Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto."— Esityksen transkriptio:

1 Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto

2 Aliohjelmat Ohjelman osia Kokoelma koodirivejä Saman tehtävän suoritus useaan kertaan ohjelman ajon aikana Säästää vaivaa kirjoittamiselta Järkevämpää koodaamista

3 Aliohjelma: esimerkkejä Tykkipelissä nappia painettaessa ammus lähtee Korttipelissä kortti käännetään aina samalla tavalla. Autopelissä auto kääntyy aina samalla tavalla (renkaat kääntyvät, suunta muuttuu jne.)

4 Esimerkki aliohjelmasta Kaksi palloa

5 Aliohjelmat koodissa

6 Aliohjelmat ja suoritusjärjestys ”Pääohjelma” LoadContent kutsuu aliohjelmia Aliohjelmien kirjoitusjärjestyksellä ei ole väliä

7 Esimerkki aliohjelmasta String yhdista (String jono1, String jono2) { String yhdiste = jono1 + jono2; return yhdiste; } Palautusarvon tyyppi Aliohjelman nimi Parametrit

8 Esimerkki aliohjelmasta (jatkuu) Aliohjelmaa voidaan kutsua pääohjelmasta protected override void LoadContent() { String jono1 = ”Antti-”; String jono2 = ”Jussi”; Yhdistetty_jono = yhdista(jono1, jono2); } String yhdista (String jono1, String jono2) { String yhdiste = jono1 + jono2; return yhdiste; } Millainen on yhdistetty jono?

9 Aliohjelmat Aliohjelmalla ei ole pakko olla palautusarvoa void PiirraYmpyra(double sade) { // Luodaan ympyrä ja lisätään se näytölle } Myöskään parametreja ei ole pakko olla, mutta sulut on jätettävä int AnnaSatunnaisluku() { return RandomGen.NextInt(0,100); }

10 Ohjausrakenteet Ohjausrakenteet ovat lauseita, jotka vertailevat kahta tai useampaa arvoa toisiinsa Voidaan hallita ohjelman kulkua ja ratkaista monimutkaisempia ongelmia

11 If/else-ehtolause Käytetään tarkistamaan, onko jokin asia totta vai ei Palauttaa totuusarvon (true tai false) int luku = 2; if(luku > 2) { // Suoritetaan jos luku on suurempi kuin 2 } else { // Suoritetaan jos ehto ei ole suurempi kuin 2 }

12 If/else-ehtolause string nimi = ”Pekka”; if(nimi == ”Antti-Jussi”) { // Ehto on totta } else { // Ehto ei ole totta }

13 For-silmukka Oletetaan, että haluat luoda kolme palloa pelikentälle Pallo p1 = new Pallo(); Pallo p2 = new Pallo(); Pallo p3 = new Pallo(); Level.Objects.Add(p1); Level.Objects.Add(p2); Level.Objects.Add(p3); Entä jos palloja haluttaisiinkin 100?

14 For-silmukka (jatkuu) Kun ohjelmassa on toistettavia asioita, käytä for- silmukkaa for (int i = 0; i < 100; i++) { Pallo p = new Pallo(); Level.Objects.Add(p); } for-lause alkaa lauseen alkuarvo ehto, jonka toteutuessa silmukkaa jatketaan Lause, joka suoritetaan jokaisen kierroksen päätteeksi


Lataa ppt "Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google