Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuArmas Jokinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä
2
CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa oppilaan saamien kokemusten yhteistä vaikutusta, elettyä opetussuunnitelmaa Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa oppilaan saamien kokemusten yhteistä vaikutusta, elettyä opetussuunnitelmaa
3
Lehrplan Herbartin systemaattisessa opetusopissa on yhtenä osana opetussuunnitelmaoppi = oppiaineksen valitsemista ja järjestämistä käytössä oppikouluissa Herbartin systemaattisessa opetusopissa on yhtenä osana opetussuunnitelmaoppi = oppiaineksen valitsemista ja järjestämistä käytössä oppikouluissa
4
Nykyinen määritelmä Opetussuunnitelma tarkoittaa opetuksen suunnittelun v ä linett ä ja v ä linett ä, jolla kouluopetus ja oppiminen voidaan toteuttaa. Siihen kuuluu toiminta-ajatus, tavoitteet, tuntijako, oppiaineet, niiden sis ä ll ö t, kurssit, opetusmenetelm ä t, ty ö tavat ja arviointi ym. Opetussuunnitelma tarkoittaa opetuksen suunnittelun v ä linett ä ja v ä linett ä, jolla kouluopetus ja oppiminen voidaan toteuttaa. Siihen kuuluu toiminta-ajatus, tavoitteet, tuntijako, oppiaineet, niiden sis ä ll ö t, kurssit, opetusmenetelm ä t, ty ö tavat ja arviointi ym.
5
Opetussuunnitelman tasot Se voi tarkoittaa kirjoitettua tai todellista opetussuunnitelmaa, jolloin siihen kuuluu paitsi viranomaisten opittavaksi tarkoittamat tavoitteet ja sis ä ll ö t, my ö s eletty opetussuunnitelma eli opettajan sis ä ist ä m ä t tavoitteet ja sis ä ll ö t sek ä oppilaiden oppimiskokemukset ja el ä mykset. K ä sitteen piiriin kuuluu my ö s piilo-opetussuunni- telma eli kokemukset ja asenteet, joita oppilaat oppivat tarkoitettujen sis ä lt ö jen lis ä ksi.
6
Ihanneops. valtakunnallinen Kirjoitettukunnallinen virallinen koulukohtainen Toteutuvaluokka opettaja Koettu, eletty,oppilas toteutunut Piilo-ops. Ihanneops. valtakunnallinen Kirjoitettukunnallinen virallinen koulukohtainen Toteutuvaluokka opettaja Koettu, eletty,oppilas toteutunut Piilo-ops.
7
Äidinkielen nykysuunnitelmat * Peruskoulun opetussuunnitelmakomitean mietint ö I eli POPS I 1970 — yleinen osa * Peruskoulun opetussuunnitelmakomitean mietint ö II eli POPS II 1970 — ainekohtainen osa, tavoitteet ja sis ä ll ö t luokille 1 — 6 jokaiselle erikseen, 7 — 9 nippuna * Peruskoulun opetussuunnitelmakomitean mietint ö I eli POPS I 1970 — yleinen osa * Peruskoulun opetussuunnitelmakomitean mietint ö II eli POPS II 1970 — ainekohtainen osa, tavoitteet ja sis ä ll ö t luokille 1 — 6 jokaiselle erikseen, 7 — 9 nippuna
8
ÄKKE-muistio 1976 Äidinkieli. Ehdotus perustavoit- teiksi ja perusoppiainekseksi pe- ruskoulussa — magerilainen: tarkat suoritustavoitteet Äidinkieli. Ehdotus perustavoit- teiksi ja perusoppiainekseksi pe- ruskoulussa — magerilainen: tarkat suoritustavoitteet
9
1977 LOT Lukion opetussuunnitelmatoi- mikunnan mietintö II A kurssimuotoinen 9 kurssia kurssimuotoinen 9 kurssia
10
1981 Lukion kurssimuotoinen oppimäärä ja oppimääräsuunnitelma 8 kurssia keskeiset tavoitteet ja oppisisällöt 8 kurssia keskeiset tavoitteet ja oppisisällöt
11
1982 Peruskoulun äidinkielen oppimäärä ja oppimääräsuunnitelma keskeiset tavoitteet ja oppisisällöt
12
1994 Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 1994 Lukion opetussuunnitelman perusteet — 6 pakollista kurssia — syventävät opinnot 1994 Lukion opetussuunnitelman perusteet — 6 pakollista kurssia — syventävät opinnot
13
2004 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet luokat 1—2 luokat 3—5 luokat 6—9 kuvaus oppilaan hyvästä osaamisesta lk:t 2 ja 5 sekä päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8 luokat 1—2 luokat 3—5 luokat 6—9 kuvaus oppilaan hyvästä osaamisesta lk:t 2 ja 5 sekä päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8
14
2003 Lukion opetussuunnitelman perusteet 1.Kieli, tekstit ja vuorovaikutus 2.Tekstien rakenteita ja merkityksi ä 3.Kirjallisuuden keinoja ja tulkintaa 4.Tekstit ja vaikuttaminen 5.Teksti, tyyli ja konteksti 6.Kieli, kirjallisuus ja identiteetti Syvent ä v ä t kurssit 7.Puheviestinn ä n taitojen syvent ä minen 8.Tekstitaitojen syvent ä minen 9.Kirjoittaminen ja nykykulttuuri 1.Kieli, tekstit ja vuorovaikutus 2.Tekstien rakenteita ja merkityksi ä 3.Kirjallisuuden keinoja ja tulkintaa 4.Tekstit ja vaikuttaminen 5.Teksti, tyyli ja konteksti 6.Kieli, kirjallisuus ja identiteetti Syvent ä v ä t kurssit 7.Puheviestinn ä n taitojen syvent ä minen 8.Tekstitaitojen syvent ä minen 9.Kirjoittaminen ja nykykulttuuri
15
Vanhoja optussuunnitelmia 1800-luvulla lukukaavoja, opetuskaavoja, oppiennätyksiä 1925 Maalaiskansakoulun opetussuunnitelma 1941(1944) Asetus oppikoulujen lukusuunnitelmista sekä valtion oppikoulujen oppiennätykset ja metodiset ohjeet 1800-luvulla lukukaavoja, opetuskaavoja, oppiennätyksiä 1925 Maalaiskansakoulun opetussuunnitelma 1941(1944) Asetus oppikoulujen lukusuunnitelmista sekä valtion oppikoulujen oppiennätykset ja metodiset ohjeet
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.