Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAarne Kyllönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
ARVIOINTI Kauhajoen yhteiskoulu 2010
2
ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT KÄYTTÄYTYMINEN OPPIMIS- TULOKSET TYÖSKENTELY ARVIOINNIN TULEE OLLA YKSILÖLLISTÄ, TOTUUDENMUKAISTA JA MONIPUOLISTA! ARVIOINNIN KOHTEENA:
3
Kauhajoen yhteiskoulu KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI Käyttäytymisen arvio näkyy aina jakso- ja lukuvuositodistuksessa. Käyttäytymisen arvioita ei merkitä päättö- eikä erotodistukseen. Ne oppilaat, jotka saavat käyttäytymisestä arvosanan 10, saavat siitä erillisen todistuksen (Primuksessa valmis pohja, josta koulusihteeri tulostaa todistuksen) päättötodistuksen yhteydessä. Halutessaan oppilas saa (sanallisen) käyttäytymisen arvion. Siitä ei kuitenkaan laiteta viitettä päättötodistukseen. Käyttäytymisen arvioinnin kohteet ovat: oman ja toisen työn arvostaminen ihmisten ja ympäristön huomioiminen sääntöjen tunteminen ja noudattaminen Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat.
4
ERINOMAINEN 10 ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin toimii rakentavasti, aktiivisesti ja itsenäisesti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi uskaltaa ja osaa esittää omat mielipiteensä asiallisesti noudattaa koulun sääntöjä ilman laiminlyöntejä ja rikkomuksia ei rangaistuksia
5
KIITETTÄVÄ 9 ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä toimii vastuullisesti kouluyhteisössä sovittujen sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti on ystävällinen ja avulias, pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan hyvän työskentelyilmapiirin muodostumiseen ei rangaistuksia
6
HYVÄ 8 Tuntee ja hyväksyy koulun säännöt ja toimii niiden mukaan: toimii tilanteeseen sopivalla tavalla, on hyvätapainen ja kohtelias, on yhteistyöhaluinen ja pyrkii positiivisuuteen pystyy useimmiten ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti osaa toimia ryhmässä rangaistuksina vain puhuttelut, joista ottaa opiksi
7
TYYDYTTÄVÄ 7 toimii useimmiten tilanteeseen sopivalla tavalla tuntee ja hyväksyy koulun säännöt ja toimii pääsääntöisesti niiden mukaan kielenkäytössä tai muussa käyttäytymisessä toisinaan huomauttamista, rangaistuksia suhtautuu yhteiseen omaisuuteen välinpitämättömästi
8
KOHTALAINEN 6 suhtautuu usein välinpitämättömästi kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristön viihtyvyyteen rikkoo toistuvasti koulun sääntöjä aiheuttaa asenteillaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessä
9
VÄLTTÄVÄ 5 erittäin välinpitämätön käytös suhteessa kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristöön tarvitsee erityisiä toimenpiteitä opiskelun turvaamiseksi koulun järjestyssääntöjen tietoinen/ toistuva rikkominen
10
HYLÄTTY 4 käyttäytyminen normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta ei ole kurinpitotoimin rangaistavissa
11
KURSSIARVIOINNIN JA LUOKALTA SIIRRON PERUSTEET: HYLÄTTY KURSSI: poissaoloja sovittua enemmän, läsnäolovelvollisuus kurssikohtaisesti hylätty kurssikoe ja uusintakoe kurssiin liittyvät harjoitustyöt puutteellisia tai kokonaan tekemättä
12
KURSSIARVIOINNIN JA LUOKALTA SIIRRON PERUSTEET: HYLÄTTY OPPIAINE: oppiaineessa on hylättyjä kursseja enemmän kuin hyväksyttyjä kursseja
13
KURSSIARVIOINNIN JA LUOKALTA SIIRRON PERUSTEET: ETENEMISESTE: Oppilas kertaa saman vuosiluokan mikäli: hylättyjä oppiaineita on kolme tai enemmän tai hylättyjä yksittäisiä kursseja on neljä tai enemmän Oppilasta ei voida siirtää seuraavalle vuosiluokalle mikäli: ehtolaiskuulustelun jälkeen hänellä on suorittamatta edelliseen vuosiluokkaan kuuluva kurssi
14
PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT: 10=ERINOMAINEN (ylittää lähes kaikkien kriteerien edellyttämän osaamisen tason ja lisäksi osoittaa erityistä harrastuneisuutta 9=KIITETTÄVÄ (ylittää useimpien oppiaineen kriteerien edellyttämän osaamisen tason 8= HYVÄ (osoittaa keskimääräistä kriteerien edellyttämää tasoa; joidenkin kriteerien saavuttamatta jäämisen voi kompensoida muiden kriteerien tason ylittämisellä 7= TYYDYTTÄVÄ (osoittaa osaamista, jota useimmat oppiaineen kriteerit edellyttävät 6= KOHTALAINEN ( osoittaa joidenkin oppiaineen kriteerien edellyttämää osaamista 5= VÄLTTÄVÄ (pyrkii tavoitteiden saavuttamiseen, vaikka pystyy osoittamaan vain jossakin määrin kriteerien edellyttämää osaamista
15
ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT 1. Arviointi opintojen aikana opintojen ohjaaminen ja kannustaminen itsearvioinnin kehittäminen mittaa kunkin oppilaan oppimista 2. Päättöarviointi määrittää osaamisen tason opastaa jatko-opintoihin suuntautumisessa ja valikoitumisessa kansallisesti vertailukelpoista ARVIOINNIN JAKO JA SEN TEHTÄVÄT:
16
OPPILAAN OIKEUKSIA: Huoltaja voi pyytää kahden kuukauden kuluessa rehtorilta arvioinnin uusimista Uuteen arviointiin tyytymätön huoltaja voi pyytää arvioinnin oikaisua lääninhallitukselta Koulun tulee auttaa oppilasta selviytymään oppimisvaikeuksista mm. antamalla tukiopetusta Lievät oppimisvaikeudet, sairaus ym. vastaavat vaikeudet on huomioitava arvioinnissa Oppilaalla on oikeus suorittaa oppiaineen hylätty suoritus erillisessä kokeessa lukuvuoden aikana tai koulutyön päätyttyä Oppilaan äidinkielen ollessa muu kuin opetuskieli: Arviointi voi olla sanallista lukuun ottamatta päättöarviointia Tausta ja kehittyvä kielitaito on huomioitava Äidinkieli ja kirjallisuus arvioidaan suomi toisena kielenä – oppimäärän mukaan
17
PERUSOPETUSLAIN Oppilaan tulee osallistua opetukseen Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttätdyttävä asiallisesti (62/21.8.998) MÄÄRÄÄMÄT OPPILAAN VELVOLLISUUDET KOULUSSA:
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.