Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMerja Hyttinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto
2
Aliohjelmat Ohjelman osia Kokoelma koodirivejä Saman tehtävän suoritus useaan kertaan ohjelman ajon aikana Säästää vaivaa kirjoittamiselta Järkevämpää koodaamista
3
Aliohjelma: esimerkkejä Tykkipelissä nappia painettaessa ammus lähtee Korttipelissä kortti käännetään aina samalla tavalla. Autopelissä auto kääntyy aina samalla tavalla (renkaat kääntyvät, suunta muuttuu jne.)
4
Esimerkki aliohjelmasta Kaksi palloa
5
Aliohjelmat koodissa
6
Aliohjelmat ja suoritusjärjestys ”Pääohjelma” LoadContent kutsuu aliohjelmia Aliohjelmien kirjoitusjärjestyksellä ei ole väliä
7
Esimerkki aliohjelmasta String yhdista (String jono1, String jono2) { String yhdiste = jono1 + jono2; return yhdiste; } Palautusarvon tyyppi Aliohjelman nimi Parametrit
8
Esimerkki aliohjelmasta (jatkuu) Aliohjelmaa voidaan kutsua pääohjelmasta protected override void LoadContent() { String jono1 = ”Antti-”; String jono2 = ”Jussi”; Yhdistetty_jono = yhdista(jono1, jono2); } String yhdista (String jono1, String jono2) { String yhdiste = jono1 + jono2; return yhdiste; } Millainen on yhdistetty jono?
9
Aliohjelmat Aliohjelmalla ei ole pakko olla palautusarvoa void PiirraYmpyra(double sade) { // Luodaan ympyrä ja lisätään se näytölle } Myöskään parametreja ei ole pakko olla, mutta sulut on jätettävä int AnnaSatunnaisluku() { return RandomGen.NextInt(0,100); }
10
Ohjausrakenteet Ohjausrakenteet ovat lauseita, jotka vertailevat kahta tai useampaa arvoa toisiinsa Voidaan hallita ohjelman kulkua ja ratkaista monimutkaisempia ongelmia
11
If/else-ehtolause Käytetään tarkistamaan, onko jokin asia totta vai ei Palauttaa totuusarvon (true tai false) int luku = 2; if(luku > 2) { // Suoritetaan jos luku on suurempi kuin 2 } else { // Suoritetaan jos ehto ei ole suurempi kuin 2 }
12
If/else-ehtolause string nimi = ”Pekka”; if(nimi == ”Antti-Jussi”) { // Ehto on totta } else { // Ehto ei ole totta }
13
For-silmukka Oletetaan, että haluat luoda kolme palloa pelikentälle Pallo p1 = new Pallo(); Pallo p2 = new Pallo(); Pallo p3 = new Pallo(); Level.Objects.Add(p1); Level.Objects.Add(p2); Level.Objects.Add(p3); Entä jos palloja haluttaisiinkin 100?
14
For-silmukka (jatkuu) Kun ohjelmassa on toistettavia asioita, käytä for- silmukkaa for (int i = 0; i < 100; i++) { Pallo p = new Pallo(); Level.Objects.Add(p); } for-lause alkaa lauseen alkuarvo ehto, jonka toteutuessa silmukkaa jatketaan Lause, joka suoritetaan jokaisen kierroksen päätteeksi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.