Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

E N E M M Ä N O S A A M I S T A 30.3.20151 1. LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä 1.1.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "E N E M M Ä N O S A A M I S T A 30.3.20151 1. LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä 1.1.2009."— Esityksen transkriptio:

1 E N E M M Ä N O S A A M I S T A 30.3.20151 1

2 LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä 1.1.2009 alkaen, hanke päättyy 31.5.2012 Hyrian hankkeen tavoitteet: Tavoitteena on vähentää opintojen keskeyttämistä ja nuorten syrjäytymistä Tavoitteena on lisätä ja monipuolistaa yksilöllisiä mahdollisuuksia työelämälähtöiseen ja käytännönläheiseen opiskeluun tarjoamalla työelämäpainotteinen opintojen suorittamisvaihtoehto *Opiskelijalle, jolle tavanomainen luokkaopetus ei sovellu *Erityisen motivoituneelle ja nopeasti etenevälle opiskelijalle Tavoitteena on tarjota työnantajille tukea ja välineitä opiskelijoiden ohjaamiseen Tavoitteena on kehittää laajennetun työssäoppimisen mallia myös sellaisilla aloilla, joilla on vaikeuksia rekrytoida ammattitaitoista työvoimaa 30.3.20152

3 3 LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä 1.1.2009 alkaen, hanke päättyy 31.5.2012 Projektin tavoitteet vuoden 2010 hakemuksessa: Lisätä ja monipuolistaa yksilöllisiä mahdollisuuksia työlähtöiseen ja käytännön läheiseen ammatilliseen opiskeluun tarjoamalla työelämäpainotteinen opintojen suorittamisvaihtoehto a) opiskelijoille, joille tavanomainen luokkaopetus ei sovellu b) erityisen motivoituneille ja nopeasti eteneville opiskelijoille Rakentaa opiskelijalle yksilöllinen, työvaltainen oppimispolku opintojen loppuun saattamiseksi Tarjota työnantajille tukea ja välineitä opiskelijoiden ohjaamiseen

4 30.3.20154 4 LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä 1.1.2009 alkaen, hanke päättyy 31.5.2012 Hankkeen tavoitteita vuodelle 2011: Hyriassa laajennetun työssäoppimisen malleja käytetään ja kehitetään myös niillä aloilla, joilla on vaikeuksia rekrytoida ammattitaitoista työvoimaa Vuoden 2010 toiminnasta hanke tulee eroamaan erityisesti siinä, että työnantajien tukemiseen ja työpaikalla tapahtuvaan oppimisen ohjauksen tukimuotojen kehittämiseen kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Lisäksi kiinnitetään edelleen suurta huomiota myös niihin opiskelijoihin, jotka hankkeen kautta voisivat valmistua nopeammin

5 LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä 1.1.2009 alkaen, hanke päättyy 31.5.2012 Laajennetun työssäoppimisen yhteiset käytännöt: OPETTAJIEN RESURRSIT ammatti- ja atto-opettajan resurssi La-To hankkeessa tulee normaalin työssäoppimisresurssin lisäksi tarkoittaa normaalin opiskelijalle kuuluvan opintojen suunnittelun ja ohjauksen ylittävää ohjausta tehdyt tunnit lasketaan muuhun työhön face tunnit lasketaan kokonaan (ks työssäoppimisjaksolla olevan opiskelijan ohjaaminen, 22a§) AMMATILLISTEN OPETTAJIEN LA-TO TIIMI Hyrian eri ammattialojen opettajista on muodostunut tiimi -Tiimin opettajat suunnittelevat omalle alallee laajennettun työssäoppimisen käytänteitä -Tiimin opettajat vastaavat omassa yksikössään laajennetun työssäoppimisen tiedottamisesta -Tiimissä suunnitellaan ja kehitetään yhdessä Hyrian laajennettua työssäoppimista 30.3.20155

6 LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä 1.1.2009 alkaen, hanke päättyy 31.5.2012 Laajennetun työssoppimisen henkilökunta Projektipäällikkö koordinoi hanketta, tekee yhteistyötä ammattiopettajien, opinto-ohjaajien ja työpaikkaohjaajien kanssa. Projektipäällikön tehtävänä on hankesuunnitelman toteuttamisen koordinointi ja ohjaus: Opiskelijoiden rekrytointi hankkeeseen, Opiskelusuunnitelman rakentaminen opiskelijalle yhteistyössä oppilaitoksen opinto-ohjaajaa, ammattiopettajan ka työpaikkaohjaajan kanssa Hankkeesn tiedotamis- ja hallinnointi- ja kehittäminen ja raportointi. NUORISO- OHJAAJAN TYÖNKUVA LAAJENNETUSSA TYÖSSÄOPPIMISEN HANKEESSA Nuoriso-ohjaaja tukee hankkeessa mukana olevia opiskelijoita erityisesti elämän hallintaan liittyvissä ohjaustehtävissä. Nuoriso-ohjaajan tehtävänä on yhteistyössä opiskelijan, huoltajien ja muun tukiverkoston kanssa varmistaa työssäoppimisen ja opiskelun sujuvuus. Yrittää estää työssäoppimisen sekä opiskelun keskeyttämiset. Nuoriso-ohjaaja toimii tarvittaessa myös opiskelijoiden vapaa-ajalla ohjaus- ja tukitehtävissä. Kaikki La- To: oon liittyvät asiat, seminaarit kokoukset ynm. tapaamiset eri tahojen kanssa Hankeen ulkopuolella tehtävät työt Tutor toiminta Opiskelijahuoltoryhmän toimita (Liittyy paljon myös Lato toimintaan) Hyrian opiskelijoiden tukeminen elämänhallintaan ja opiskeluun liittyvissä asioissa 30.3.20156

7 7 7 La-To –opiskelijan valintaprosessi Tapaaminen työssäoppimispaikassa Projektipäällikkö tiedottaa työnantajaa hankkeen pelisäännöistä Tehdään laajennetun työssäoppimisen sopimus. Sopimuksen allekirjoittaa opiskelija, yrityksen edustaja, projektihenkilö ja ammattiopettaja Tapaaminen, oppilaitoksessa Opiskelijaa tiedotetaan Lato- mahdollisuudesta ja hankkeen pelisäännöistä Tehdään henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, sovitaan tarvittavasta tuesta työssäoppimisen aikana tapaamiseen osallistuvat opiskelija, opinto-ohjaaja, ammattiopettaja, nuoriso- ohjaaja ja projektipäällikkö T apaaminen, oppilaitoksessa Arvioidaan opiskelijan soveltuvuutta LaTo hankkeeseen, Sovitaan alustavasti yksilöllisestä opiskelusuunnitelmasta Tapaamiseen osallistuu oppilaan vastuuopintoohjaaja, ammattiopettaja, mahdolliset muut esim. (luokanvalvoja kuraattori, terveydenhoitaja) La-To projektipäällikkö ja nuoriso- ohjaaja

8 30.3.20158 8 La-To opiskelijan ohjausprosessi Muu tukiverkosto, erityisopettajan, terveydenhoitajan, kuraattorin typanos Ammattiopettaja suunnittelee opiskelua ja ohjaa opiskelijaa ammattiin opiskelussa ja ammattiosaamisen näytöissä työpaikkaohjaajan kanssa Ammattiopettaja suunnittelee opiskelua ja ohjaa opiskelijaa ammattiin opiskelussa ja ammattiosaamisen näytöissä työpaikkaohjaajan kanssa Projektipäällikkö suunnittelee opisklelua ja ohjaa opiskelijaa amamttiopettajan ja työpaikkaohjaajan tukena Nuoriso-ohjaaja tukee opiskelijaa opintojen etenemisessä ja elämänhallinassa tarvittaessa myös vapaa-ajalla Työpaikkaohjaaja suunnittelee ja ohjaa opiskelijan työskentelyä työpaikalla yhteistyössä ammattiopettajan ja projektipäällikön kanssa

9 Laajennetun työssäoppimisen kokeilun ARVIOINTI Mittareina käytetään: 1. HANKKEESEEN OSALLITUNEIDEN OPISKELIJOIDEN MÄÄRÄ, TYÖPAIKKOJEN MÄÄRÄ OPISKELIJALLE TEHTYJEN OPISKELUSUUNNITELMIEN TOTEUTUMINEN OPISKELIJOIDEN VALMISTUMINEN OPISKLEIJOIDEN KESKEYTTÄMINEN KERÄTYT PALAUTTEET: opiskelijoilta, opettajilta, työpaikkaohjaajilta 30.3.20159


Lataa ppt "E N E M M Ä N O S A A M I S T A 30.3.20151 1. LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä 1.1.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google