Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Juhani Kettunen 06-09-05 1 Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Juhani Kettunen 06-09-05 1 Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,"— Esityksen transkriptio:

1 Juhani Kettunen 06-09-05 1 Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen, markkinoinnin ja tuotannon Henkilöstö – sisältää mm. osaamisen ja työhyvinvoinnin Talous Huom! Innovatiivisuus ei ole irrallinen asia, vaan sisältyy kaikkiin edelläoleviin (Laine 2002)

2 Juhani Kettunen 06-09-05 2 Kilpailukyvyn parantamisen edellytykset Oman kilpailukyvyn osatekijät tunnettava Osatekijöitä parannettava tasapainoisesti Osatekijöiden kehittäminen kytkettävä toisiinsa Erityisvahvuuksien kehittämisestä huolehdittava Asetettava mittauskelpoiset tavoitteet (Laine 2002)

3 Juhani Kettunen 06-09-05 3 Johtaminen ja yrityskulttuuri Yhdessäkehittämisen kulttuuri Kehittämisen pohjana omat menestystekijät – varottava niiden häviämistä muutoksen mukana Lähtökohta on aina yrityssuunnittelussa ja johtamisessa – kannustava yrityskulttuuri on strateginen valinta Muistettava osatekijöiden tasapainoinen kehittäminen Yrityksen kehittäminen ja henkilöstön kehittäminen on kytkettävä yhteen (Laine 2002)

4 Juhani Kettunen 06-09-05 4 Johtaminen ja yrityskulttuuri Henkilöstön ammattitaito ymmärrettävä laajasti Tekninen ammattitaito – oman ammattialan osaaminen – tietoa, taitoa, yksityiskohtien hallintaa Sosiaalinen osaaminen – sisäiset ja ulkoiset asiakkaat – taito asettua asiakkaan asemaan – yhteistyökyky, vuorovaikutus- ja ryhmätyötaidot – taitoa, soveltamista (Laine 2002)

5 Juhani Kettunen 06-09-05 5 Johtaminen ja yrityskulttuuri Henkilöstön ammattitaito ymmärrettävä laajasti Sisäinen yrittäjyys – myönteinen asenne omaan työhön – halu kehittää itseään, työtään ja työympäristöään – halu sitoutua yhteisiin tavoitteisiin ja lisäksi halu vaikuttaa tavoitteiden asettamiseen – henkilökohtainen laatuajattelu ohjaa tekemistä Vastakohta: ”olen vain töissä täällä” (Laine 2002)

6 Juhani Kettunen 06-09-05 6 Johtaminen ja yrityskulttuuri Henkilöstön sitoutumisaste 1. Ei tiedä tavoitteita 2. Tietää, mutta ei ymmärrä niiden yhteyttä omaan työhön 3. Ymmärtää tavoitteet oman työnsä kannalta 4. Sisäistää tavoitteet eli ottaa ne työssään huomioon 5. Sitoutuu asetettuihin tavoitteisiin 6. On mukana vuosittain asettamassa tavoitteita 7.Osallistuu aktiivisesti toiminnan kehittämiseen ja tavoitteiden asettamiseen 8.Itseohjautuva toiminta (esim. tiimit) (Laine 2002)

7 Juhani Kettunen 06-09-05 7 Johtaminen ja yrityskulttuuri Voiko johtaa osoittamatta suuntaa? Voiko johtaa kertomatta tavoitteita? Voiko johtaa ilman, että sovitaan toimintaperiaatteista? Vastaus: Voi, mutta edellyttää suoraa ohjausta, on resurssien hukkakäyttöä ja tuloksesta ei ole tietoa. Lisäksi työhyvinvointi heikkenee, josta aiheutuu kustannuksia ja muita ongelmia (Laine 2002)

8 Juhani Kettunen 06-09-05 8 Johtaminen suurin ongelma Mitä johtaminen on? – saada kaikki pyrkimään yhteiseen tavoitteeseen ja auttaa heitä pääsemään sinne Suurimmat ongelmat: – strategioiden ja suunnitelmien vieminen käytäntöön – aloitteellisuuden ja aktiivisuuden suunnan kääntäminen? (alaisilta esimieheen päin) (Laine 2002)

9 Juhani Kettunen 06-09-05 9 Johtaminen suurin ongelma Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? – tietävätkö kaikki, mihin pyrimme? – miten saamme kaikki soutamaan siihen suuntaan? – ymmärtävätkö kaikki, miksi siihen suuntaan mennään? – haluavatko he soutaa sinne? – onko sovittu yhteinen soututapa? – onko perämiehellä taito pitää vene suunnassa? – entä, jos tavoitetta on myrskyssä muutettava? (Laine 2002)

10 Juhani Kettunen 06-09-05 10 Lähde: Laine, P. 2002. Johtaminen ja yrityskulttuuri tulostekijöinä. Luettu 15.09.2005: www.tak.fi/projektit/ypt/dokumentit/kt2002_07.ppt


Lataa ppt "Juhani Kettunen 06-09-05 1 Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google