Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Porin kaupunki, kirjasto / PK 30.3.2015 KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA 4.11.2010 Paula Kauppila.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Porin kaupunki, kirjasto / PK 30.3.2015 KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA 4.11.2010 Paula Kauppila."— Esityksen transkriptio:

1 Porin kaupunki, kirjasto / PK 30.3.2015 KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA 4.11.2010 Paula Kauppila

2 Porin kaupunki, kirjasto / PK 30.3.2015 SISÄLTÖ Kirjastoalan amk- ja yliopistotutkintojen tarkastelua Käsitellään vain koulutusten eroavuuksia sen suhteen, miten ne tällä hetkellä yleistäen näyttäytyvät yleisen kirjaston näkökulmasta Ei huomioida yksilön henkilökohtaisia kykyjä soveltaa käytäntöön koulutuksella hankittuja taitoja tai muita henkilökohtaisia ominaisuuksia Henkilökohtaisilla ominaisuuksilla suuri merkitys rekrytoinnissa

3 Porin kaupunki, kirjasto / PK 30.3.2015 AMMATTIKORKEAKOULU- TUTKINTO +Kirjastoalan ajantasainen ammatillinen osaaminen +Käytäntöpainotteinen koulutus / käytännönläheinen osaaminen + Tiedonhaku- ja tietotekniset taidot + Esiintymistaidot +Motivaatio kirjastoalalle -Yleissivistys -Kirjallisuusopinnot -Kirjalliset ilmaisutaidot  Asetusmuutoksen mukanaan tuoma koulutustason noston tavoite havaittavissa siten, että kirjastovirkailijan työsuhteisiin halutaan palkata tradenomeja  Ongelmallista, jos työtehtävien vaativuustaso ei samalla nouse -> kirjastoalan kiinnostavuus, houkuttelevuus vähenee  Rutiinitehtävien hoito tulevaisuudessa uusilla tavoilla

4 Porin kaupunki, kirjasto / PK 30.3.2015 YLIOPISTOTUTKINNOT +Laaja yleissivistys +Monialainen osaaminen, ainesisältöjen tuntemus (aineyhdistelmät) +Kokonaisvaltainen tarkastelunäkökulma +Kirjalliset ja suulliset ilmaisutaidot +Kielitaito -Teoriapainotteinen koulutus / teoriaosaaminen -Kirjastoammatillinen osaaminen - Yksi harjoittelujakso  Tuoko kirjastolle lisäarvoa palkata ylemmän kk-tutkinnon suorittanut työntekijä työtehtävään, jossa kelpoisuudeksi riittää alempi kk-tutkinto (amk tai yo)  Tämä ns. ylikoulutettujen rekrytointi on vähäistä, mutta mahdollisina lisäarvoina voidaan nähdä laaja asiantuntemus eril. aineyhdistelmien myötä ja yleissivistys  Monipuoliset aineyhdistelmät ja erilaiset pääaineopinnot toivottavia kirjastoissa, tärkeitä aineopintoja ovat kasvatustiede, tietojenkäsittely, tiedotusoppi, markkinointi ja kirjallisuus  Huom. kirjastoalan kelpoisuusvaatimukset, laajat aineyhdistelmät luovat yleisille kirjastoille mahdollisuuden palkata muiden alojen asiantuntijoita

5 Porin kaupunki, kirjasto / PK 30.3.2015 TOIVEITA KIRJASTOALAN KOULUTUKSELLE Lisähuomiota koulutuksessa Johtaminen, strateginen suunnittelu ja kehittäminen, esimiestyö Hallinto, lainsäädäntö ja talous Viestintä-, markkinointi- ja imagon rakentaminen, tapahtumatuotanto Verkostojen luominen ja verkostoissa työskentely Projektisuunnittelu ja -hallinta Pedagogiset, esiintymis- ja ohjaustaidot Tietotekniset ja verkkotaidot Kokoelmaosaaminen Tutkinnon täydentäminen -> jatkuvasti muuttuvat asiantuntijatehtävät

6 Porin kaupunki, kirjasto / PK 30.3.2015 HYVÄ TYÖNTEKIJÄ Aktiivinen työote Kehittymis- ja kehittämiskykyinen Hyvät työyhteisötaidot ja työkulttuurinäkemys -> Miten koulutuksessa tuotetaan näitä ”hyviä tyyppejä”, vai ovatko yllämainitut ominaisuudet vain henkilökohtaisia kykyjä? Hakeutuvatko samat persoonatyypit samoihin oppilaitoksiin / tutkintoihin? Osaamiskartoitus!


Lataa ppt "Porin kaupunki, kirjasto / PK 30.3.2015 KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA 4.11.2010 Paula Kauppila."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google