Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling 21.4.2010.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling 21.4.2010."— Esityksen transkriptio:

1 Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling 21.4.2010

2 Tpe Seinäjoki Parkano 18 + 24 Orivesi Jämsä 20 + 22 Toijala Turku 10 + 18 Mäntyluoto Pori 14 + 0 Lielahti Kokemäki 27 + 12 Kokemäki Rauma 18 + 0 Tampere Toijala 47 + 83 Harjavalta Pori 16 + 12 Parkano Lielahti 20 + 24 Orivesi Vilppula 10 + 6 Tampere Orivesi 27 + 28 Toijala Hämeenlinna 35 + 65

3 Raideliikenne Tampereen seudun joukkoliikennejärjestelmän osana. 1996 ”Selvityksen perusteella näyttää mahdolliselta luoda Tampereen seudulle olemassa olevaan rataverkkoon perustuva ja valtakunnalliseen raideliikennejärjestelmään integroituva uusi ympäristöystävällinen joukkoliikennejärjestelmä. Edellytyksenä on kuitenkin, että maankäyttöä tehostetaan uusien asemien vaikutusalueella huomattavasti nykyisestä, luodaan edellytykset sekä tehokkaalle liityntäliikenteelle että joustaville yhteyksille valtakunnalliseen raideliikennejärjestelmään ja varaudutaan subventoimaan myös tätä uutta joukkoliikennejärjestelmää kuten nykyistäkin”. Reitti 1 Nokia-Toijala 57 km ja 16 liikennepaikkaa. Reitti 2 Ylöjärvi-Orivesi keskusta 57 km ja 15 liikennepaikkaa. Lähdöt päätepisteistä 30 min välein, tarve 18 kalustoyksikköä. Tuotot kattaisivat 50 % liikennöintikustannuksista vuositasolla. V. 2010 ratakapasiteetti ei riitä eikä henkilöratapihalle mahdu. Investointitarpeet ???

4 Tampereen paikallisjunaliikenne Lähijunatarjonnan lisääminen edellyttää maankäytön painopisteiden ohjaamista nykyisille henkilöliikennepaikoille ja tiiviisti ratojen varsille. Rata- ja asemainfran rakentamisesta ja rahoittamisesta on sovittava. Junakaluston hankinnasta on sovittava, VR:llä ei ylimääräistä kalustoa. PKS:n Junakalustoyhtiö OY on hyvä malli. VR on kiinnostunut operoinnista. Operoinnissa kaikilla on samat TESSIT (yleissitovuus) VR:n etuna henkilöstön tehokas yhteiskäyttö VR:llä valmiina kaikki tarvittavat luvat ja järjestelmät VR:llä toimiva lippujen jakelujärjestelmä VR:llä valmiina yhteiskäyttöiset suunnitteluresurssit VR isona toimijana saa mittakaavaetuja hankinnoissa mm. energia Ratamaksut ja verot kaikille samat

5

6 Tärkeimmät rataverkon kehityshankkeet Aloitettujen kohteiden loppuun vieminen mahdollisimman nopealla aikataululla Seinäjoki–Oulu kaksoisraideosuudet ja nopeuden nosto Lahti–Luumäki–Vainikkala nopeuden nosto ym. Kehärata Ilmalan ratapiha Helsingin autoasema Uudet esillä olleet kohteet, joista vielä puuttuu päätös: Espoon kaupunkirata Pisara-rata Luumäki–Imatra-kaksoisraide ja nopeuden nosto Helsinki–Riihimäki–Tampere-välin välityskyvyn kehittäminen Riihimäen kolmioraide/Riihimäen nopea kolmioraide Nykyisen rantaradan kehittäminen Luumäki–Vainikkala-kaksoisraide Eri ratapihahankkeet Esillä olleet, mutta lisäselvityksiä vaativat kohteet: Lentokenttärata Savonradan nopeuden nosto Imatra–Joensuu nopeuden nosto ELSA + Nummela–Lohja HELI Lahti–Heinola–Mäntyharju-oikorata Helsinki–Forssa–Pori-oikorata Hämeenlinna–Lahti-oikorata

7

8


Lataa ppt "Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling 21.4.2010."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google