Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt."— Esityksen transkriptio:

1 Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt

2 Yrityksestä Nurmi Hydraulics Oy (tästä lähtien NH Oy) on uudellamaalla toimiva, vuonna 1957 perustettu, kansainvälinen metalli- ja konepajateollisuusyritys. Kansainvälinen liikevaihto on tärkeää yritykselle, koska 90% liikevaihdosta on sitä. Vientiä on muun muassa japaniin, skandinaviaan, saksaan ja englantiin.

3 Kansainvälistymisen käynnistyminen NH Oy:n kansainvälinen liiketoiminta alkoi 1970 luvun vaihteessa. Syitä tähän oli mm. kotimarkkinoiden pienuus, yritysjohdon kasvuhalukkuus sekä kansainvälisen tunnettuuden ja brändin tavoittelu. Ulkomailta oli myös tullut kyselyitä. Ensin NH Oy rakensi vakaan jalansijan kotimaahan, minkä jälkeen yrityksen koko kasvoi automatisoitumisen ansiosta niin, etteivät kotimaiset asiakkaat enää riittäneet. 1970-luvun öljykriisi hidasti hieman yrityksen viennin käynnistymistä, mutta pohjoismaat olivat varma valinta kiitos kotimarkkinoiden samankaltaisuuksien.

4 Kansainvälistymisen kehitys Ensimmäiset kontaktit ulkomaisiin asiakkaisiin syntyivät yrityksen osallistumisista näyttelyihin. 1980-luvun alkupuolella yritykseen rekrytoitiin markkinapäällikkö opettamaan kansainvälisestä liiketoiminnasta, erityisesti kohderyhmien hakemisesta ja valinnasta. Kaikki alkuvaiheen kohdemarkkina-alueet ovat edelleen vientikohteita, Ruotsin ja Norjan viennissä käytettiin alkuvaiheissa apuna paikallisia agentteja, jotka ostivat itse NH Oy:n tuotteita. Siitä siirryttiin komponenttien myymiseen kuorma-autojen valmistajille ja tehtaille. Aasiaan lähteminen oli selkeä käännekohta kansainvälistymisessä. Oman tehtaan omistaminen kiinassa tarkoittaa että se on lähempänä suuria asiakkaitaan.

5 Esteet, edistäjät ja menestystekijät NH Oy on kohdannut runsaasti esteitä matkallaan kansainvälistymiseen. Muun muassa lainsäädäntö, taloudelliset tekijät sekä partnereiden ominaisuudet. Erityisesti kiinassa riskeinä olivat bisneslisenssin uusiminen ja viisumin loppuminen. Innovaatiolla on ollut suuri merkityskansainvälistymisessä. Tekniikan kehittyessä tarpeet ja odotukset tuotteiden suhteen ovat muuttuneet.

6 Mitä on opittu? Ainakin, että jos tuotteen haluaa viedä ulkomaille, sen pitää olla sellainen, että joku myös haluaa ostaa sen. Tuote yleensä kannattaa ajaa sisään ensin suomessa. Tärkeitä asioita on myös suunnitelmallisuus ja kansainväliseen liiketoimintaan sitoutuminen. Nurmi Hydraulics Oy:ssä ei nähdä, että kansainvälistyminen olisi voinut tapahtua yhtään nopeammin tai paremmin, sillä strategiassa palaset ovat olleet paikallaan.


Lataa ppt "Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google