Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRiitta-Liisa Katajakoski Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Verkkohuutokaupat Huutokauppojen yhdistäminen yrityksen liiketoimintamalliin
2
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Toistetut huutokaupat Verkkohuutokaupat harvoin yksittäisiä tapahtumia, syitä: 1.Yleisiä tuotteita, joilla uusia ja samanaikaisia huutokauppoja 2.Huijausten estämiseksi maineen rakentaminen 3.Huutokauppoissa myyvät yritykset integroivat hhutokaupat toimintoihinsa Toistettujen huutokauppojen suunnittelu ja toteuttaminen
3
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Miten yritykset käyttävät huutokauppoja? Harvinaisten ja epätavallisten tuotteiden myynti Ylimääräisten tuotteiden myynti Verkkohuutokauppojen ja listahinnoittelun yhdistäminen Markkinointikeino Hintadiskriminointi
4
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Toistetut huutokaupat Mallien viitekehyksenä dynaaminen ohjelmointi Äärellisen aikavälin malli –Ylimääräisten tuotteiden myynti Äärettömän aikavälin malli –Huutokauppa ensisijainen myyntikanava –Huutokaupojen käyttö yhdessä listahinnoittelun kanssa
5
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) B2C, ylimääräiset tuotteet Päätökset samankaltaisia kuin yksittäisissä huutokaupoissa –Mahdollisuus toistoon huomioitava Tutkittuja malleja –Tuotteiden myyntimäärien jako –Aikaisempien tulosten sisällyttäminen suunnitteluun Halvan hinnan metsästäjät
6
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) B2C-huutokaupat tavallisena myyntikanavana Tutkittiin 350 huutokauppaa –25%:n alennus ilmoitetusta hinnasta Eroaako arvon määrittäminen huutokauppoja käyttävillä? Huutokaupat myyntikanavana matalan hinnan asiakkaille Listahinnoittelu korkeamman hinnan asiakkaille Myyjän pitää kontrolloida listahintaa, huutokaupan määriä ja kestoja
7
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) B2B-huutokaupat Ylimääräisten tuotteiden myynti –Englantilainen ja hollantilainen Toimittajien etsiminen Suurempi laajuus tarjouksissa, joten ehdot täyttävät tarjoajat tunnistettava etukäteen –Kykenee toteuttamaan toimituksen –Kykenee maksamaan ja vastaanottamaan –Markkinapaikan tarjoama palvelu Osallistujien kutsuminen
8
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) B2B-huutokaupat Perinteiset mekanismit eivät kata monia osia ja ominaisuuksia koskevia huutokauppoja –Huutokaupan jakaminen useaan vaiheeseen –Neuvottelut kolmen alimman tarjoajan kanssa Ostohuutokauppojen kritiikkiä: –Keskittyvät toimittajien puristamiseen –Väitetyt edut eivät ota huomioon kokonaiskuluja –Eivät kannusta toimitusketjun integrointiin
9
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Huutokauppojen välittäjät Kysynnän ja tarjonnan tilausten yhdistäminen Tilausten muuttaminen kaupoiksi Riittävä likviditeetti markkinapaikalle Tarjoavat infrastruktuurin ja palveluita Toimivat kolmantena osapuolena Huutokaupat yrityksen omille tuotteille, Dell
10
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Huijaukset ja maine Maksamatta jättäminen Tuotteen toimittamatta jättäminen Maine –Pieni positiivinen vaikutus hintaan –Kauppapaikan maine nostaa hintoja Nimen väärentäminen –Huutaja jakaa kysyntänsä –Myyjä nostaa hintaa
11
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Johtopäätökset Huutokaupat yleisempi ja keskeisempi kaupankäyntitapa Tutkimus keskittynyt C2C-huutokauppoihin B2B-huutokauppoja tulisi tutkia enemmän –Sovelluskohtaista tietoa käytettävä päätöksenteon tukena –Huutokauppojen käyttöä parantavien työkalujen kehittäminen
12
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Johtopäätökset Tutkimuskohteita –Osallistujien käyttäytymisen luonnehtiminen ja vastaukset markkinan sääntöihin –Verkkohuutokauppojen optimaalinen suunnittelu –Huutokauppojen yhdistäminen toimintoihin ja vaikutus hankintoihin, markkinointiin,... –Optimointimenetelmien kehittäminen asiakastiedon louhintaan huutokauppadatasta
13
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8)
14
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8)
15
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Kotitehtävä Luettele viisi tapaa, joilla yritys voi käyttää verkkohuutokauppoja. Valitse niistä mielestäsi merkityksellisin ja perustele valintasi. Yhteensä max ½ sivua
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.