Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kappaleiden hajottaminen, animaatio

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kappaleiden hajottaminen, animaatio"— Esityksen transkriptio:

1 Kappaleiden hajottaminen, animaatio
Vesa Konola, Pekka Virtanen, Antti-Ville Pääkkönen

2 3D kappaleiden hajoaminen
Objektin tai mallin pienempiin osiin hajottamista (fragmentointi). Animaatiotekniikka, jolla simuloidaan objektien tai partikkeleiden keskinäisiä tapahtumia luodakseen illuusion objektin tuhoutumisesta tai vahingoittumisesta. Esimerkki kuva Mikä 3D mallissa hajoaa?? Objektin hajoaminen on objektin pienempiin osiin hajoittamista eritavoin. Tapoja on monia. Objektien hajoaminen simulaatiolla on periaatteessa animaatio tekniikkaa

3 Hajottaminen Millä Mitä Miten Space warp (avaruusvääristymä, MAX)
Voidaan simuloida esim. tuulta, painovoimaa, erilaisia mekaanisia ilmiöitä esim. pommi. Suora interaktio jonkun muun fysiikkaobjektin kanssa. Mitä Kaikkia geometriaobjekteja pystyy rikkomaan ja hajoittamaan. Miten Muuttamalla polygonit partikkeleiksi, jolloin niihin pätee samat fysiikka säännöt mitä normaalipartikkeleille pystyy määrittelemään. MassFX:llä simuloiminen Hajoittamisen lähtökohtana on aina valmis mallinnettu objekti, ja se hajotetaan. Mitä ei pysty Ei pysty rikkomaan partikkeli efektejä, space warp, muita millä ei ole fyysistä olemusta. MassFX demo

4 Hajoamisen säätäminen
MassFX rigid body:n eri attribuuttien, kuten massan, tiheyden, joustavuuden ja kitkan arvoja muuttamalla. MCloth hajoaminen riippuu simulaatiolle määritystä rajoituksesta, jonka ylittävä voima aiheuttaa repeytymisen. Cloth modifier: pystyy määrittämään, mikä kohta repeytyy tietyn venymisen jälkeen. Itse määrittelemällä, pilkkomalla objektia MassFX rigid bodyn eri asetuksien avulla voi säätää erilaisia fyysisiä ominaisuuksia objekteille. Mcloth realistisempi reagointi tavaltaan, mutta normaali cloth modifier on huomattavasti enemmän muokattavissa yksinkertaisiin sceneihin. Itse määrittelemällä: Objekti täytyy ensin määritellä editable meshiksi tai editable polyksi jotta sitä voidaan pilkkoa; maksissa pilkkomista voidaan suorittaa leikkaamalla cut työkalulla.

5 Miten hajoittaa kappale maxissa?
Demo

6 Erilaisia hajottamisia
Pallon hajotus Vorofrag pluginilla (netistä), rikottiin pallo pienempiin osiin, jotka sitten tehtiin rigid body objekteiksi MassFX:ssä jotka asetettiin horrostilaan(eli kun niille tapahtuu jotain-> simulaatio lähtee pyörimään). Pbomb spacewarp joka lisättiin pallojen Forces listaan, joka johti siihen että kun pbomb räjähti niin pallon kappaleet reagoivat siihen räjähdyksen voimaa ja sen kestoon. ”Lasin” putoaminen Ikkuna lasin rikkoutuminen, rikkoutuminen tehty C4D:llä Samaa juttua hieman erilaisena ”Seinän” moukarointi palasiksi

7 Animaatio Hajoamisia pystyy animoimaan kuin kaikkia muitakin objekteja. Hajoamiseen vaikuttavia voimia pystyy myöskin animoimaan samaan tapaan. Animointi suoritetaan perinteisesti aikajanalla, keyframeilla. Simulaatioiden tekeminen on yksinkertaista mutta sen tarkempi ajoittaminen on haastavampaa kuin normaali animaatiossa. Simulaatio tekee sen juuri niin kuin se on asettettu tekemään. Simulaatio pystyy muuttumaan dynaamisesti ympäristössään tapahtuviin muutoksiin. Simulaation laskenta on aika raskasta suorittamista koneelle joka kannattaa huomioida.

8 Tutorial (Cinema 4D)


Lataa ppt "Kappaleiden hajottaminen, animaatio"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google