Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tilat, välineet ja työturvallisuus fysiikan opetuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tilat, välineet ja työturvallisuus fysiikan opetuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Tilat, välineet ja työturvallisuus fysiikan opetuksessa
Ryhmänohjaus ke Tampereen yliopiston normaalikoulu

2 Yleissääntö ja oppilaiden ohjeistus
Opettajalla on jakamaton vastuu ryhmänsä oppilaista, työturvallisuuslain näkökulmasta opettaja on sekä työntekijän että esimiehen roolissa. Labraluokka: ei syödä tai juoda Yleinen rauhallisuus kokeellisten töiden aikana Labraluokan varustus Toiminta tapaturman tai onnettomuuden sattuessa Sammuttimet ja hätäsuihku/silmäsuihku Sähköturvallisuus Kokoontumispaikka palohälytyksen sattuessa

3 Alaikäisten tekemät vaaralliset työt oppilaitoksissa
Oppivelvollisen huoltajalle tulee ilmoittaa vaarallisten töiden tekemisestä ja niiden perusteista Vaaralliset työt on luokiteltu mekaanisiin, kemiallisiin, fysikaalisiin ja sähköisiin vaaratekijöihin, ruumiilliseen liikarasitukseen, biologisiin vaaratekijöihin ja eräisiin töihin. Ilmoituksen toteuttamisesta vastaa viime kädessä rehtori, asia on kuitenkin hyvä varmistaa

4 Sähköturvallisuus Oppilaille vain oppilasvirtalähteitä! Meillä käytössä on maksimissaan 24 V DC ja 24 V AC. Normin mukainen ehdoton maksimi oppilastöissä on 60 V DC ja 25 V AC Huomioi muuntajatutkimukset. Harkitse, mitä käämejä annat oppilaille. Ole varovainen Wimshurstin koneen ja van de Graaf –generaattorin kanssa, muista, että suurilla jännitteillä tavallisten sähköjohtojen eristävyys on olematon. Toinen käsi taskussa...

5 Sähköturvallisuutta lisää
Elektrolyyttikondensaattorit: huomioi napaisuus ja mahdollisesti suuri purkausvirta. Leydenin pullot: suuriin pulloihin mahdollista saada hengenvaarallisen suuri varaus. Kipinäinduktorit: kannattaa jättää rauhaan. Voidaan tuottaa vaarallisen suuria jännitteitä ja jatkuva virrantuotto.

6 Radioaktiiviset näytteet opetuksessa
Jos koulussa on säteilylähteitä, pitää olla nimetty vastuuhenkilö. Tampereen norssissa Kari Nieminen. Säteilylähteiden pitää olla STUKin hyväksymiä oppilaitoskäyttöön. Koulujen säteilylähteisiin ei tällöin tarvita turvallisuuslupaa. Noudata säteilysuojelun kolmea pääperiaatetta myös opetuksessa itsesi ja oppilaiden säteilyaltistuksen minimoimiseksi. Minimoi altistusaika Maksimoi etäisyys säteilylähteisiin Maksimoi säteilysuoja

7 Muu ionisoiva säteily Purkausputket: jännite < 5 kV
UV-lamput: estettävä suora näköyhteys sekä itseltä että oppilailta. Jaakobin tikapuut: oma turvallisuus, huomioi otsonin muodostus Yleisohje: Kysy kokeneemmalta kollegalta jos et ole varma!

8 Ionisoimaton säteily Laser: varrottava myös heijastunutta sädettä
Stroboskooppi: huomioi epilepsia- tai migreenikohtauksen mahdollisuus. Stroboskoopin käyttö on kielletty taajuusalueella Hz. Aurinkoa ei pidä tuijotella paljain silmin tai linssin läpi…

9 Kannattaa ehdottomasti lukea läpi
Opetushallituksen julkaisu Luonnontieteiden opetustilat, työturvallisuus ja välineet STUKin ohje Ionisoivan säteilyn käyttö fysiikan ja kemian opetuksessa

10 Piruja seinille Missä on aiheutunut tai voi aiheutua vaaratilanteita
Lämpöopissa, Aalto- ja värähdysliikkeen opetuksessa, Mekaniikassa, Sähköopissa, Modernissa fysiikassa?


Lataa ppt "Tilat, välineet ja työturvallisuus fysiikan opetuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google