 2004
tukea toimivaa opiskelijaliikkuvuutta ”vanhoilla markkinoilla”: Ranska, Saksa, Italia, Espanja edistää liikkuvuutta ja yhteistyötä uudemmilla alueilla: mm. uudet jäsenmaat: Puola, Viro edistää lähialueyhteistyötä: Venäjä/Pietari profiloida Suomi laadukkaan korkeakoulutuksen maaksi ja luoda mielenkiintoa sekä kysyntää tutkintoja kohtaan Aasian maat: Kiina (Shanghai, Hongkong) Thaimaa Venäjä, Puola, Viro profiloitua eurooppalaisen koulutusalueen merkittäväksi osaajaksi

6 Strategiavalintoja laatu: Suomi menestyy vain laadulla, viestinnän tuettava näkemystä tunnistettavuus, johdonmukaisuus, asiakaslähtöisyys selektiivisyys, valikoidusti mukana kohdennetuilla alueilla yhteistyö suomalaisten yhteistyökumppanien kanssa (UM, FILI, Finpro, korkeakoulut) kansainvälinen yhteistyö: Pohjoismaat, ACA, PEER-konsortio ym

7 Vuoden 2004 toimenpiteet Messut,konferenssit ja seminaarit
Amiens ja Pariisi 1/2004 Hongkong 3/2004 NAFSA/USA 5/2004 EAIE/Italia 9/2004 Pietari 10/2004 Varsova, asiantuntijaseminaari 10/2004 ISEP/USA 10/2004 Shanghai 11/2004 Bangkok 11/2004 Tallinna 12/2004

8 2004 toimenpiteet, jatkoa Osallistuminen yhteistyössä
Berliini/Bonn, DAADin tilaisuus Fudan-verkoston tilaisuus Shanghaissa EHEF-messut Mexico Cityssä Korkean tason delegaation vierailu Barcelonassa

9 2004 toimenpiteet, jatkoa Julkaisut: Higher education in Finland
Universities in Finland Polytechnics in Finland Study in Finland, International Study Programmes 2004–2005*) Master’s Programmes taught in English *) Scholarships for Post-Graduate Studies in Finland*) Living in Finland Suomea Finska Finnish*) Why Finland Venäjänkielinen esite*) *) uusia tai päivitettäviä

10 2004 toimenpiteet, jatkoa Verkkopalvelut Muuta
Discover Finland -palvelun uusiminen Osallistuminen Hobsons kustantamonVirtual Fair-tapahtumaan Newsletter kansainvälisille asiakkaille Muuta mediayhteistyö (UM ja Finnfacts) Ilmoittelu Hobsonsin julkaisussa


Lataa ppt "Kansainvälinen viestintä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google