Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Vaatimustenhallinta
2
Ohjelmistotuotantoprosessin perimmäinen tavoite on päätyä asiakasvaatimuksista asiakasvaatimukset täyttävään (ja tehdyt sopimukset) täyttävään ohjelmistoon Edellämainitun varmistamiseen liittyviä toimenpiteitä kutsutaan yhteisellä nimellä vaatimustenhallinta
3
Lopputuotteessa on oltava kaikki halutut vaatimukset ja vain ne
Käytännössä vaatimustenhallintaan ei ohjelmistokehityksessä kiinnitetä riittävästi huomioita Vaatimustenhallinta voidaan käsittää ja organisoida erillisenä tukitoimintona
4
Usein vaatimustenhallinnan osa-alueet on sisällytetty muihin ohjelmistotuotannon osa-alueisiin, pääasiassa esitutkimukseen ja määrittelyyn (kartoitus, analysointi ja priorisointi) sekä tuotteen- ja projektinhallintaan (muutosten hallinta) Kehitysprosessin aikana vaatimusten muutoksia pyritään välttämään, mutta kaikkia vaatimuksia ei voi etukäteen tietää osa vaatimuksista muuttuu projektin aikana (ympäristö)
5
Asiakasvaatimusten muuttuminen tavallista
Vaatimukset erilaisia ja ristiriitaisia Vaatimusten kerääminen seuraavaa ohjelmistoversiota varten kestää koko elinkaaren ajan Vaatimustenhallintaan liittyy myös liiketoiminnallisia ulottuvuuksia kustannus/hyöty -analyysi, markkina-analyysit
7
Asiakasvaatimusten kartoittaminen
Pyritään selvittämään kunkin asiakasvaatimuksen perimmäinen syy Tärkeys Sovitetaan yhteen ristiriitaiset asiakasvaatimukset
8
Syyn etsimisen ongelmana on niiden esittäminen ohjelmistovaatimusten muodossa
”STOP-valon vilkuttava punaisena, kun muistia vähissä” => lisätäänkö piirre ohjelmistoon vai ratkaistaanko muistiongelma jollain muulla tavalla => voidaan esittää ”Miksi?”-kysymyksiä
9
Vaatimusten verifiointi(todennus)
jokaisen vaiheen päättyessä verrataan vaiheen syötedokumentteja tulosdokumentteihin Joka vaiheen tuloksista voitava osoittaa kohdat, jotka toteuttavat tietyn asiakasvaatimuksen = jäljitettävyys Validointi eli kelpoistaminen = toimenpiteet, joilla pyritään osoittamaan, että järjestelmä vastaa asiakasvaatimuksia
10
Vaatimusmuutosten hallinta
Projektissa oltava sovitut menettelyt muutostenhallintaan: esim. ’ohjausryhmä hyväksyy muutokset’ Jäljitettävyyden merkitys: Eteenpäin: miten muutokset vaikuttavat eri vaiheissa Taaksepäin: jos osa ohjelmakoodista jää toteuttamatta, mikä asiakasvaatimus jää toteuttamatta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.