Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos"— Esityksen transkriptio:

1 Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos janne.matikainen@helsinki.fi

2 - Laatu on tuotteen tai palvelun sopivuus käyttötarkoitukseen (Juran) - Laatu on sitä, mistä minä tykkään (Lillrank) -TQM-teesit (Crosby) - mukautuminen asiakkaiden vaatimuksiin - halvinta tehdä työ kerralla valmiiksi - kustannukset ainoa suorituskyvyn indikaattori - tavoitteena nollavirhetaso

3 Koulutus ja laatu Miten laatupalkinnot ja laatujohtaminen (TQM) soveltuvat koulutukseen? Mittaamisen problematiikka Asiakastyytyväisyys tarpeiden tunnistaminen Pitääkö koulutuksen miellyttää? (vrt. oppimisen tuska) Laatu ja organisaatio: systeemiteoreettinen vs. organisaatiokulttuurinen näkökulma

4 Verkko-oppimisen laadun osatekijät tavoitteiden selkeys oppimisnäkemys opiskeluprosessi ohjaus/opetus koulutusprosessi teknologinen toimivuus ympäristön rakenne ja sisältö vuorovaikutus

5 Vuorovaikutuksen laatu: mitä on hyvä vuorovaikutus? Penman (1992) luodaan yhteinen sosiaalinen todellisuus (konstitutiivisuus) avoimuus muutokselle (kontekstuaalisuus) moninaisuus (erilaiset tulkinnat) keskeneräisyys tai epätäydellisyys Habermas (1994) totuus (tosiasioiden esittäminen) oikeellisuus (toiminta hyväksyttyä ja oikeutettua) totuudellisuus (rehellisyys) ymmärrettävyys

6 Mitä on verkkovuorovaikutuksen laatu? verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet tekstipohjaisuus sosiaalisten vihjeiden puute eriaikaisuus kriittiset tekijät yhteinen sosiaalinen todellisuus osallistuminen luotettavuus ymmärretyksi tuleminen -> miten varmistetaan ja mitataan?

7 Oppimisympäristön laatu ammatillisessa koulutuksessa: pedagogiset ja teknologiset kriteerit konstruktiivisuus aktiivisuus yhteistoiminnallisuus kontekstuaalisuus ongelmalähtöisyys interaktiivisuus kommunikatiivisuus yksilöllisyys multimediallisuus Lähde: Manninen, Nevgi, Matikainen, Luukannel & Porevuo 2000. Osaajien koulutus 2000-luvulla. www.leonardodavinci.fi

8 Mikä tuhoaa verkko-oppimisen laadun? teknologiasokeus (tai toimimaton tekniikka) tavoitteen epäselvyys kohderyhmän jäsentymättömyys huono motivaatio

9 Arvioinnin kohteet koulutuksessa prosessi toimivuus oppiminen tyytyväisyys Vaikuttavuus muutokset tiedoissa, taidoissa, asenteissa tai toiminnassa aikajänne eri tekijöiden yhteisvaikutus

10 Arvioinnin yleistä problematiikkaa arvioinnin metodit ja tutkimusmetodit Edellyttääkö arviointi ankaraa tieteellistä metodia ja päättelyä? Kuinka hyvin päätelmien empiirinen perusta pitää esitellä? Arvioinnin legitimointitehtävä: kuka arvioi, kenen toimeksiannosta, miten arvioidaan ja miten raportoidaan? refleksiivinen arviointi ja tiedon hyödynnettävyys (vrt. ortodoksinen ja tekninen arviointi) Kertooko arviointi olennaisesti uutta? Miten tuloksia tulkitaan?

11 Verkko-oppimisen laadunarviointi käytännössä tuotantoprosessin standardointi ja dokumentointi käytettävyystestaus opiskelijakyselyt ja –haastattelut kurssipalautteet palautepalaverit verkko-oppimisen suhteuttaminen organisaation strategisiin tavoitteisiin


Lataa ppt "Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google