Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Projektipäällikkö Matti Mäkelä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Projektipäällikkö Matti Mäkelä"— Esityksen transkriptio:

1

2 Projektipäällikkö Matti Mäkelä
Turun kaupungin kasvatus- ja opetustoimi Kehittämisestä koulutustakuuseen Elinikäinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa -kutsuseminaari

3 Esityksen rakenne: mikä? miten? miksi?

4 Mistä puhumme kun puhumme laajennetusta koulutustakuusta?

5 Sanastoa: koulutustakuu: a) vähintään 96 % perusopetuksen päättäneistä jatkaa seuraavana syksynä toisella asteella tai lisäopetuksessa (2003); b) jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan koulutuspaikka lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, oppisopimuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin (hallitusohjelma) laajennettu koulutustakuu: huomio nivelvaiheen lisäksi toisen asteen keskeyttämisten ehkäisyssä, läpäisyn edistämisessä sekä työelämään ja jatko-opintoihin siirtymisessä nuorten yhteiskuntatakuu: jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta

6 Esityksen tausta: VaSkooli-hanke (Turun ja Salon seutukunnat) EQUAL-teematyö nuorten työllistymisen edistämiseksi (valtakunnallinen) Maahanmuuttajanuorten VaSkooli (Turun ja Salon seutukunnat) MAST-hanke (Varsinais-Suomi) Hyvällä mallilla -hanke (OPH:n rahoittama valtakunnallinen levittämishanke)

7

8 Laajennetun koulutustakuun hankkeet nuoren koulutuspolulla

9 Miten varmistamme laajennetun koulutustakuun toteutumisen?
Avainasioita ovat…

10 …tosiasioiden hyväksyminen
”Meidän tehtävämme on opettaa juuri niitä lapsia, joita meillä on. Ei niitä lapsia, joita meillä joskus oli, ei niitä lapsia, joita toivoisimme koulussamme olevan eikä niitä lapsia, jotka ovat olemassa vain kuvitelmissa. Se tarkoittaa, että meidän on tarjottava oppimisympäristö, joka on yhtä monipuolinen kuin ihmisyys itse.” Chris Pense, Toronton koululaitoksen johtaja (lähde: Opettaja-lehti 50/2010, Hanna Kivistö)

11 …onnistuneet toimintamallit ennen toiselle asteelle siirtymistä
3-portaisen tuen malli peruskoulun joustavat koulutuspolut vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö tiedotus 1. nivelvaiheen moniammatillinen yhteistyö ja eri toimijoiden vastuista sopiminen tiedonsiirto

12 …ja toisella asteella ohjaus ja tuki joustavuus tiimityö kaikki ohjaa
eri toimijoiden yhteistyö osallisuus ratkaisukeskeisyys asiakaslähtöisyys

13 …erityisryhmien koulutustakuun toteutumisen varmistaminen
Erityisopiskelijat erityishaaste: erityisopiskelijoiden määrä ammatillisessa koulutuksessa kasvoi 59,7 %, samaan aikaan ammatillisten erityisoppilaitosten opiskelijoiden määrä kasvoi 22,0 % Maahanmuuttajanuoret koulutuksen ulkopuolelle jäämisen riski noin kaksinkertainen kantaväestöön verrattuna

14 …ja sitoutuminen riittävien resurssien takaaminen
johdon tuki henkilöstölle yhteistyö, avoimuus, kehittämismyönteisyys, uskallus lupausten muistaminen ja pitäminen

15 Miksi vaivautua? Historian havinaa vuodelta 2005
Historian havinaa vuodelta 2005 Kaksi vastausta kysymykseen ”Miksi koulutustakuuta tarvitaan?” ”Yksilön kannalta koulutustakuu antaa kaikille yhdenvertaiset mahdollisuudet toteuttaa unelmiaan työurasta. Koulutustakuu on yksi demokraattisen yhteiskunnan yksilön perusoikeuksista.” Pasi Kankare, Salon seudun koulutuskuntayhtymän johtaja (VaSkooli-projektin ohjausryhmän puheenjohtaja) ”Rahalla ei kuitenkaan todellista menetystä mitata. Kyse on elämästä ja se on ainutkertaista.” Rauno Saari, Länsi-Suomen läänin maaherra

16 ”Jos nuori ajautuu sosiaalisesti huono-osaiselle elämänuralle ja syrjäytyy pysyvästi työmarkkinoilta, niin tästä aiheutuu yhteiskunnalle noin miljoonan euron kustannukset ennen kuin kyseinen henkilö täyttää 60 vuotta.” Nuorten syrjäytymisen ehkäisy -raportti, Valtiontalouden tarkastusvirasto

17 Case 1: Turun ammatti-instituutti
Panostaminen ohjaus- ja tukimallien sekä uudenlaisten koulutusmallien kehittämiseen Keskeyttämisprosentin lasku (2003: 4,7 – 2008: 2,8 ja 2009: 3,7) Läpäisyn parantuminen (2003: 65,2 – 2008: 72,0 ja 2009: 71,0) Säästöt säästyneinä valtionosuuksina 186 000 euroa vuonna 2009 ja 471 000 euroa vuonna 2008 (tuloksellisuus-rahoituksen huomioiminen nostaa saavutettua säästöä huomattavasti)

18 Case 2: nuorten pajajaksot Varsinais-Suomessa 2010-11 (MAST-projekti)
Opiskelijoita pajalla suorittamassa ammatillisia perustutkinto-opintoja: 59 tutkinnon suoritti valmiiksi kymmenen 34 jatkoi opiskelua oppilaitoksissa yksi nuori sai peruskoulun päätökseen työpajalla neljä pajajaksoa edelleen käynnissä keskeyttäneitä kymmenen Onnistumisprosentti 83,1

19 Kustannukset: Hyödyt:
keskimääräinen pajajakso maksanut oppilaitokselle 2 254 euroa / opiskelija Hyödyt: oppilaitos: nuori ei keskeytä opintojaan (valtionosuus) ja/tai valmistuu (valtionosuus, tuloksellisuusrahoitus) yhteiskunta: syrjäytymiskierre katkeaa (rahallinen säästö 28 000 – 1 000 000 euroa) nuori: mittaamaton


Lataa ppt "Projektipäällikkö Matti Mäkelä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google