Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Resurssin ajanvaraus SerAPI-työpaja 19.8.2005 Mika Tuomainen, Kuopion yliopisto, HIS-tutkimusyksikkö.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Resurssin ajanvaraus SerAPI-työpaja 19.8.2005 Mika Tuomainen, Kuopion yliopisto, HIS-tutkimusyksikkö."— Esityksen transkriptio:

1 Resurssin ajanvaraus SerAPI-työpaja 19.8.2005 Mika Tuomainen, Kuopion yliopisto, HIS-tutkimusyksikkö

2 SerAPI Asialista Ajanvaraus Tarve rajapinnalle Rajapinnan mahdollisia käyttökohteita Resurssin ajanvaraus-kohde Eteneminen Keskustelua HL7 määrittelyt ajanvaraukseen

3 SerAPI Ajanvaraus HL7 Versio 2.X

4 SerAPI Ajanvaraus - käsitteitä Ajanvaraus –toiminto, jossa varataan aikoja tietylle palvelulle tai resurssin käytölle. Palvelut –tapahtumia, kuten tapaaminen klinikalla ja liittyvät usein potilaan hoitamiseen. Resurssit –konkreettisia kohteita, esim. henkilöt, paikat ja laitteet/tarvikkeet/esineet/asiat

5 SerAPI Ajanvaraus Ajanvaraukseen liittyvät toiminnot –ajanvarauspyynnöt –ajanvaraustilanteen kyselyt –ilmoitukset vapaista ja varatuista ajoista. Ajat varataan aikatauluihin –Aikataulut kontrolloivat tiettyjä palvelutapahtumia ja tiettyjen resurssien käyttöä. –Aikataulut koostuvat joukosta avoimia (open), tilattuja (booked) ja lukittuja (blocked) aikoja tietylle palvelulle ja resurssille. –V3: avoimet (open), varatut (reserved), tilatut (booked), lukitut (blocked)

6 SerAPI Tarve rajapinnalle Millaiselle ajanvaraus-rajapinnalle on tarvetta? –SerAPI-kyselyssä yksi paljon "ääniä" saanut kohta –Ajanvarauksen kanssa paljon tekeillä, jo tehty web-ajanvaraukset: (Wellcom-hanke, TYKSLAB,...) alueellinen ajanvaraus: (UUMA / AAVA, Varsinais-Suomen shp,..), tarve korostuu yhteisten palveluiden myötä, esim. yhteispäivystys Vai enemmän tarve profiilille: "tekemällä näin ja käyttämällä näitä olemassa olevia määrityksiä.."?

7 SerAPI Ajanvaraus-rajapinnan mahdollisia käyttökohteita Ydinjärjestelmän tarjoama palvelu erillisjärjestelmille –mikä on ydinpotilasjärjestelmän osuus ajanvarauksessa käytännössä? Ajan varaaminen erillisjärjestelmään ? (vai kaikki ydinjärjestelmän kautta?) Alueellinen ajanvaraus –mahdollisuus varata aikoja useisiin eri organisaatioiden järjestelmiin –myös asiakkaille mahdollisuus varata aikoja eri organisaatioista Web-ajanvaraukset –mahdollistavat asiakkaalle ajan varaamisen ja perumisen Muita käyttökohteita? –tilanne, jossa ajanvarausta ei tehdä ydinjärjestelmällä

8 SerAPI Resurssin ajanvaraus - kohde Tarpeiden, vaatimusten ja rajausten dokumentointi Käyttötapauksien määrittely Taustakartoitukset, valmiit mallit –V2.X Scheduling –V3 Scheduling –IHE Scheduled Workflow?

9 SerAPI Resurssin ajanvaraus - kohde Ajanvarauksen (rajapinnan) minimitason toiminnallisuuden ja tietosisällön määrittely Rajapintakuvaukset –tekniikkariippumaton –WSDL/SOAP Rajapinnan soveltamisohje Mahdollisesti esimerkkitoteutuksia

10 SerAPI Resurssin ajanvaraus-kohde tähän mennessä.. Kartoitettu kiinnostuneita osapuolia Puhelinkokous Taustaselvitys V2 Scheduling malleista –HL7 V2.5 Scheduling –HL7 Ajanvaraus sanomadokumentti V3 Scheduling tutustuminen aloitettu

11 SerAPI Eteneminen Keskustelua, millaiselle yleiselle ajanvaraus- rajapinnalle ylipäätään tarvetta Tarpeiden päärajaukset Tarpeiden ja vaatimusten dokumentointi

12 SerAPI Eteneminen - vaihtoehtoja Otetaan V2 määritysten toiminnallisuudesta ja tietosisällöstä minimijoukko, käytetään V3 XML ITS:ää ja V3 WS transport specification:ia (XML/SOAP-viestintää), +/- Hyödynnetään suoraan V3:sta (sovellusroolit, triggerit, RMIM, HMD, interaktiot, V3 XML ITS, V3 WS transport spec.), +/- Otetaan toiminnallisuus ja minimi tietosisältö (V2/V3), generoidaan ”tee-se-itse” WSDL sen pohjalta, hyviä kokemuksia DRG-kohteesta tähän asti, mutta lähtökohdat tosin erilaiset… +/ - Määritellään ainoastaan profiili, esim. näin käytät v2 viestejä web palveluina +/ -

13 SerAPI Eteneminen - minimitason määrittely Toiminnallisuus: –millä päästään liikkeellä –mikä riittävä taso minimitasoksi Tietosisältö: –millä tiedoilla päästään liikkeelle –mitkä ovat riittävät tiedot –HL7 tietotyypit Rajaukset <> tarpeet –toiminnallisuus, tietosisältö –yhden resurssin varaaminen <> useita resursseja kerralla –"parent-child"-ajanvarauksien huomioiminen –toistuvien ja ryhmäajanvarausten toteuttaminen

14 SerAPI Kysymyksiä?, Keskustelua.. Pohjaa vaatimuksille ja tarpeille.. Tilanne nyt/mitä suunnitteilla? –millaisten järjestelmien välillä (selainliittymä, alueellinen ajanvaraus..) –millä tekniikalla toteutettu/toteutetaan –hyödynnetäänkö olemassa olevia standardeja (esim. HL7 v2.x) –mitä ajanvarauksessa tarvittavia tietoja järjestelmien välillä liikkuu Millaiselle ajanvaraus-rajapinnalle tarve? –käyttökohteet, rajaukset.. Eteneminen? Tuotokset? –V2 / V3 / muu - HL7 tietotyypit –rajaukset- kohteen tuotokset Resurssien yksilöinti? Ja löytyminen? Halukkuus osallistua kohteen määrittelytyöhön?

15 SerAPI Jatko Tarpeet, vaatimukset, kommentit.. –mika.tuomainen@uku.fi –yleisemmin: serapi-jasenet@uku.fi Tuotokset jasenet-listalle Puh. kokouksia..

16 SerAPI HL7 määrittelyt ajanvaraukseen - V2 Scheduling Sovellusroolit –tilaaja, toimittaja, kyselijä, ulkopuolinen kiinnostunut taho Ajanvaraussanomat (~käyttöskenaariot) –ajanvarauspyynnöt (request) ja -vastaukset –ajanvarauskyselyt (query) ja -vastaukset –ilmoitukset ajanvarauksista (notification) ja niiden kuittaukset –ajanvarauksen tietosegmentit Triggerit –26 kpl V2 sanomamääritykset kattavat "kaiken"

17 SerAPI HL7 määrittelyt ajanvaraukseen - V3 Scheduling Määrittelee ajanvarauksen sekä domain:na että prosessina Domain –tarjoaa yleisen joukon viestejä ja toimintoja toteutettavaksi ajanvarausskenaarioissa Prosessi –tarjoaa abstraktin tietomallin ja joukon operaatioita, joita voidaan käyttää missä tahansa HL7 domain:ssa, joissa hyödynnetään ajanvarauskonseptia Ajanvarausta pidetään palveluna ja palvelun käyttöä rajapintana

18 SerAPI

19 HL7 määrittelyt ajanvaraukseen - V3 Scheduling V3:ssa Scheduling jaettu kahteen topic:iin –Appointment topic: viitataan resurssiin nimen tai id:n perusteella aikaa ei varata suoraan slot:iin –Slot topic: edellytys, että sovellukset ovat "tightly-coupled" näin niiden on tiedettävä tietyn aikataulu tilanne ajanvarauspyyntö voidaan tehdä suoraan Slot-kohtaisesti –molemmille omat: Storyboards, Application Roles, Trigger Events, RMIM, HMD, Interactions

20 SerAPI HL7 määrittelyt ajanvaraukseen - V3 Scheduling Samat perusskenaariot kuin V2:ssa (varaus, kysely, ilmoitukset) Kaikkia skenaarioita ei kuitenkaan vielä mukana –kyselyt puuttuvat, vain ilmoituksia ja pyyntö perua ajanvaraus –ajan varaaminen ainoastaan slot-kohtaisesti –lisää skenaarioita tulossa seuraavissa versioissa Enemmän sovellusrooleja kuin V2:ssa, kaikkia ei vielä mukana Viestit määritelty tasoille –DMIM (Scheduling Domain Model) –RMIM (Appointment/Slot) –HMD (Appointment/Slot)

21 SerAPI HL7 määrittelyt ajanvaraukseen - V3 Scheduling V3 Scheduling osin keskeneräinen! Mukana EI ole vielä –ajanvarauspyyntöjä Appointment-tasolla (vain slot-kohtaisesti tällä hetkellä) –kyselyitä ei lainkaan –edellisten vaatimia sovellusrooleja (yleisellä tasolla määritelty kaikki sovellusroolit) Kehitysaikataulu?

22 SerAPI XXXXXXXXXXXX ************************************ –tästä eteenpäin kalvoja, jotka eivät olleet työpajassa jaetussa materiaalissa *********************************** XXXXXXXXXXXX

23 SerAPI HL7 V3 Scheduling

24 SerAPI HL7 V3 Scheduling Määrittelee ajanvarauksen sekä domain:na että prosessina Domain –tarjoaa yleisen joukon viestejä ja toimintoja toteutettavaksi ajanvarausskenaarioissa Prosessi –tarjoaa abstraktin tietomallin ja joukon operaatioita, joita voidaan käyttää missä tahansa HL7 domain:ssa, joissa hyödynnetään ajanvarauskonseptia Ajanvarausta pidetään palveluna ja palvelun käyttöä rajapintana

25 SerAPI

26 HL7 V3 Scheduling V3:ssa Scheduling jaettu kahteen topic:iin –Appointment topic: viitataan resurssiin nimen tai id:n perusteella aikaa ei varata suoraan slot:iin –Slot topic: edellytys, että sovellukset ovat "tightly-coupled"  "In a tightly-coupled environment where applications share knowledge about slots, the requesting application can request booking by slots" näin on tiedettävä tietyn aikataulu tilanne -> ajanvarauspyyntö voidaan tehdä suoraan Slot-kohtaisesti –molemmille omat: Storyboards, Application Roles, Trigger Events, RMIM, HMD, Interactions

27 SerAPI HL7 V3 Scheduling - perusskenaariot Määritelty perustasolla samat skenaariot kuin V2:ssa –varaus –kysely –ilmoitukset Kaikkia skenaarioita ei kuitenkaan vielä mukana –kyselyt puuttuvat, vain ilmoituksia ja pyyntö perua ajanvaraus –ajan varaaminen ainoastaan slot-kohtaisesti –lisää skenaarioita tulossa seuraavissa versioissa

28 SerAPI HL7 V3 Scheduling - sovellusroolit sovellusroolit –Appointment Informer (~V2 Filler) –Appointment Tracker (~V2 Auxillary) –Appointment Requestor (~V2 Placer) –Appointment Confirmer (~V2 Filler) –Slot Requester –Slot Confirmer –Slot Notifier –Slot Tracker noudattavat appointment - topic -jaottelua

29 SerAPI HL7 V3 Scheduling - sovellusroolit mukana ei vielä rooleja –Appointment Inquirer –Appointment Query Responder tulossa seuraavissa määrittelyn versioissa

30 SerAPI HL7 V3 Scheduling - interaktiot/triggerit Appointment: Appointment Cancellation Request Appointment Cancellation Confirmation Appointment Cancellation Rejection Cancel Appointment Notification Appointment Noshow Notification New Appointment Notification Reschedule Appointment Notification Revise Appointment Notification –ajanvarauksen peruuttamispyyntö (+ vahvistaminen ja hylkääminen) –muut skenaariot ilmoituksia –ei kyselyitä, ei muutospyyntöjä!

31 SerAPI HL7 V3 Scheduling - interaktiot/triggerit Slot: New Appointment Slot Request New Appointment Slot Confirmation New Appointment Slot Rejection Slot Status Revise Request Slot Status Revise Confirmation Slot Status Revise Rejection Slot Status Revise Notification –ajanvarauspyyntö slot-kohtaisesti (+ vahvistaminen ja hylkääminen) –slot-kohtainen ajanvarauksen muuttaminen (+ vahvistaminen, hylkääminen ja ilmoitus) –ei kyselyitä

32 SerAPI HL7 V3 Scheduling - tietomallit DMIM (Scheduling Domain Model ) Appointment RMIM –Full Appointment RMIM –Minimum Appointment RMIM Slot RMIM –Full Slot RMIM –Minimum Slot RMIM –Slot Request RMIM

33 SerAPI HL7 V3 Scheduling - tietomallit Appointment HMD –Appointment NoShow –Cancel Appointment –New Appointment –Reschedule Appointment –Revise Appointment Slot HMD –New Appointment by Slot –Appointment Request by Slot –Slot Status Revision

34 SerAPI HL7 V3 Scheduling - tietomallit käytetyt Common Message Element Types Message Type List –esitetty html-sivulla taulukkona –excel-taulukkona –viesteistä XML-esimerkit

35 SerAPI HL7 V3 Scheduling - slots Slots are identifiable periods of time that can be scheduled. Open slots periods of time on a schedule during which a service may occur and/or a resource is available for use. Booked slots periods of time on a schedule that have already been reserved. Reserved slots (tätä ei V2:ssa) periods of time on a schedule that have been tentatively or generally reserved (for example, a block of time set aside for new patients) Blocked slots on a schedule are periods of time during which a service or resource is unavailable for reasons other than booked appointments (for example, a piece of equipment may be unavailable for maintenance reasons

36 SerAPI HL7 V2 Scheduling

37 SerAPI HL7 V2.X - sovellusroolit Filler Application (toimittaja) Placer Application (tilaaja) Querying Application (kyselijä) Auxillary Application (ulkopuolinen kiinnostunut taho)

38 SerAPI HL7 V2.X - sanomat Ajanvarauspyyntö - Schedule Request Message (SRM), vastaus pyyntöön - Schedule Request Response (SRR) Ajanvaraustilanteen kysely - Schedule Query Message (SQM), vastaus kyselyyn - Schedule Query Response (SQR) Ilmoitukset muutoksista - Schedule Information Unsolicited (SIU), kuittaus - General Acknowledgment (ACK)

39 SerAPI HL7 V2.X - triggerit Ajanvarausanoman (SRM, SRR) triggerit: NEW APPOINTMENT BOOKING APPOINTMENT RESCHEDULING APPOINTMENT MODIFICATION APPOINTMENT CANCELLATION APPOINTMENT DISCONTINUATION APPOINTMENT DELETION ADDITION OF SERVICE/RESOURCE ON APPOINTMENT MODIFICATION OF SERVICE/RESOURCE ON APPOINTMENT CANCELLATION OF SERVICE/RESOURCE ON APPOINTMENT DISCONTINUATION OF SERVICE/RESOURCE ON APPOINTMENT DELETION OF SERVICE/RESOURCE ON APPOINTMENT

40 SerAPI HL7 V2.X - triggerit Ajanvarauksen kyselysanoman (SQM, SQR) triggeri: SQM/SQR - SCHEDULE QUERY MESSAGE AND RESPONSE Ajanvaraussovelluksen ilmoitukset ulkopuolisille kiinnostuneille tahoille (SIU): –triggerit ajanvaraussanomien (SRM) aiheuttamista muutoksista (notification of..) –lisäksi: BLOCKED SCHEDULE TIME SLOT(S) OPENED ("UN-BLOCKED") SCHEDULE TIME SLOT(S) NOTIFICATION THAT PATIENT DID NOT SHOW UP FOR SCHEDULED APPOINTMENT

41 SerAPI HL7 V2.X - tietoryhmät Viestien tietoryhmät (ajanvaraukseen liittyvät) –ARQ APPOINTMENT REQUEST –SCH SCHEDULE ACTIVITY INFORMATION –RGS RESOURCE GROUP –AIS APPOINTMENT INFORMATION - SERVICE –AIGAPPOINTMENT INFORMATION - GENERAL RESOURCE –AILAPPOINTMENT INFORMATION - LOCATION RESOURCE –AIP APPOINTMENT INFORMATION - PERSONNEL RESOURCE –APR APPOINTMENT PREFERENCES


Lataa ppt "Resurssin ajanvaraus SerAPI-työpaja 19.8.2005 Mika Tuomainen, Kuopion yliopisto, HIS-tutkimusyksikkö."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google