Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Akukone yhdistää työelämän opintojen ja opetuksen suunnitteluun

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Akukone yhdistää työelämän opintojen ja opetuksen suunnitteluun"— Esityksen transkriptio:

1 Akukone yhdistää työelämän opintojen ja opetuksen suunnitteluun
Akukone yhdistää työelämän opintojen ja opetuksen suunnitteluun Jukka T. Lehtonen Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY Esittelijänä Päivi Jyry, ura- ja rekrytointipalvelut, HY

2 Hankkeen suunnittelu Biotieteellinen tiedekunta: Ulla Lehtonen, Jukka T. Lehtonen, Laura Hiisivuori Kasvatustieteen laitos: Jaakko-Pekka Kauko Aluminitoiminta: Mikael Vänttinen, Elina Moisio Ura- ja rekrytointipalvelut: Merja Enkovaara-Pälvi, Päivi Jyry, Janne Ruohisto Tietojenkäsittelytieteen laitos Ohjelmistotuotantoprojektin kurssilaiset

3 ” Tutkimustyö hirvittää ajatuksena tällä hetkellä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Minulla ei ole kovin selkeää kuvaa siitä, mihin voisin työllistyä.” - Biotieteellisen tiedekunnan toisen vuoden opiskelijan HOPS, lokakuulta U&R:n OTP-raportit: opiskelijat kaipaavat tietoa työelämästä ja ohjausta

4 AMMATTIKUVAKURSSI, 3 op (= työelämään orientointi)
TAVOITE: esitellä erilaisia ammattikuvia ja niissä tarvittavia taitoja sekä vahvistaa omia urasuunnitelmia Pakollinen lähes kaikille biotieteellisen tdk:n 2. vuoden opiskelijoille (n. 150 opiskelijaa vuosittain)

5 Akukone = ammattikuvakone
Vaalikonetta muistuttava ura- ja opintosuunnittelun apuväline Tietokanta biotieteellisen tiedekunnan alumneista sekä heidän työelämässä tarvitsemistaan tiedoista ja taidoista Alumni vastaa oman kokemuksensa ja työnsä kautta, opiskelija etsii toiveidensa mukaan

6 Akukone = ammattikuvakone
Täydentyy opiskelijoiden pakollisen haastattelutehtävän kautta n. 150:lla alumnilla vuosittain

7

8

9

10 Reflektointi Työelämään astumisen tukeminen Lähtökohtana
opiskelijan ajatukset HOPS Koneen käyttö Ammattikuva- AMMATTI- KUVAKONE Tutustuminen työelämään Reflektointi Kuvat: Mikko Heikkinen, Jukka T. Lehtonen, Veikko Somerpuro, Heikki Tuurala

11 Ryhmätyötaidot ym. sosiaaliset taidot 6,0 1,0 0,7 0,8 5,0 2,9 5,5 0,6
Kuinka tärkeitä seuraavat taidot ovat työssäsi? 1= ei lainkaan tärkeä, 6 = erittäin tärkeä: YHT (N=56) 1 Opetus (N=9) 2 Tutkimus (N=14) 3 Hallinto-, suun-nittelu- ja kehitysteh-tävät (N=16) 4 Johto- ja esimiesteh-tävät (N=4) 5 Konsultointi (N=3) 8 Viestintä- ja mediatyö (N=4) 12 Käytännön maastotyö (N=4) Md s Ryhmätyötaidot ym. sosiaaliset taidot 6,0 1,0 0,7 0,8 5,0 2,9 5,5 0,6 Johtamistaidot 4,0 1,5 1,3 3,5 1,4 0,0 2,5 1,7 Esiintymiskyky 0,9 4,5 Tvt:n käyttötaidot 1,1 Neuvottelutaidot 1,2 2,6 Erilaisten kulttuurien tuntemus 3,0 1,6 2,0 2,1 Luova ajattelu Tiedonhankintataidot 0,5 Laboratoriomenetelmien tuntemus 1,8 1,9 Lajintuntemus 2,2 DNA-menetelmien osaaminen Tilastomenetelmien hallinta Paikkatietojärjestelmien osaaminen Yhteiskunnallinen osaaminen Oppimiskyky Tieteellinen ajattelu Itsenäinen ajattelu Liiketaloudellinen osaaminen Juridinen osaaminen 2,3 Asiakaspalvelu 2,4 Käden taidot

12 Akukone on myös laatukone
Eväitä laadukkaaseen opetussuunnitelutyöhön ja yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen

13 Biotieteellisen tdk:n opetuksen ja opintojen palautejärjestelmä

14

15 Akukoneen vahvuudet Työelämäpalautetta niin yliopiston henkilökunnalle kuin suoraan opiskelijan HOPS-työhön Opiskelijoiden ohjauksessa esim. sivuainevalinnat ja ammattien kirjo OPS: ”Mitä meiltä valmistuvan maisterin tulee osata?” Tiedekunnalle tietokanta alumneista (YVV) Säännöllisyys Ammattikuvakurssin lisäksi kone ei tuota juuri lisätyötä Sovellettavuus lähes mihin tahansa oppilaitokseen

16 Akukoneen uhka Joissakin tilanteissa voi jäädä vain opiskelijan kertakäyttöiseksi leikkikaluksi > voidaan estää kytkemällä koneen käyttö tiiviisti kurssityöskentelyyn

17 Akukone kokee muodonmuutoksen elokuussa-07

18

19 Opiskelijoiden palautteita ammattikuvakurssilta
Urasuunnitelmat selkiytyivät paljon. Öö… Ehkä realistisemmiksi, muttei positiivisempaan suuntaan. Mutta tarpeellista sekin. Opintojen osalta, että pitäis revetä miljoonaan osaan ja opiskella kaikkea, mutta nopeasti. ”Epätoivo” valmistumisen suhteen kariutui sekä valinnanvaikeus pääaineiden välillä selkeytyi. Kuvani alani ammateista tarkentuivat huomattavasti ja sain uusia ideoita opiskelun suhteen. Ainoa vaihtoehto ei olekaan väitellä. Käsitykseni biologin työllistymismahdollisuuksista laajenivat paljon.


Lataa ppt "Akukone yhdistää työelämän opintojen ja opetuksen suunnitteluun"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google