Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tietotekniikka musiikin opetuksessa 9.12.2014 Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tietotekniikka musiikin opetuksessa 9.12.2014 Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2:"— Esityksen transkriptio:

1

2 Tietotekniikka musiikin opetuksessa 9.12.2014

3 Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2: – Opetussunnitelmat – Tulevaisuuden näkymät

4 Johdanto ▪Musiikin opetuksen ongelmat? – Jyrkästi kasvava oppimiskäyrä – Individuaalinen harjoittelu – Koulujen väliset erot ▪Epätasainen oppilas per tietokone suhde ▪Opettajien tietotekninen pätevyys ▪Musiikinopettajien tietotekninen osaaminen vaihtelevaa – Oma harrastuneisuus – Mitä osataan? – E-materiaalit

5

6 Tietotekniset apuvälineet musiikin opetuksessa ▪Pelit ▪Lisätty todellisuus ▪Äänitysohjelmat (tai ”musiikin rakennus ohjelmat”) ▪Oppimisympäristöt ▪Videokonferenssi

7 Pelit ▪Viihdekäyttö ▪Motivaatio ▪Algoritmit ▪Esimerkkejä – Guitar Hero Guitar Hero – Rocksmith 1 & 212 – Children’s Music Journey – Selain vaihtoehtoja Selain vaihtoehtoja

8 Lisätty todellisuus ▪PelimäisyysPelimäisyys ▪Nuotittomuus ▪Välitön palaute ▪Ei välttämättä tarvita edes soitintaEi välttämättä tarvita edes soitinta

9 Äänitysohjelmat ▪Nykyisin iso osa helppokäyttöisiä ▪Valmiita ”palasia” joista koota musiikkia, ei tarvitse välttämättä osata soittaa – Soittimien nuotit voi myös ”piirtää” ja näin saada oikeat äänet aikaan

10 Oppimisympäristöt / Virtuaaliset piirit Ryhmä 1 Tekee opettajan syöttämiä tehtäviä Soittaa kappaletta Opettaja Hallitsee Ohjaa Ryhmä 2 Tekee harjoituksia Soittaa kappaletta ▪Opettaja enemmän ohjaajan roolissa ▪Ohjelma hoitaa opetuksen

11 Videokonferenssi ▪Käytetty pienissä kouluissa – Esim. Pohjois-Suomessa ▪Web-kamera + projektori ▪Hieman hankala musiikissa

12 Leikitään muusikkoja (15-20 min) ▪http://soundation.com/studiohttp://soundation.com/studio ▪Biisejen palautuslaatikko: https://drive.google.com/folderview?id=0BzL0J44rzcHSM3F2RDU1Ui1iSGM &usp=sharing https://drive.google.com/folderview?id=0BzL0J44rzcHSM3F2RDU1Ui1iSGM &usp=sharing

13 Leikitään muusikkoja (20 min) ▪Pareittain/kolmistaan ▪Valitkaa biitti: users.jyu.fi/~samarahi/OPEA415 ▪Tehkää räp-biisi / räp-battle (n. 30-90sec ) valitsemastanne aiheesta: 1. Word vs. Notepad 2. Facebookin vaarat 3. C# vs. Java 4. Tietoturva 5. Tabletti vs. Läppäri Tai bonus aiheet: Tommi Lahtonen vs. Vesa Lappalainen (Ohjelmoinnin kurssit) Joulupukki vs. Tonttu

14 Höpölöpö 2:  Opetussunnitelmat  Tulevaisuuden näkymät

15 Opetussunnitelmat (vanha) ▪Opetussuunnitelmat Suomessa – Peruskoulu – Lukio ▪”Opiskelijan tulee saada valmiuksia teknologian hyödyntämiseen musiikin alalla”

16 Opetussuunnitelmat (tuleva) ▪Peruskoulu: – ”Käyttäessään tieto- ja viestintätekniikkaa oppilas tutustuu musiikin ja digitaalisen median tekijänoikeuksiin ja käyttömahdollisuuksiin sekä niihin liittyviin mahdollisiin eettisiin ongelmiin.” – ”Ohjata oppilaita musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia”

17 Tulevaisuus + koonti ▪Lupaava tulevaisuus – Tietoteknisten laitteiden yleistyminen – Innovaatiot – Opettajien koulutus – Etäopiskelu ▪Opiskelijoiden omien välineiden käyttö – Tabletit / puhelimet – Kannettavat tietokoneet


Lataa ppt "Tietotekniikka musiikin opetuksessa 9.12.2014 Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google