Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka."— Esityksen transkriptio:

1 Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka

2 Korkeakouluihin hakevien orientoituminen opintoihin Orientoituminen opintoihin auttaa tiedostamaan ja suuntaa toimintaa Orientoituminen opintoihin auttaa tiedostamaan ja suuntaa toimintaa Opiskelijoiden orientoituminen perustuu Opiskelijoiden orientoituminen perustuu –Tiedotukseen; koulu, media ja yliopisto –Perheen tarjoamaan tietoon –Käsitykseen siitä mitä opiskelut tulevat olemaan; tiedon saaminen ja -rakentaminen

3 Neljännes vaihtoi koulutusohjelmaa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, (2001-2003), opintonsa aloittaneet 100% Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, (2001-2003), opintonsa aloittaneet 100% 68% jatkaa opintoja yliopistossa 68% jatkaa opintoja yliopistossa 24% vaihtanut toiselle alalle 24% vaihtanut toiselle alalle 3% työssä 3% työssä 2% AKK, 2% työtön, 1% 2. asteen koulussa 2% AKK, 2% työtön, 1% 2. asteen koulussa

4 Mahdollisuuksia orientoida opiskelijoita Opiskelijarekrytointi ja tiedotus Opiskelijarekrytointi ja tiedotus Valinnat Valinnat Uusien opiskelijoiden orientointi Uusien opiskelijoiden orientointi Uusien opiskelijoiden vertaistuutorointi Uusien opiskelijoiden vertaistuutorointi HOPS ja opettajatuutorointi/neuvonta HOPS ja opettajatuutorointi/neuvonta Orientaation muutos, opintojen suunnittelun jatkuva prosessi ja HOPSin tarkennukset Orientaation muutos, opintojen suunnittelun jatkuva prosessi ja HOPSin tarkennukset

5 Koulutuksen toimivuuden seuranta ja kehittämishaasteiden integroiminen Tutkimus Tutkimus Laadunvarmistus Laadunvarmistus Jatkuvan kehittämisen periaate Jatkuvan kehittämisen periaate Palautejärjestelmä Palautejärjestelmä Yhteissuunnittelu ja kehittäminen Yhteissuunnittelu ja kehittäminen Tulevaisuuden globaalikoulutusalue Tulevaisuuden globaalikoulutusalue

6 HOPS- laadun seurannassa opiskelijanäkökulmasta (BIOTDK) Syksyllä 2005 aloittaneiden seuranta HOPS – polulla orientoinnista valmistumiseen Syksyllä 2005 aloittaneiden seuranta HOPS – polulla orientoinnista valmistumiseen Opintoja koskevien odotusten ja orientaation eteneminen HOPS – suunnitelmassa Opintoja koskevien odotusten ja orientaation eteneminen HOPS – suunnitelmassa Etappien tuoma tieto opintojen etenemisestä Etappien tuoma tieto opintojen etenemisestä

7 Opiskelijoiden läpivirtaus % Tarvitaan määrällistä ja laadullista tietoa läpivirtauksesta Tarvitaan määrällistä ja laadullista tietoa läpivirtauksesta –Tilastot (luotettavat tilastotiedot taustaksi) –Mittaukset –Kyselyt –Haastattelut –HOPS- suunnitelmat –Etappi -tiedot

8 Valmistuminen ja työllistyminen Palautejärjestelmän keräämät tiedot valmistuessa Palautejärjestelmän keräämät tiedot valmistuessa Työllistymisen tiedot 3 –vuotta valmistumisen jälkeen Työllistymisen tiedot 3 –vuotta valmistumisen jälkeen

9 Orientaatio avautuu toiminnaksi Minkälaisia asiantuntijoita valmistuu? Minkälaisia asiantuntijoita valmistuu? Minkälaisen tieteellisen ajattelun ja käytännön tutkijataidot heillä on? Minkälaisen tieteellisen ajattelun ja käytännön tutkijataidot heillä on? Minkälainen orientoituminen heillä on työelämään siirryttäessä? Minkälainen orientoituminen heillä on työelämään siirryttäessä?


Lataa ppt "Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google