Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi."— Esityksen transkriptio:

1 Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi

2 Kirjastot.fi Kaikille avoin tiedonhaun ja kirjastopalveluiden portaali. Kolmikielinen palvelu: Kirjastot.fi, Biblioteken.fi, Libraries.fi.Kirjastot.fi Perustettu alunperin 1995.

3 Tuotantotapa Rahoittaja: pääosin opetusministeriö: vuosittainen valtionavustus (kirjastojen tietoverkkopalvelujen ja sisältötuotannon kehittäminen –avustukset). Tuottaja: Helsingin kaupunginkirjasto - yleisten kirjastojen keskuskirjasto. Taustastrategiat: tietoyhteiskuntaohjelmat, Kirjastopoliittinen ohjelma 2001-2004, Kirjastostrategia 2010 sekä erityisesti Kirjastolaki 1998

4 Toimitus Toimitusneuvosto: Kirjastojen yhteisten verkkopalveluiden ohjausryhmä, kaikkien kirjastosektoreiden edustajat. Lisäksi Yleisten kirjastojen neuvosto. Kansallinen koordinointi ja kehittämislinjojen hyväksyminen. Kirjastot.fi-toimitus: 4 päätoimista (Kirjastojen valtakunnalliset verkkopalvelut –yksikkö): kehittämis-, toimitus- ja koulutusvastuu (admin) + Thp-toimitus. Lisäksi 8 oman toimensa ohella. (Oikeudet julkaisujärjestelmään.), http://www.kirjastot.fi/fi-FI/toimitus/. http://www.kirjastot.fi/fi-FI/toimitus/

5 Toimitus Kirjastot: Kirjastotietokanta, Linkkikirjasto, Kysy kirjastonhoitajalta, Ammattikalenteri, Keskutelufoorumit ja Keskustelulistat.

6 Linkkikirjasto http://www.kirjastot.fi/linkkikirjastohttp://www.kirjastot.fi/linkkikirjasto. Kirjastojen yhdessä tuottama valikoidun verkkoaineiston hakupalvelu. Tässä muodossa vuodesta 1999 lähtien. Kaksikielinen palvelu, suomeksi ja ruotsiksi (Länkbiblioteket).Länkbiblioteket

7 Linkkikirjasto Itsenäinen virtuaalikirjasto. Osa Tiedonhaku-kanavaa, http://www.kirjastot.fi/tiedonhaku. http://www.kirjastot.fi/tiedonhaku Tärkeässä osassa Tiedonhaun portti – palvelussa, http://www.kirjastot.fi/thp.http://www.kirjastot.fi/thp

8 Linkkikirjasto Materiaali on valikoitua. Se on systemaattisesti järjestettyä (YKL:n mukaan). Aineisto on kuvailtu. Monipuoliset hakumahdollisuudet. Noin 10 000 linkkiä.

9 Kirjastot Luetteloivat materiaalia Linkkikirjastoon. Seuraavat omien luettelointiensa ajantasaisuutta.

10 Toimitus Tarkistaa verkko-osoitteiden toimivuuden. Vastaa kehittämisestä ja tekniikan toimivuudesta. Luetteloi.

11 Linkkikirjaston tulevaisuus Toiveena valtakunnallinen toimittaja, joka seuraisi uuden verkkomateriaalin julkaisua sekä luetteloisi sen materiaalin, jota muualla ei luetteloida. Aktiivisemman luetteloinnin kehittäminen kirjastoissa.

12 Kysy kirjastonhoitajalta http://www.kirjastot.fi/tietopalveluhttp://www.kirjastot.fi/tietopalvelu. Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu.

13 Verkkotietopalvelu Kysymys lähetetään www-lomakkeella, http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu, Lapsille kanavalla oma lomake, http://www.kirjastot.fi/lapsille/kysy/. http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu http://www.kirjastot.fi/lapsille/kysy/ Vastaus lähetetään asiakkaan sähköpostiosoitteeseen sekä tallennetaan pääosin julkiseen arkistoon, http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.a spx. http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.a spx

14 Kolmikielinen palvelu Suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Arkistot kolmella kielellä. Vuonna 2005 noin 4000 vastausta. Aloitti tässä muodossa 1999.

15 Kirjastot Hoitavat kysymyksiin vastaamisen. Mukana 38 kunnan/kaupunginkirjastoa, 15 erikois-, korkeakoulukirjastoa ja erikoistietopalvelua.

16 Palvelussa luvataan vastaus 3 työpäivän sisällä. Useimmiten kysymyksiin vastataan nopeammin.

17 Perusajatus Kysymys kohtaa asiantuntijan = kysymykseen vastaa se, joka katsoo pystyvänsä antamaan parhaiten vastauksen (myös erikoiskirjastoja mukana).

18 Arjen käytäntö. Asiakas ilmoittaa kysymystä lähettäessään kotikuntansa ja lisäksi voi valita vastaajakirjaston, jos haluaa.

19 Arjen käytäntö. Vastaajakirjastot vastaavat siitä, että omalta alueelta/omasta aiheesta lähetettyyn kysymykseen vastataan kolmen työpäivän sisällä. Muista kunnista lähetettyihin kysymyksiin vastaavat kaikki. Vastaajakirjastoissa valvojat/yhteyshenkilöt. Valtakunnallinen toimittaja. Kirjastot.fi-toimitus.

20 Kirjastot.fi-toimitus Vastaa myös arkistosta, palvelun teknisestä toimivuudesta sekä kehittämisestä.

21 Arjen käytäntö. Kirjastot ovat organisoineet itse vastaamisensa. Mukana kirjastoja, joissa yksi kirjastonhoitaja osallistuu vastaamiseen sekä kirjastoja, joissa on kymmeniä vastaajia.

22 Kysy kirjastonhoitajalta –palvelun tulevaisuus Uusia vastaajakirjastoja ja tietopalveluita mukaan jatkuvasti. Uusia kysymyskanavia (Digi-tv, Chat).

23 Tieto-lista Kirjastoväen suljettu keskustelulista. Tietopalvelukysymyksiä. Vastauksen saa lähes mihin tahansa varsin nopeasti. Arkisto.

24 Palaute nina.granlund@kirjastot.finina.granlund@kirjastot.fi sekä palveluista ja niiden toimivuudesta toimitus@kirjastot.fi.toimitus@kirjastot.fi


Lataa ppt "Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google