Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAkseli Toivonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
HSE/PYK Mikkeli 1.10.2007 Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu
2
1.Lähtökohtia ja taustaa 2.Näkökulmia pedagogisiin ratkaisuihin 3.Yrittäjyyden opettamisen uusi kenttä 4.Miten voin toteuttaa yrittäjämäistä oppimista – viitekehys 5.Rohkaisua innovatiivisiin kokeiluihin Sisältö
3
Lähtökohtia ja taustaa opetuksen kysyntä on kasvanut näkökulma laajentunut opetuksesta oppimisprosesseihin, opetussuunnitelmiin, oppimiskulttuuriin Camille Carrier (2005): ”kysymys pitäisikö yrittäjyyttä opettaa on vanhentunut, asiaankuuluva kysymys tällä hetkellä on: mitä ja miten yrittäjyyttä pitäisi opettaa?” vähän avauksia opetuksen hahmottamiseen
4
Yrittäjyyskasva- tuksen opetus
5
Käsite laajentunut
6
Näkökulmia pedagogisiin ratkaisuihin tärkeämpää kuin opettajien tieto ja ajatukset on oppijan toiminta ja tavoitteet Laaja käsite integroi ympäröivän todellisuuden ja sen instituutiot oppimisprosessiin käsitys oppimisympäristöstä laajenee käsitys oppimisen tavoista ja muodoista laajenee
7
Yrittäjyyden opettamisen uusi kenttä
8
Opetuksen sisällön painopiste Persoonallisuuden ja älykkyyden rakentei- den painopiste ja orientaatio Yrittäjyyskasvatuk-sen tavoite Oppimisen painopiste Tieto liiketoiminta- suunnitelman laatimi- sesta ja pienyrityksen eri toiminnoista Kognitiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjyydestä (about entrepreneurship ) Rationaalinen ajattelu ja päättely Yrityksen perustami-nen ja toimiminen omistaja- johtajana Kognitiivinen ja konatiivinen orientaatio Oppiminen yrit-täjyyttä varten (for entrepreneurship) Tahto ja valmiudet perustaa yritys Yrittäjämäinen käyttäytyminen Affektiivinen ja konatiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjämäisesti (through entrepreneurship) Valmiuksien kehittäminen omaehtoiseen tiedonhankin-taan, uuden tiedon ja toiminnan luomiseen Yrittäjämäisen kehittämisen/kehittymise n tukeminen Kognitiivinen, kona- tiivinen ja affektiivi- nen orientaatio yksi- lötasolla ja kollektiivi- sena organisaatiokult- tuurin ilmentyminä Oppiminen yrittäjämäisessä oppimisympäristössä Valmiudet 1) nauttia vapau- desta ja epävarmuudesta ja niiden suomista mahdollisuuk- sista, 2) valmiuksien kehittyminen mahdollisuuksien havaitsemiseen ja luomiseen
9
Miten voin toteuttaa yrittäjämäistä oppimista - viitekehys
10
Rohkaisua innovatiivisiin kokeiluihin opettajista vertaisoppijoita yhdessä opiskelijoiden kanssa luovat uusia oppimisen ja opettamisen käytäntöjä, epäonnistumisen käsite muuttuu ratkaisuorientoituneeksi onnistumiseksi. Oppimisen pohtiminen tiedon näkökulmasta ei luo uutta tietoa, kyse affektiivisten ja konatiivisten prosessien kytkemisestä oppimiseen. suunnittelu, toteutus, arviointiprosessi ja opettajan rooli oppimisprosessissa integroituu, monipuolistuu ja muuttuu. Tähän uudenlaiseen opettajuuteen tarvitaan niin oppilaiden kuin opettajankin riskinottamisen valmiuksia.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.