Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia."— Esityksen transkriptio:

1 ”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia eivätkä ne paljasta koko dynaamista totuutta. Ne voivat kuitenkin ohjata paremmin ymmärtämään itseään oppijana, arvioijana tai ne voivat antaa vihjeitä siitä, miksi ja miten opetusta pitäisi muuttaa.” Tarnanen 2002, 6

2 Pohdi ja kirjoita muistiin parisi kanssa: Mitä Sinä sanoilla ”oppimisen ja opetuksen arviointi” ymmärrät, mitä arviointi Sinulle tarkoittaa? Kirjoita muistiin ensimmäiseksi mieleesi tuleva asia (määritelmä, mielikuva, metafora, asia, sana, tilanne yms.) Millaisia kokemuksia Sinulla on oppimisen/opetuksen arvioinnista, arvioinnin toteuttamisesta tai arvioinnin kohteena olemisesta?

3 Arvioinnin tarkoitus arvon määrittämistä suhteessa ”miten tulisi olla” arvioinnin tarkoitus: parantaa/tehostaa/kehittää opetusta & oppimista arvioinnin käytöllä tähdätään siis sisäiseen, oman toiminnan laadun parantamiseen (tehokkaampaan tavoitteiden saavuttamiseen)

4 Arvioinnin tarkoitus arvioinnilla pyrkimys hyödyntämiseen; arviointi palvelee käytäntöjä ja siihen on sisäänrakennettuna muutoksen vaatimus ”arvottamisen” lisäksi arviointiin liittyy usein vertailua esim. ilmaistujen tavoitteiden ja saavutettujen tulosten välillä

5 Eri tapoja jaotella arviointia: arviointitiedon mukaan määrällinen vs. laadullinen arvioinnin tehtävän mukaan diagnostinen (valmiuksien lähtötaso) formatiivinen (oppimisen ohjaaminen) summatiivinen (oppimistuloksen arviointi) -> päätettävä, millä on pääpaino! arvioinnin ”luonteen” mukaan toteava, ohjaava, motivoiva, kontrolloiva, valikoiva jne.

6 Eri tapoja jaotella arviointia: arviointitason mukaan yksilö-/yhteisötason arviointi näkökulman mukaan esim. opiskelijat, opettajat, oppilaitos jne. arvioinnin toteuttajan mukaan itsearviointi, ulkoinen arviointi, yhteistyönä toteutettava arviointi = kollaboratiivinen arviointi -> tavoitteena oppia tuntemaan eri vaihtoehdot ja niiden toisiaan täydentävä hyödyntäminen!

7 KukaMitäMiksi Opettaja oppimisympäristöä omaa opetustaan opiskelijan edellytyksiä oppimistavoitteiden saavuttamista oman kehityksen tukeminen opetuksen kehittäminen opiskelijoiden oppimisen parantaminen Opiskelija omaa kehitystään oppimistuloksiaan oppimisympäristöä & opetusmenetelmiä oman oppimisen tukeminen oppimisympäristön & opetusmenetelmien kehittäminen

8 Miten arvioidaan? Minkälaisia tavoitteita opetuksessa voi olla? Miten erilaisia tavoitteita voidaan arvioida? Missä vaiheessa oppimisprosessia arviointi toteutetaan?

9 Oppimis-/opetusprosessin arviointi Aikaisempi tietämys Tavoitteena oleva osaaminen

10 Oppimis-/opetusprosessin arviointi Diagnostinen arviointi Ulkoinen arviointi Itsearviointi & kollaboratiivinen arviointi Opiskelijan edellytysten arviointi Oppimis- tuotoksen arviointi

11 Opetuksen ja oppimisen prosessiarviointi oppiminen tulisi ymmärtää prosessina, tapahtumana, johon vaikuttavat hyvin monenlaiset tekijät prosessia tulisi tarkastella kokonaisuutena, koska pelkästään palasen tarkastelu tekee arvioinnista yksipuolisen, mutta… koko prosessin tasapainoisesti tarkasteleminen/arvioiminen on käytännössä mahdotonta

12 Opetuksen ja oppimisen prosessiarviointi yleensä jaotellaan opetus-/oppimisprosessi mielekkäisiin osiin ja muodostetaan näiden osien arvioinnista arvioinnin kokonaisuus kuinka oppimis- ja opetusprosessista on mahdollista saada riittävästi tietoa, jotta sitä voitaisiin arvioida?

13 KukaMiten Opettaja oma reflektointi, itsearviointi: opiskelijapalautteet, kollegapalautteet jne. opiskelijoiden arviointi: tentit, oppimispäiväkirjat jne. Opiskelija portfoliot & itsearviointilomakkeet vertaisarviointi muiden opiskelijoiden kanssa keskusteluja opettajan kanssa

14 Pohdi ja kirjoita muistiin parisi kanssa: Palauta mieleesi mikä tahansa oppimisen/opetuksen arviointiin liittyvä: 1) myönteinen kokemus 2) kielteinen kokemus (siis yhteensä kaksi kokemusta) Pohdi, mikä teki noista kokemuksista hyviä/huonoja.

15 Arvioinnin ongelmakohtia arviointi ohjaa voimakkaasti oppimisprosessia -> opiskelija suuntautuu oppimaan sitä, mitä arvioidaan arvioinnin subjektiivisuus esim. arvioijan vireys- ja tunnetila vaikuttaa arviointiin itsearvioinnin vaikeus varo ylikriittisyyttä, muiden antama kriittinen kannustus tärkeää palautteen antamisen ja saamisen problematiikka

16 Koonta tarvitaan monenlaisia arviointikäytäntöjä arvioinnin oltava linjakasta, johdonmukaista suhteessa oppimistavoitteisiin & opetusmenetelmiin yhteisen ymmärryksen rakentaminen arvioinnista: arviointikäytännöt selviksi opintojakson alussa, jakson aikana noudatettava yhteisesti sovittua


Lataa ppt "”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google