Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta."— Esityksen transkriptio:

1 Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta

2 Mikä motivoi opiskelijoita? 1 Ilmapiiri: turvallisuus, yhteenkuuluvuus, 2 Palaute: henkilökohtaista, kannustavaa, rohkaisevaa 3 Sitoutuminen: yrittäminen, haasteet, jännitteet 4 Merkitykset: mielenkiintoista, relevanttia, autenttista 5 Valinnat: joustavuus, mahdollisuudet, itsenäisyys 6 Vaihtelu: uudet asiat, kiehtovuus, ennakoimattomuus 7 Uteliaisuus: huumori, mielikuvitus, säätely 8 Jännitteet: haasteet, ristiriidat, mielipiteet 9 Vuorovaikutus: yhteistyö, ryhmät, yhteisö 10 Tavoitteellisuus: lopputulos, menestys, omat tavoitteet

3 Ilmapiiri Keskustelun käynnistäminen Esittele itsesi 8 eri ominaisuuden avulla Kommentoi 1-2 osallistujan listaa Kerro odotuksistasi Opettaja kommentoi Ensimmäinen keskustelu lähitapaamisessa turvallisesti tekniikkaan Opettajan ensimmäisten viestien sävy on tärkeä Onko huumori sallittua? Videoneuvottelu tai chat voivat olla hyviä tunnelman luojia

4 Palaute Opettajan palaute on haluttua – kerro miten aiot antaa palautetta. Aikataulut ja arvostelukriteerit esille. Malliviestit tai vastaukset Edellisten vuosien keskustelut arkistona Käytä malliksi sellaista kommunikointityyliä, jota toivot opiskelijoiltasi Opiskelijat antavat palautetta toisilleen, opettaja antaa kriteerit ja ohjeet Hyviä ohjauskommentteja: Tutki mitä seuraavassa linkissä… Kirjoita vielä mitä tutkija x on asiasta sanonut Oletko lukenut mitä opiskelija z kirjoitti… Enintään kaksi tasoa alakohtia, tekstikoko pysyy samana. Alakohtien väliin ei tyhjiä Asioiden väliin tyhjä rivi.

5 Sitoutuminen Kurssin tavoitteet ja vaatimukset ovat opiskelijoiden tiedossa. Sosiaalinen vastuu, esimerkiksi ryhmän kesken. Opiskelijoita pyydetään kirjoittamaan omat tavoitteensa kurssin alussa sekä tarkistamaan niitä kurssin aikana.

6 Merkityksellisyys Case-based opetus (problem based learning) Opiskelijoiden kehittämät ongelmat (tutkiva oppiminen) Lopputuotoksena esim. www-sivu tai muu kaikkien nähtävissä oleva tuotos.

7 Valinnan mahdollisuudet Erilaiset tehtävät ja oppimisenpolut Eri oppimistyylit: auditiiviset ja verbaalit reflektiiviset ja tarkkailevat visuaaliset kinesteettiset Mahdollisuus vaikuttaa opetuksen sisältöön

8 Vaihtelu Yllätyksellisyys><turvallisuus Ryhmien koostumus Tehtävätyypit Tekniikat

9 Uteliaisuus Kurssin sisältö on muunneltavissa tilanteen mukaan. Seuraavan viikon/jakson ohjelmasta annetaan maistiainen, joka herättää mielenkiinnon ja halun tulla katsomaan miten kurssi jatkuu. Esim. ensi viikolla saamme chat-haastatteluun asiantuntija x:n, tutustukaa mielenkiintoisiin ajatuksiin linkistä x Anonymiteetti herättää myös uteliaisuutta, jota voidaan hyödyntää esim. väittelyssä kätkeytymällä roolin taakse.

10 Jännitteet Väittelyt, provokaatiot, kyseenalaistaminen Roolit Esimerkiksi ”hatut” (De Bono 1995) valkoinen: data, faktat, neutraali punainen: intuitio, tunteet keltainen: postiivinen, huumori, optimisti musta: negatiivinen, kriittinen, kyyninen vihreä: luova, idearikas,uudistava sininen: prosessin ohjaus, kontrolli Asetu tutkijan rooliin ja argumentoi roolisi mukaisesti

11 Vuorovaikutus Luo ryhmiä, jotka huolehtivat omasta vuorovaikutuksestaan <- sosiaalinen vastuu Millaisia viestejä haluat, anna ohjeita ja osoita selvästi mitä arvostat Aikataulujen lisäksi korosta aktiivisuutta esim. Viestien määrä viikossa/jaksossa/kurssin aikana Tee väliarviointia Opeta opiskelijoita arvioimaan toistensa tuotoksia Synkronista ja asynkronista

12 Tavoitteellisuus Oppimispäiväkirjat verkossa, tavoitteet kirjataan ja niitä tarkistetaan säännöllisesti. Lopputuotteena artikkeli, www-sivu… Autenttiset ongelmat

13 Esityksen pohjana oleva kirjallisuus Curtis J. Bonk paljon artikkeleita ja esityksiä osoitteessa http://php.indiana.edu/~cjbonk/ Anne Nevgi ja Kirsi Tirri 2003: Hyvää verkko-opetusta etsimässä


Lataa ppt "Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google