Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMikael Nurminen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
OPO-hanke Hankeseminaari
2
8.11.2008 Tervetuloa mukaan oppilaanohjauksen kehittämistyöhön
Ensiksikin: Oppilaanohjaus ei ole pelkästään sitä työtä, mitä opot tekevät yläkouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa. Vaan ohjaus toimii koko opinpolun tukena varhaiskasvatuksesta toisen asteen loppuun asti. Ohjaaja: antaa aikaa, huomiota ja kunnioitusta antaa ohjattavalle tilaisuuden tutkia, keksiä ja selkeyttää omaa elämäänsä ja valintojansa oppii ymmärtämän ohjattavan maailmaa paremmin antaa myös neuvoja ja tiedottaa asioista Varmaan tunnistit itsesi ainakin jostakin kohtaa määritelmää – olethan kasvatusalan töissä!
3
Hanketyöryhmä Anja Tiainen, lyseon lukion opintojen ohjaaja
Minna Mustapää, Viialan koulun erityisluokanopettaja ja oppilaanohjaaja Kirsi Valtonen, Tähteenkadun koulu, erityisluokanopettaja ja oppilaanohjaaja Kaisu Kovalainen-Laitinen, Myllykosken yhteiskoulu, rehtori, puheenjohtaja
4
Syyslukukaudella 08 aloitettiin koulutuksiin osallistuminen ja kehittämistyö moniammatillisesti:
Kaikki kaupungin opot KSAO:n opot Aineenopettajia yläkouluista Alakoulujen luokanopettajia Lastentarhanopettajia Erityisopettajia Erityisluokanopettajia Erityislastentarhanopettajia Kuraattori Jopo-työntekijä Rehtori
5
Tavoite Laaditaan yhteinen suunnitelma oppilaanohjauksesta minimivaatimuksineen varhaiskasvatuksesta perusopetuksen päättymiseen. Alakoulun puolella päähuomio on oppimaan oppimisen taitojen kehittämisessä luokanopettajien johdolla.
6
Tulos
7
Kolmiportainen tuki Kot-käsikirjaan laadittiin suunnitelmat ohjauksen antamisesta yleisen, tehostetun ja erityisen tuen aikana
8
Jatko vuoden 2010 alusta saatiin koordinoiva oppilaanohjaaja, joka ryhtyi viemään suunnitelmia koulujen tasolle, alkaen alakouluista, keväällä 2010 Työhön valittiin Risto Pulkkinen, Valkealan yläkoulun oppilaanohjaaja Tiivis yhteistyö TE-keskuksen ja yrittäjien kanssa
9
Tulos Koulukohtaiset ohjaussuunnitelmat
Alakoulut, yläkoulut, lukiot ja KSAO Varhaiskasvatuksessa yhteiset linjaukset, ei yksikkökohtaisia suunnitelmia Nähtävissä KOT-käsikirjassa
10
Lisäksi Hankerahoilla osallistuttiin useisiin koulutuksiin ja seminaareihin eri kokoonpanoilla Hankittiin kaikille alakouluille ”Näin minä ohjaan oppimaan” ja ”Näin minä opin” – ainoat saatavilla olevat alakoulun ohjauksen materiaalit
11
TET-tori www.peda.net/tet/kouvola
12
Jatkossa Tavoitteet toteutuivat hankkeen osalta, mutta ettei tehty työ menisi hukkaan: Kouvolaan tarvitaan koordinoiva oppilaanohjaaja oikealla työajalla Koulujen ohjaussuunnitelmat pitää päivittää syksyisin ja liittää osaksi työsuunnitelmaa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.