Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HSE/PYK Mikkeli 1.10.2007 Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HSE/PYK Mikkeli 1.10.2007 Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu."— Esityksen transkriptio:

1 HSE/PYK Mikkeli 1.10.2007 Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu

2 1.Lähtökohtia ja taustaa 2.Näkökulmia pedagogisiin ratkaisuihin 3.Yrittäjyyden opettamisen uusi kenttä 4.Miten voin toteuttaa yrittäjämäistä oppimista – viitekehys 5.Rohkaisua innovatiivisiin kokeiluihin Sisältö

3 Lähtökohtia ja taustaa  opetuksen kysyntä on kasvanut  näkökulma laajentunut opetuksesta oppimisprosesseihin, opetussuunnitelmiin, oppimiskulttuuriin  Camille Carrier (2005): ”kysymys pitäisikö yrittäjyyttä opettaa on vanhentunut, asiaankuuluva kysymys tällä hetkellä on: mitä ja miten yrittäjyyttä pitäisi opettaa?”  vähän avauksia opetuksen hahmottamiseen

4 Yrittäjyyskasva- tuksen opetus

5 Käsite laajentunut

6 Näkökulmia pedagogisiin ratkaisuihin  tärkeämpää kuin opettajien tieto ja ajatukset on oppijan toiminta ja tavoitteet  Laaja käsite integroi ympäröivän todellisuuden ja sen instituutiot oppimisprosessiin  käsitys oppimisympäristöstä laajenee  käsitys oppimisen tavoista ja muodoista laajenee

7 Yrittäjyyden opettamisen uusi kenttä

8 Opetuksen sisällön painopiste Persoonallisuuden ja älykkyyden rakentei- den painopiste ja orientaatio Yrittäjyyskasvatuk-sen tavoite Oppimisen painopiste Tieto liiketoiminta- suunnitelman laatimi- sesta ja pienyrityksen eri toiminnoista Kognitiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjyydestä (about entrepreneurship ) Rationaalinen ajattelu ja päättely Yrityksen perustami-nen ja toimiminen omistaja- johtajana Kognitiivinen ja konatiivinen orientaatio Oppiminen yrit-täjyyttä varten (for entrepreneurship) Tahto ja valmiudet perustaa yritys Yrittäjämäinen käyttäytyminen Affektiivinen ja konatiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjämäisesti (through entrepreneurship) Valmiuksien kehittäminen omaehtoiseen tiedonhankin-taan, uuden tiedon ja toiminnan luomiseen Yrittäjämäisen kehittämisen/kehittymise n tukeminen Kognitiivinen, kona- tiivinen ja affektiivi- nen orientaatio yksi- lötasolla ja kollektiivi- sena organisaatiokult- tuurin ilmentyminä Oppiminen yrittäjämäisessä oppimisympäristössä Valmiudet 1) nauttia vapau- desta ja epävarmuudesta ja niiden suomista mahdollisuuk- sista, 2) valmiuksien kehittyminen mahdollisuuksien havaitsemiseen ja luomiseen

9 Miten voin toteuttaa yrittäjämäistä oppimista - viitekehys

10 Rohkaisua innovatiivisiin kokeiluihin  opettajista vertaisoppijoita  yhdessä opiskelijoiden kanssa luovat uusia oppimisen ja opettamisen käytäntöjä,  epäonnistumisen käsite muuttuu ratkaisuorientoituneeksi onnistumiseksi.  Oppimisen pohtiminen tiedon näkökulmasta ei luo uutta tietoa,  kyse affektiivisten ja konatiivisten prosessien kytkemisestä oppimiseen.  suunnittelu, toteutus, arviointiprosessi ja opettajan rooli oppimisprosessissa integroituu, monipuolistuu ja muuttuu.  Tähän uudenlaiseen opettajuuteen tarvitaan niin oppilaiden kuin opettajankin riskinottamisen valmiuksia.


Lataa ppt "HSE/PYK Mikkeli 1.10.2007 Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google