Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Väitöskirja prosessina Teologisen tiedekunnan tohtorikoulutuskurssi 6.5.2010 Maiju Lehmijoki-Gardner.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Väitöskirja prosessina Teologisen tiedekunnan tohtorikoulutuskurssi 6.5.2010 Maiju Lehmijoki-Gardner."— Esityksen transkriptio:

1 Väitöskirja prosessina Teologisen tiedekunnan tohtorikoulutuskurssi 6.5.2010 Maiju Lehmijoki-Gardner

2 Oppimisen oppia 300-luvulta ”Jokaisella taiteenlajilla, ja jokaisella alalla on oma tavoitteensa ja päämääränsä, joka on tyypillinen nimenomaan sille. Hän, joka on täysin sitoutunut omaan lajiinsa, ottaa rauhallisesti ja järkähtämättä vastaan siihen kuuluvat rasitteet, vaarat ja uhraukset. […] Näin on laita myös meidän ammattimme suhteen. Myös sillä on oma päämääränsä ja tavoitteensa. Sen eteen me uhraamme kaiken voimamme, emme vain väsymättä, vaan todellisella ilolla.” Johannes Cassianus, Collationes, luku 1.

3 Oppimisen oppia 1300-luvulta ”Jos joku haluaa oppia jonkin taidon, jota hän ei osaa, tarvitaan neljä seikkaa. Ensimmäinen ja kaikkein tarpeellisin on suuri halu ja into ja pysyvä kestävyys taidon oppimisessa. Missä tätä ei ole, siellä sitä ei koskaan opita. Toisena on, että ihmisellä on jotakin, josta hän voi oppia. Kolmantena on, että visusti ja huolellisesti katsotaan ja tarkataan opettajaa ja uskotaan häntä ja ollaan hänelle kuuliaisia ja seurataan häntä. Neljäntenä on, että tartutaan asiaan ja harjoitellaan.” Kirja täydellisestä elämästä (Theologia Deutsch), luku 20.

4 Tiedosta akateemiset taitosi Arvosta toisen taitoja

5 Tiedosta taitosi  Ilmaisuun liittyvät taidot  Päättelyyn liittyvät taidot  Ajanhallintaan liittyvät taidot  Tekniset taidot  Kielitaito  Sosiaaliset taidot

6 Oma ja toisen työ näkyväksi

7  Puhu aiheestasi  Kirjoita aiheestasi  Puhu ja kirjoita aiheestasi monenlaisille ihmisille & yleisöille  Kysy toiselta hänen aiheestaan

8 Todennettavia tuloksia alusta alkaen

9 Todennettavia tuloksia Tee oppimispolustasi näkyvä  Todistukset suorituksista  Raportteja arkistomatkoista  Kirjallisuuskatsauksia  Esitelmiä luvuista ennen ja jälkeen kirjoittamisen  Välijulkaisuja teemoista yleisellä tasolla

10 Palautetta koko ajan

11  Konkreettisia pyyntöjä  Portfoliosta ja tutkimussuunnitelmasta alkaen  Kohdennettuja kysymyksiä  Palautetta työn kaikissa vaiheissa  Anna itse palautetta – tarjoudu!  Muista vuolaat kiitokset!

12 Argumentit ja alaviitteet

13  Kirjoita ja nootita samanaikaisesti  N. 2 sivua kerrallaan + alaviitteet  Älä säästele argumentteja  Selkeitä argumentteja ja johtopäätöksiä joka alalukuun – ei vain Johtopäätöksiin

14 Vuorottele erilaisten kirjallisten tehtävien välillä

15 Kirjoittamistehtävien vuorottelu  Luo runkoja  Kirjoita uutta  Siisti tekstiä  Tyylittele (otsikot, laatikot)  Sijoita alaviitteitä  Siisti alaviitteitä  Laadi bibliografiaa  Tee hakemistoja, taulukoita  Lue ja kommentoi muiden töitä

16 tutki opeta hallinnoi

17 Lepää keskeneräisyydessä

18 Älä punnitse jokaista askelta tielläsi: vain kauas katsoen löytää perille. Dag Hammarskjöld, Kiinnekohtia. Suom. Sinikka Kallio (Otava 1964), 11.

19 Kirjastot (kuvat kirjastojen internetsivuilta tai wikimedia.org) Bodleian Library, Oxford Suomen kansalliskirjasto, Helsinki Biblioteca Vaticana, Rooma British Library, Lontoo Bibliothèque National, Pariisi Kungliga Biblioteket, Tukholma Katariinan luostari, Siinai “Kuolleen meren kirjasto,” Qumran Venäjän kansalliskirjasto, Pietari Library of Congress, Washington


Lataa ppt "Väitöskirja prosessina Teologisen tiedekunnan tohtorikoulutuskurssi 6.5.2010 Maiju Lehmijoki-Gardner."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google