Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPaavo Hovinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin hyödyt opettajalle 3) Opettajatuutorointi opintojen eri vaiheissa 4) Ajatuksia opettajatuutoroinnin kehittämisen pohjaksi
2
Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle: · opintoihin liittyvän tiedon ja ohjeiden saanti · selkiyttää opiskelijan käsitystä itsestään, opintomenestyksestään sekä uraan liittyvistä tulevaisuudensuunnitelmista · madaltaa dialogin kynnystä opiskelijan ja opettajan välillä
3
O pettajatuutoroinnin hyödyt opettajalle: · mahdollisuus tutustua opiskelijan ajatusmaailmaan, elämäntilanteeseen ja osaamistasoon · uutta tietoa opintojen rakenteesta ja sisällöistä · keino saada palautetta ja parannusehdotuksia opintojaksoista ja opetuksesta · mahdollisuus ohjaustaitojen kehittämiseen
4
Opettajatuutorointi opintojen eri vaiheissa (1/4) OPINTOJEN ALKUVAIHE · opinto-ohjaajan, opettajatuutoreiden ja vertaistuutoreiden selkeät roolit ja työnjako · ohjaushenkilöstön koulutus tehtäväänsä sekä tahto tehdä · opettajatuutorin rooli HOPS:in laadinnassa keskeinen
5
Opettajatuutorointi opintojen eri vaiheissa (2/4) OPINTOJEN KESKIVAIHE · Ensimmäisen vuosi menee innostuksen ja uutuudenviehätyksen voimin, viimeinen vuosi loppuun pusertamisen tahdosta. Toisena ja kolmantena vuotena opiskelijat pohtivat paljon omaa opiskelualavalintaansa; myös motivaatio-ongelmat ovat monelle tuttuja.
6
Opettajatuutorointi opintojen eri vaiheissa (3/4) Keskivaiheen ohjauksen kannalta olennaisia kysymyksiä ovat mm. · uraohjaus -> urasuunnitelman laatiminen -> työelämätiedon kasvattaminen · harjoittelun ohjaus
7
Opettajatuutorointi opintojen eri vaiheissa (4/4) OPINTOJEN LOPPUVAIHE · opinnäytetyön ohjaus · siirtyminen työelämään ja siihen liittyvät kysymykset
8
Ajatuksia opettajatuutoroinnin kehittämisen pohjaksi (1/2) · Kenen tehtävänä on ohjastaa opiskelijaa ymmärtämään opintojen kokonaisuus ja se, miten omat valinnat antavat suunnan elämälle? · Opettajatuutori ja opiskelijatuutori muodostavat työparin? · Opettajatuuroiden valintakriteerit, koulutus sekä tehtävät ja työmuodot kirjataan osaksi AMK:n ohjausjärjestelmää?
9
Ajatuksia opettajatuutoroinnin kehittämisen pohjaksi (2/2) · Pitääkö opettajatuutorin olla substanssialueensa osaaja, vai riittääkö, että on ”hyvä tyyppi”? · opettajatuutor-ohjauksen tulee perustua säännöllisiin ja ennalta suunniteltuihin tapaamiskertoihin · panostus jatkuvuuteen Lopuksi: Kun kerran opetus on hyvin järjestettyä ja systemaattista, miksei myös ohjaus olisi sitä?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.