Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo 26.10.09 Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo 26.10.09 Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus."— Esityksen transkriptio:

1 Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo 26.10.09 Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus

2 Taustaa ATK omana oppiaineenaan Tietokoneavusteinen opetus Verkkoympäristöt Sosiaalinen media opetuksessa 1980 1990 2000

3 Tilanne kouluissa TVT OPETUKSESSA 26.10.09olli.vesterinen@helsinki.fi

4 Miksi ei? SITES-tutkimuksen vertailussa Suomi ei ole edelläkävijä TVT:n hyödyntämisessä Laitteiden ja verkkoyhteyksien määrä ja laatu on ollut hyvä - suhteellisesti ei enää 90-luvun tasolla Ei yksinkertaista selitystä -> Tällä hetkellä mm. LVM:n iso hanke ja tutkimusta opettajan ratkaisujen perusteluista tvt:n alueella

5 Käytön intensiteetti 1. Peruskäyttö 2. Lisäkäyttö 3. Pedagoginen käyttö olli.vesterinen@helsinki.fiTVT OPETUKSESSA 26.10.09

6 TVT:n opetuskäytön intensiteettitasoja 1. Totutaan toimimaan tavoitteellisesti tieto- ja viestintäteknisessä ympäristössä - toiminnot verrattavissa perinteiseen luokkatyöskentelyyn (esim. tekstinkäsittely) 2. Monipuolistetaan työtapoja tieto- ja viestintäteknisten välineiden avulla - luodaan vaihtelua perinteiseen luokkatyöskentelyyn (esim. liikkuva kuva) 3. Hyödynnetään tieto- ja viestintätekniikan mahdollistama pedagoginen lisäarvo - huomioidaan opiskeluprosessi ja sosiaalinen tila (esim. CmapTools-nauhuritoiminto)

7 Tytöt ja pojat olli.vesterinen@helsinki.fiTVT OPETUKSESSA 26.10.09

8 Tytöt ja pojat TVT:n parissa Tytöille tärkeää 1. Identiteetti 2. Mielipide 3. Arviointi Pojille tärkeää 1.Panostus 2.Valinnat 3.Suoritus (MYLLÄRI, 2007)

9 Suljettu vs. avoin Oppilaiden tehtävät tvt:n parissa voivat suuntautua ns. suljettuun oppimiseen (esim. oikeat vastaukset tietokoneelta) tai ns. avoimeen oppimiseen (eli oppilaiden omaehtoinen lähestyminen tekemiseen ja tuotokseen). Suljettuun oppimiseen voi tvt tuoda esim. vaihtuvia kysymysjärjestyksiä. Avointa oppimista tukee hyvin esim. käsitekarttatyöskentely, jossa oppilaiden oma ajattelu voidaan saada paremmin esiin.

10 CmapTools-työskentelyä Kansionäkymä, koontikartta, oppilaiden miellekartta, kuvaresurssi ja taustalla selainikkuna

11 CmapTools Mikä CmapTools >> http://cmap.helsinki.fi/rid=1163057555199_128833 7189_1556/CmapTools.cmap http://cmap.helsinki.fi/rid=1163057555199_128833 7189_1556/CmapTools.cmap Lataa ja kokeile >> http://cmap.ihmc.ushttp://cmap.ihmc.us

12 Mediakasvatus olli.vesterinen@helsinki.fiTVT OPETUKSESSA 26.10.09

13 Mediakasvatuksen näkökulmia Vertikaalinen: Media(luku)taito voidaan nähdä omana tavoitesisältönä eli oppiaineen kaltaisena Horisontaalinen: Mediakasvatus on myös oppiaineita läpäisevä erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opiskelu- ja opetuskäytön muodossa (VESTERINEN, 2007)

14 TVT eri oppiaineissa OPPIAINE(RYHMÄ)ESIMERKKEJÄ Äidinkieli ja kirjallisuusMedialukutaito KieletKuuntelu LuonnontieteetHavainnollistaminen MatematiikkaPelit Taito- ja taideaineetKuvan ja äänen käsittely Yhteiskunnalliset aineetVaikuttaminen verkossa KatsomusaineetWebin transkulttuurisuus

15 Realiteettejä - Ehdotuksia Välineet eivät aina (tai yleensä) toimi (ainakaan opettajan toivomalla tavalla) Suunnitelmat voivat mennä uusiksi Oppilaat ovat rohkeita ja taitavia välineiden käyttäjiä Suunnittele tvt:n käyttöä niillä välineillä joilla opetat Varasuunnitelmat ja dynaamisuus tarpeen Opettajan on hyvä nähdä itsensä oppijana mutta silti aikuisena kasvattajana

16 Kouluun Kokeile tieto- ja viestintätekniikkaa rohkeasti! Harjoittelussa rakennetaan sitä eetosta, jolla itsenäisempää opetustyötä tulevaisuudessa tehdään. olli.vesterinen@helsinki.fiTVT OPETUKSESSA 26.10.09


Lataa ppt "Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo 26.10.09 Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google