Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12."— Esityksen transkriptio:

1 Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12

2 PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA Atto-aineita työssäoppien Saimaan ammattiopiston Sampon keskeiset arvot ovat vastuullisuus, asiakaslähtöisyys, yksilön ja erilaisuuden kunnioittaminen sekä jatkuva toiminnan kehittäminen. tavoitteena on löytää mahdollisuuksia ATTO-aineiden integroimiseen työsaleihin sekä työelämään entistä vahvemmin, jotta pystyttäisiin paremmin huomioimaan opiskelijoiden yksilölliset ominaisuudet ja vahvuudet työelämän osaamisen lisäämiseksi mallinnus on rajattu koskemaan ATTO-aineiden osalta ruotsin kieltä ja ammattialan osalta talotekniikkaa -> laajennetaan kaikille tekniikan aloille

3 TOIMINTAMALLIN VAIKUTTAVUUS Atto-aineita työssäoppien Ammattiopiston koulutustarjonta suunnitellaan työelämän tarpeiden mukaisesti ja tulevaisuuden osaamistarpeita ennakoimalla sekä varautumalla reagoimaan nopeasti työelämän muuttuviin koulutustarpeisiin. mallinnuksessa kartoitetaan kielitaidon tarvetta työelämässä vierailemalla Lappeenrannan seudun talotekniikan alan yrityksissä ja kokoamalla työnantajien edustajien näkemyksiä asiasta toimintamallin tavoitteena on siirtää kurssin sisältöä suoritettavaksi TO-jakson aikana -> ATTO-aine (kielet) koetaan tärkeänä osana ammattiosaamista työelämäpainoitteisen oppimisen hyödyntäminen voi auttaa opiskelijaa etenemään opinnoissaan suunnitellussa aikataulussa, jonka myötä riskiä opintojen keskeyttämiseen ja sitä kautta mahdolliseen syrjäytymiseen voidaan pienentää

4 Atto-aineita työssäoppien YKSILÖLLISET OPINTOPOLUT JA OPPIMISVERKOSTOT Yksi Saimaan ammattiopiston Sampon keskeisistä arvoista on yksilön ja erilaisuuden kunnioittaminen. Tämä tarkoittaa sitä, että yksilön kasvua ihmisenä ja osaajana tuetaan yksilön omista lähtökohdista lähtien, toiminnassa korostetaan suvaitsevaisuuden ja erilaisuuden hyväksymisen merkitystä ja hyödynnetään erilaisuutta voimavarana ja rikkautena. mallinnus mahdollistaa yksilöllisten opintopolkujen suunnitelmallisen toteuttamisen opiskelijoiden kanssa tehdään suunnitelma siitä, miltä osin ruotsin kurssia on mahdollista suorittaa työpaikalla ruotsin kielen integroiminen työsaleihin ammatillisten aineiden yhteyteen voidaan toteuttaa koko opetusryhmälle yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen sekä oppimisverkostojen luominen tarkoittaa entistä tiiviimpää yhteistyötä ammatillisten aineiden opettajien sekä ATTO- aineiden opettajien välillä

5 Atto-aineita työssäoppien PROSESSI – OHJAUS, ARVIOINTI, TUTKINTOPERUSTEET Saimaan ammattiopiston Sampon ydinprosesseja ovat tutkinnon suorittaminen ja ammatillinen kasvu sekä toiminnan suunnittelu ja kehittäminen. Valmiit prosessit viedään IMS-järjestelmään, jossa ne ovat kaikkien asianosaisten hyödynnettävissä.

6 Atto-aineita työssäoppien MALLIN KÄYTTÖÖNOTTO JA EDELLYTYKSET Uusien toimintatapojen suunnittelu ja käyttöönotto vaatii aina resursseja sekä rakenteita, jotka mahdollistavat mallien toteuttamisen. riittävien taloudellisien resurssien lisäksi on tärkeää, että oppilaitoksessa on henkilöitä, jotka ovat valmiita kehittämään omaa opetustaan mallin mukaisella toiminnalla oppilaitoksen johdon oltava valmis luomaan edellytykset tälle toiminnalle esimerkiksi huomioimalla asia opettajien jaksotuksissa ja lukujärjestyksissä mallinnuksen pääpaino on erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tukemisessa -> ammatillisten erityisopettajien ammattitaidon ja osaamisen hyödyntäminen opiskelijan ohjaamisessa

7 Atto-aineita työssäoppien MITEN LÄHDETTY TOTEUTTAMAAN?

8 Atto-aineita työssäoppien MITEN LÄHDETTY TOTEUTTAMAAN? animaatio

9 MITÄ TEHTY ? avattu talotekniikka-alan opetussuunnitelmaa, peilattu siinä olevia kokonaisuuksia ruotsin kielen opetussuunnitelmaan ja tutkittu mahdollisuuksia integroida kielen opetus ammatillisiin aineisiin niin, että kurssi voitaisiin toteuttaa (ainakin osittain) työsalissa ja työssäoppien -> LVI13:n opiskelijat aloittaneet ruotsin kielen opiskelun jo 1. lukuvuonna kierretty TO-paikkoja haastatellen työpaikkaohjaajia ja koottu keskustelujen pohjalta ideoita, kuinka ruotsin kielen kurssia voitaisiin toteuttaa TO-jakson aikana syksyllä 2014 Atto-aineita työssäoppien

10 MITEN JATKETAAN ? nivelvaiheessa (perusopetus / ammatillinen toinen aste) toiminnan tehostaminen niin, että 8. ja 9. luokalla oppilaiden TET-jaksot tukisivat jo tulevaa ammatinvalintaa eli oppilaat voisivat jo TET-jaksoilla mennä tutustumaan sellaiseen yritykseen, jonka alaa he aikovat hakea opiskelemaan ammattiopistoon (TET-jaksoilla tutuksi tullut työpaikka voisi sitten myöhemmin toimia opiskelijan TO-paikkana) jatketaan TO-paikkojen kartoittamista keskustellen työpaikkaohjaajien kanssa ja suunnitellaan ruotsin kurssin toteuttamista LVI13:lle TO-jaksolla syksyllä 2014 laajennetaan käytäntö muillekin tekniikan aloille täydennetään prosessikuvausta IMS-järjestelmään kehitetään ATTO-aineisiin toimintamalli, jolla tuetaan HOJKSaamattomien opiskelijoiden opintoja kielissäHOJKSaamattomien

11 Perusopetus Erityis- opettaja ATTO- aineet Ammatillinen toinen aste Ammatin- opettaja Työnantaja TET-jakso TO-jakso NIVELVAIHEEN YHTEISTYÖ


Lataa ppt "Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google