Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Satu Lehto satu.s.lehto@helsinki.fi Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Satu Lehto satu.s.lehto@helsinki.fi Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut."— Esityksen transkriptio:

1 Satu Lehto satu.s.lehto@helsinki.fi
Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut liikkeelle –hankkeessa Satu Lehto

2 Tutkimuskysymykset Oppilaan kokemukset
positiivinen ja negatiivinen kerhokokemus liikuntakerhon merkitys oppilaan elämässä lähiympäristön suhtautuminen liikuntakerhoharrastukseen Opettajan kokemukset kerhon muodostamisprosessi mitä haasteita kerhon toiminnassa /ohjauksessa opettajan arviot oppilaiden kerhokokemuksista

3 Tutkimusaineisto Kerhot 9 kerhoa Opettajien haastattelut
12 teemahaastattelua 9:stä eri kerhosta (9 h 14 min) Kerholaisten kirjoitustehtävät 55 kirjoitustehtävää 5:sta eri kerhosta 21 haastattelua 5:stä eri kerhosta ( 9 h 48 min) Kutsukirjeet 9 kerhon kutsukirjeet Ulkopuolisen seurannat Projekti  2 x 9 kerhoa Tutkija  2 x7 kerhoa

4 Analysointi Opettajien haastattelut (N=12)
Oppilaiden haastattelut (N=21) 5 kerhokuvausta (kuvio) 1. kerh 10 opp. 2. kerh 9 opp. 3.kerh 20opp. 4. kerh 23 opp. 5. kerh 25 opp. Opettaja Oppilas Ulkopuol. havainn. Ulkopuol. havainn KOKE- MUKSET Kerhokutsu 5 kerhokuvausta koon mukaan opettajamäärän mukaan opettajajohtoisuuden mukaan opettajan persoonallisuuden mukan

5 Lasten ajatuksia Erittäin positiivisia ajatuksia:
saa omia ehdotuksiaan lävitse saa tehdä myös ilman opettajan ohjausta (omaehtoinen liikunta) tehdään asioita, joita ei tehdä liikuntatunnilla  LEIKIT!!!!! ei kisata opettaja itse paljon mukana kerhossa rentoa kivoja kavereita ja kiva opettaja Harvat negatiiviset asiat liittyivät mm. kaverisuhteisiin, johonkin tiettyyn leikkiin, vähäisiin kerhotunteihin

6 Opettajien ajatuksia HAASTEET: Leimautumisen pelko
Miten eniten liikuntaa tarvitsevat saadaan mukaan? Aikataulu- ja tilaongelmat Kerhotoiminta säännöllistä  kaksi vetäjää osalle ”kasvuprosessi” (asenne, opettamistyyli kerhojen vetämisen tekee osittain työlääksi Oppilaat lyhytjännitteisiä: ohjelma vaihtelevaa, kivaa, onnistumisen kokemuksia joutuu keskittymään positiivisen / kannustavaan palautteeseen  varovainen sanomisissaan, ettei lannistaisi ketään vieraat oppilaat taidot heikkoja MUUTA HUOMIOITAVAA: Kerhon sisältö: leikinomaisuus monipuolisuus, sovellusten käyttö oppilaiden toiveet huomioiden Kerhossa ohjaaminen opettajalla ”rennompi” ote kerhossa kuin norm. liikuntatunnilla enemmän ohjaajan kuin opettajan rooli toiminta lasta/opettajaa palkitsevaa Kerholla paljon laajempi merkitys oppilaille kuin vain liikunnallinen/motorinen ei leimautumista etenkin, kun ryhmät ulkoisesti heterogeenisiä Enemmän ohjaaja kuin opettaja

7 Havainnoijien ajatuksia
Kriteerit laajempia kuin ”vähän liikuntaa harrastavia” (syrjäytymisen vaara, sosiaaliset taidot, koti ei voi tukea harrastusta jne.) Opett hienoja uusia opetuskäytänteitä  Miten saada liikuntatunnille? Liikuntatunnin ja kerhotunnin ohjauksen erot (lasten ideat, hyvän ilmapiirin luominen, suorituspaineettomuus)

8 Yhteenvetoa Mitä ominaista kerhoissa:
lasten ehdotukset huomioidaan palautteenannossa opettajat tietoisia puheestaan ettei lannista oppilasta vaikea tasapainoilla hyvän ilmapiirin ja kurin välillä leikinomaisuus kiireettömyys kerhoissa  ehtii antaa oppilaille huomiota omaehtoista vapaata liikkumista  ei aina tarvitse olla ohjattua toimintaa oppilaat uskaltavat yrittää  ei pelkää epäonnistumista Jos halutaan, että oppilaat pysyy kerhossa Pieni kerho Ope tuntee oppilaat vaikka eri luokilta, iso kerho jne. Opettajalla hyvä ote oppilaisiin huolehtii, että oppilaat on paikalla kerhotoimintaan tule katkoksia Tämän lisäksi Isoihin kerhoihin myös ryhmäytyminen mukaan


Lataa ppt "Satu Lehto satu.s.lehto@helsinki.fi Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google