Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnneli Lattu Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
CHAPLIN KULKURIHAHMON SYNTY JA VAIKUTUS 1910-20-LUVULLA
2
VARHAISVAIHEET ENGLANNISSA 1889-1913 ● Syntymä 1889, Lontoo ● Perhe köyhä, yhteyksiä viihdealalle ● Esiintyjänä varieteessa ja teatterissa 9-16 -vuotiaana ● 1908 Fred Karnon komediateatteriin o mm. “juopunut hienostelija” o varamies: Stan Laurel
3
KULKURI SYNTY VASTAANOTTO MERKITYS
4
KEYSTONE 1914 Mabel Normand, Mack Sennett ja Chaplin Keystone Cops
5
Kid Auto Races in Venice 1914
6
ESSANAY 1915 Chaplin ja Edna Purviance elokuvassa Work
7
The Tramp 1915
8
MUTUAL 1916-1917
9
“MAAILMAN KUULUISIN IHMINEN” 1918-1922
10
FIRST NATIONAL 1918-1922
11
KULKURIHAHMON KEHITYS ●PSYKOLOGIA ●KULKURI / HERRASMIES ●KÖYHYYS / HUUMORI ●MEKAANISUUS / TUNNE
12
1914 KEYSTONE $ 7800 1915 ESSANAY $ 65, 000 + BONUS $ 10,000 1916-1917 MUTUAL $ 520, 000 + BONUS $ 150, 000 1918-1922 FIRST NATIONAL $ 1, 000, 000
14
UNITED ARTISTS 1919
15
Nainen Pariisissa 1923
16
KULTAKUUME 1925
17
Stereokuva Klondiken kultaryntäyksestä 1896 Otos Kultakuumeesta
18
●Klondinken kultaryntäys 1890-luvulla ●Donnerin retkikunta 1840-luvulla - ihmissyönti ●Lita Grey ●Kulkurihahmon jännitteet vahvasti läsnä ○tragedia / komedia ○köyhyys / arvokkuus ○esineet “henkilöinä”, toimijoina ○lempeys / ilkeys ●Tarinarakenne kehittynyt ●1942: ääniversio uudelle yleisölle ○sävelletty musiikki ○selostus tekstien sijaan ○tarinaa tiivistetty ○ääni: esitysnopeus suurempi
19
CHAPLIN SUOMESSA 1910-20 -LUVULLA ●JO 1915 MAINOSTETTIIN CHAPLININ NIMELLÄ ●1917 JOISSAIN TEATTEREISSA VAIN CHAPLININ ELOKUVIA ●PAHEKSUNTAA, SENSUURIA 1910-LUVUN LOPUSSA ●“ILVEILYN” JA DRAAMAN YHDISTÄMISTÄ ALETTIIN ARVOSTAA ●CHAPLININ POIKA KÄÄNNEKOHTA – CHAPLINISTA “TAITEILIJA”
20
Pukea itsensä liian pieneen knalliin ja liian väljiin housuihin sekä mustata nenänsä alusta ja lähteä sitten kadulle tekemään mitä ihmeellisempiä kommervenkkejä, – se on otaksuttavasti korkeinta huumoria. Puhumatta tällä kertaa siitä, että nuo kommervenkit, joita ”yleinen mielipide” pitää niin mestarillisina, sangen usein eivät ole ainoastaan epämiellyttäviä, vaan suorastaan raakoja. [---] meille ei sovi syöttää kaikkea, mikä Amerikassa mahdollisesti käy täydestä ja kaikkein vähimmän Chaplinien [---] ”taidetta”. Se voi mahdollisesti miellyttää siamilaisia, – täällä se on mautonta. Nimimerkki “Jeremias”, Uusi Aura 1917
21
”Charlie Chaplin on, niin ihmeellistä kuin se kuulostaakin, aateloinut klownimaisuuden ja muodostanut sen taiteeksi, [joka] vetää vertoja itse Mark Twainin teoksille”. ”Sellaiset filmit kuin ’Siirtolainen’, ’Tyynnytä katu’ ja ’Koiran elämää’ ovat tärkeinä levähdyspaikkoina tässä kehityksessä”. Chaplinin pojan arvostelu 1922
22
●UUSI ELOKUVAKRITIIKKI RANSKASSA ●AVANTGARDE ●SURREALISMI ●POLIITTISUUS KULKURIHAHMO JA MODERNISMI
23
●LOUIS DELLUC: CHARLOT 1921 ●RUNOJA, LAULUJA ●“CHARLOTTADE” ●JEAN EPSTEIN ●LOUIS ARAGON + SURREALISTIT ●FERNAND LÉGER ●ANTONIN ARTAUD RANSKA 1910-20 -LUKU
24
Fernand Léger: Ballet Mécanique 1924
25
”Ensimmäinen Charlot (vuonna 1914) oli minulle ilmestys, kuten joillekin muille rakkaus tai oman todellisen kutsumuksensa löytäminen [vaikka] tuolloin oli moraalitonta rakastaa Charlot’ta, se oli pahe ” Jean Epstein
26
Chaplin on tunteellinen. Siinä on hänen voimansa. Hän löytää tunteen ja herkkyyden naurua tuottavasta koneesta; siinä kutakuinkin se hirviö, joka eteemme asettuu. On anteeksiannettavaa, jos uskomme että on kyse kylmästä koomisuuden herättämisen halusta, joka perustuu täydelliseen ja mekaaniseen naurattamisen tieteeseen. Mutta nauru ei ole mitään. Samalla kun hän huijaa meidät tarkasti sekoitettuun fantasiaansa, hän huomaamattamme välittää meille psykologiansa syvimpiä värähtelyjä. Louis Delluc 1918
27
T MODERNISTISIA TEEMOJA ● FOTOGEENISYYS ● VISUAALISUUS, LIIKE, RYTMI ● MEKAANISUUS, KONEET ● UNI, IRRATIONAALISUUS
28
Esineet, jotka ympäröivät Charlieta osallistuvat välittömästi toimintaan: mikään ei ole käyttökelvotonta tai tarpeetonta. Esineistö on Charlien näkemys maailmasta. Maailman mekaanisuuden havaitsemisen myötä se vainoaa sankariamme siinä määrin, että jokaisesta ihmisestä tulee nukke, jolle pitää löytää käynnistysvipu Louis Aragon 1918
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.