Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma 1998 - 2000 Joukkoliikenteen älykkäät liikennevaloetuudet.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma 1998 - 2000 Joukkoliikenteen älykkäät liikennevaloetuudet."— Esityksen transkriptio:

1 Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma 1998 - 2000 Joukkoliikenteen älykkäät liikennevaloetuudet

2 TETRA-BUS 15.3.2000 Kari Sane Hankkeessa mukana Espoo Helsinki Hyvinkää Joensuu Jyväskylä Kuopio Lahti Oulu Tampere Turku Vantaa Tielaitos TKK PLL VTT (koordinaattori) Ajodata Instrumentointi Peek Siemens Raportit: n Suunnittelu- käsikirja n Pitkäsilmukka- selvitys n www/hel/fi/ liikenteenohjaus/ tetra/

3 TETRA-BUS 15.3.2000 Kari Sane TETRA-BUS TAVOITTEET 1998 Bussi-ilmaisimien määrittely Radioviesti-ilmaisin (Helsinki, Espoo) Pitkäsilmukkailmaisin (Vantaa, Traficon) Etuudet aluellisessa valo-ohjauksessa SPOT (Tampere) Kehittämistarve (Viking) Etuudet yksittäisissä risteyksissä Sumea ohjaus (Jyväskylä, Lahti, Vantaa) Suunnittelukäsikirja (11 kaupunkia, TieH, Traficon, Peek)

4 TETRA-BUS 15.3.2000 Kari Sane Radioviesti-ilmaisin on OK Radioviesti - ilmaisin soveltuu hyvin bussi- ilmaisimeksi integroituihin joukkoliikenteen telematiikkajärjestelmiin Luotettavuus ja tarkkuus ovat hyvät (laskentavirhe on alle 0.5%) Alkuinvestoinnin jälkeen käyttö on edullista - kaapelointia ei tarvita

5 TETRA-BUS 15.3.2000 Kari Sane Pitkäsilmukkailmaisin sopii kaikkialle Pitkäsilmukkailmaisin soveltuu hyvin pieniin ja keskisuuriin kaupunkeihin Havaintotarkkuus on riittävä ja asentamisen kustannukset vähäiset Liittyy luontevasti nykyisiin liikennevalolaitteisiin Bussien liikennevalo- etuuksien toteutus ei ole enää rahasta kiinni!

6 TETRA-BUS 15.3.2000 Kari Sane Sumeassa ohjauksessa on mahdollisuuksia Sumean valo-ohjauksen bussietuudet vähensivät viivytyksiä Valo-ohjauksen perusasiat vielä kesken (kiinteä sivu- suunnan vihreä) Kaksi bussi-ilmaisinta suuntaa kohden välttämätön Henkilöviivytykset vähenivät, jos autossa yli 10…20 matkustajaa Bussien viivytys väheni 6 s (45%) Muun liikenteen viivytys kasvoi 2- 2.5 s (40-70%)

7 TETRA-BUS 15.3.2000 Kari Sane SPOT ei vielä vakuuttanut SPOT lisäsi pääkadun viivytyksiä 23% ja pysähdyksiä 2% Sivukadulla viivytykset vähenivät 10%, mutta pysähdykset kasvoivat 5% Bussien matka-aika väheni 9 s kierrosajasta SPOT ei ole vielä valmis Suomen olosuhteisiin (SPOT ei suosi pääkatua) SPOT kehittäminen Testaussimulaattori (vähemmän kenttätyötä, monipuolisempi testaus) Mallituksen yksinkertaistus Pääkadun vihreä aalto ? TAMPEREEN TUTKIMUS

8 TETRA-BUS 15.3.2000 Kari Sane Liikennevaloetuuksia suunnittelemaan Joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien suunnitteluohje JOLIVA-2000 selkeyttää suunnitteluun liittyvää käsitteistöä yhtenäistää suunnittelumenetelmiä nopeuttaa suunnittelun kulkua.

9 TETRA-BUS 15.3.2000 Kari Sane TETRA-BUS loppuraportti http://www.hel.fi/liikenteenohjaus/tetra/


Lataa ppt "Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma 1998 - 2000 Joukkoliikenteen älykkäät liikennevaloetuudet."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google