Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen 30.3.2015 Kokemuksia yhteisöllisyydestä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen 30.3.2015 Kokemuksia yhteisöllisyydestä."— Esityksen transkriptio:

1 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 Kokemuksia yhteisöllisyydestä sosiaalisessa webissä Tiina Hämäläinen http://edtech.oulu.fi/ Department of Educational Sciences and Teacher Education University of Oulu

2 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 Esimerkki 1: yhteisöllistä tiedonrakentelua wikissä Esimerkki 1: Koulutusteknologian kurssi “Koulutusteknologia muuttuvassa yhteiskunnassa” (4 op.) Kurssi tarjoaa näkökulmia ja lähtökohtia koulutusteknologiaan, tietoyhteiskuntaan ja koulutusteknologian oppimisteoreettisiin perusteisiin

3 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 Web-weaving wikissä Opiskelijat (17) työskentelivät koko kurssin ajan tiimeissä – jokainen tiimi kirjoitti ja kuvitti kurssin aikana ”tiedekirjan” wikissä –Ryhmän jäsenet yhdessä vastuussa yhteisen tehtävän tekemisestä –Vuorovaikutus korostui Orientaatio  syventyminen/syventäminen  reflektio ja yhteenveto Kurssin päätöksenä kirjojen esittelytilaisuus Arviointi: hyväksytty/täydennettävä

4 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 Kurssin oppimisympäristöt

5 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 Palautetta opiskelijoilta: wiki Hieman yli puolet (57,1%) oli tutustunut wikeihin ennen kurssia. ”Wiki soveltui kurssin oppimisympäristöksi” –Samaa mieltä 64,3% –Eri mieltä 7,1% ”Kirjoittaminen oppimisprosessina erittäin hyvä ja mieluisa tapa. […] Wiki ei haitannut kirjoittamista”. ”Työskentely arvokasta koska keskustelua syntyi” ”Tiimityöskentely oli mukavaa, mutta välillä vaikeaakin. Yhdessä kirjoittaminen ei ole aina helppoa”

6 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 ”Mobiililaitteen ja Binder-sovelluksen käyttö tukivat oppimistani” –Samaa mieltä 14,3% –Eri mieltä 64,3% ”Mobiililaite ei ollut oppimisen kannalta olennainen + sisäänkirjautuminen vie käytännössä liikaa aikaa esim. tilannekuvien ottamiseen.” ”En löytänyt aihetta liittää ääniä tai videota wikiin, jotenkin se ei vaan tuntunut mielekkäältä tai sitten mielikuvitus oli vapaalla.” ”Mobiililaite ja binder-sovellus oli irrallisia kurssista, tai eivät tukeneet wikissä työskentelyä. ” Palautetta opiskelijoilta: mobiilisovellus

7 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 http://collab0708.wikispaces.com

8 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 Esimerkki 2: yhteisöllistä ongelmanratkaisua ryhmäblogeissa Koulutusteknologian kurssi “Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseen” (7op) Kurssin tavoitteena on perehtyä oppimisprosessin tukemiseen teknologiaperustaisissa oppimis- ympäristöissä sekä tutustua verkko-opetuksen pedagogiseen suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin.

9 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 PBL: Blogit tiedonrakentamisen alustana Kurssin aikana käytiin läpi 3 PBL -tapausta, joista ensimmäinen perinteisenä F2F –toteutuksena –PBL tutuksi Opiskelijat (14) työskentelivät koko kurssin ajan samoissa ryhmissä –Kurssin alussa ryhmät tekivät itselleen ryhmäblogit PBL-virikkeinä kurssin luennot (videoina opettajan blogissa) –Salasanalla suojattu RSS-syötteiden kautta ryhmät saattoivat seurata toistensa työskentelyä ja opettajan ohjeistuksia. Suullinen tentti (hyväksytty/täydennettävä)

10 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 Virtuaaliluokkahuone ja blogit

11 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 Palautetta opiskelijoilta: Habbo ” Habbo-ympäristö soveltui hyvin PBL – työskentelyyn” –samaa mieltä 18,2% –jokseenkin samaa mieltä 18,2% –jokseenkin eri mieltä 45,4% –eri mieltä 18,2% ”Mielestäni Habbo ei ollut paras mahdollinen paikka PBL:n koska se ei teknisesti toiminut täysin luotettavasti ja sihteeri ei pystynyt osallistumaan keskusteluun.” ”Habbo oli mukava kokemus, ja keskustelu kulki siellä hyvin, vaikka viestien kanssa saikin olla tarkkana, että ennätti lukea kaikki ennenkuin ne hävisivät. Oli siis "pakko" seurata keskustelua tiiviisti, mikä on myös hyvä asia.”

12 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 Palautetta opiskelijoilta: Blogit “Blogit soveltuivat hyvin kurssin opiskelu- ympäristöksi” –samaa mieltä 36,4% –jokseenkin samaa mieltä 54,5% –jokseenkin eri mieltä 0% –eri mieltä 9,1% ”[…]Blogi toimi hyvin tiedovälityspaikkana, kaikki tieto löytyi kerralla samasta paikasta. Tosin esim. wikihän olisi ajanut saman asian :) !” ”Virikkeet olivat minun mielestäni kivoja ja PBL työskentelytapana mukava oppia. Blogit tukivat myös oppimista ja ryhmätyöskentely onnistui niiden kautta yllättävän luontevasti. ”

13 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 Omia pohdintoja Ohjeistus mietittävä tarkkaan ja muistettava ylläpitää, päivittää ja seurata wikiä ja blogia  miten olla läsnä virtuaalisesti? Ryhmän yhteisen tavoitteen määrittely ja siihen sitoutuminen tärkeää Kommentoinnin merkitys ja tarve: onko ”pakko” kommentoida ja antaa palautetta –Ryhmien välillä ei juuri kommentontia wikissä tai ryhmäblogeissa  Liian yhteisöllistä? Ryhmillä erilaiset tavat työskennellä Lähitapaamiset tärkeitä –Apukahvit Kannattaa ehdottomasti kokeilla!

14 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 http://koutekopinnot.wordpress.com http://www.habbo.fi

15 EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT http://edtech.oulu.fi http://edtech.oulu.fi Tiina Hämäläinen Tiina.Hamalainen@oulu.fi 30.3.2015 Kiitos! Kommentit ja kysymykset: Tiina Hämäläinen tiina.hamalainen@oulu.fitiina.hamalainen@oulu.fi


Lataa ppt "EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen 30.3.2015 Kokemuksia yhteisöllisyydestä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google