Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vaatimustenhallinta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vaatimustenhallinta."— Esityksen transkriptio:

1 Vaatimustenhallinta

2 Ohjelmistotuotantoprosessin perimmäinen tavoite on päätyä asiakasvaatimuksista asiakasvaatimukset täyttävään (ja tehdyt sopimukset) täyttävään ohjelmistoon Edellämainitun varmistamiseen liittyviä toimenpiteitä kutsutaan yhteisellä nimellä vaatimustenhallinta

3 Lopputuotteessa on oltava kaikki halutut vaatimukset ja vain ne
Käytännössä vaatimustenhallintaan ei ohjelmistokehityksessä kiinnitetä riittävästi huomioita Vaatimustenhallinta voidaan käsittää ja organisoida erillisenä tukitoimintona

4 Usein vaatimustenhallinnan osa-alueet on sisällytetty muihin ohjelmistotuotannon osa-alueisiin, pääasiassa esitutkimukseen ja määrittelyyn (kartoitus, analysointi ja priorisointi) sekä tuotteen- ja projektinhallintaan (muutosten hallinta) Kehitysprosessin aikana vaatimusten muutoksia pyritään välttämään, mutta kaikkia vaatimuksia ei voi etukäteen tietää osa vaatimuksista muuttuu projektin aikana (ympäristö)

5 Asiakasvaatimusten muuttuminen tavallista
Vaatimukset erilaisia ja ristiriitaisia Vaatimusten kerääminen seuraavaa ohjelmistoversiota varten kestää koko elinkaaren ajan Vaatimustenhallintaan liittyy myös liiketoiminnallisia ulottuvuuksia kustannus/hyöty -analyysi, markkina-analyysit

6

7 Asiakasvaatimusten kartoittaminen
Pyritään selvittämään kunkin asiakasvaatimuksen perimmäinen syy Tärkeys Sovitetaan yhteen ristiriitaiset asiakasvaatimukset

8 Syyn etsimisen ongelmana on niiden esittäminen ohjelmistovaatimusten muodossa
”STOP-valon vilkuttava punaisena, kun muistia vähissä” => lisätäänkö piirre ohjelmistoon vai ratkaistaanko muistiongelma jollain muulla tavalla => voidaan esittää ”Miksi?”-kysymyksiä

9 Vaatimusten verifiointi(todennus)
jokaisen vaiheen päättyessä verrataan vaiheen syötedokumentteja tulosdokumentteihin Joka vaiheen tuloksista voitava osoittaa kohdat, jotka toteuttavat tietyn asiakasvaatimuksen = jäljitettävyys Validointi eli kelpoistaminen = toimenpiteet, joilla pyritään osoittamaan, että järjestelmä vastaa asiakasvaatimuksia

10 Vaatimusmuutosten hallinta
Projektissa oltava sovitut menettelyt muutostenhallintaan: esim. ’ohjausryhmä hyväksyy muutokset’ Jäljitettävyyden merkitys: Eteenpäin: miten muutokset vaikuttavat eri vaiheissa Taaksepäin: jos osa ohjelmakoodista jää toteuttamatta, mikä asiakasvaatimus jää toteuttamatta


Lataa ppt "Vaatimustenhallinta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google