Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIsmo Väänänen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Kaksiulotteisuus, kuvapinta
2
Andrei Rublev: Kolminaisuus (1400-l)
3
Hieronymus Bosch: Maallisten ilojen puutarha (n. 1503-1504)
4
Yksityiskohta (helvetti)
5
Renessanssi (1400-1500-luku) Humanismi, ihminen keskiöön
Perspektiivi, inhimillisen havainnon määrittämä tila Muotokuvat Arki, tavalliset ihmiset
6
Rafael: Ateenan koulu (renessanssi)
7
Michelangelo
8
Rafael / Da Vinci
9
Albrecht Dürer: Omakuva
10
Pieter Brueghel vanh. (1500-l)
11
BAROKKI Rubens: Parisin tuomio
12
Barokki (1600-1700-l) Runsas, koristeellinen ja dramaattinen tyyli
”horror vacui” – ”tyhjän tilan pelko” Vastakkainasettelu klassinen / barokki 1700-l rokokoo: ”kevyt” barokkityyli
13
Caravaggio: Emmauksen ateria
14
Rafael / Rubens : Kirkastusvuori
15
Rubens / Rembrandt: Simson ja Delila
16
Rembrandt
17
Rembrandt
18
Velazquez: Las Meninas (hovineidot)
19
Jan Vermeer (1600-l)
20
ROMANTIIKKA
21
Romantiikka (1700-1800-luvun vaihde)
Tunteen korostaminen vastakohtana valistuksen rationalismille Kiinnostus kauhuun, hulluuteen, tiedostamattomaan Villi luonto vs. rationaalinen järjestys Yksilötaiteilijan merkityksen korostaminen Nerous, luominen tyhjästä
22
Delacroix: Vapaus barrikadeilla (1830)
23
Gaspar Friedrich: Vaeltaja sumujen yllä (1824)
24
John Constable: Heinärattaat
25
REALISMI
26
Realismi Arkipäiväisen todellisuuden objektiivinen esittäminen – empiristinen todellisuuskäsitys Todenvastaavuuden (verisimilitude) ajatus Fokus todellisuudessa, ei ilmaisussa Arkiset, tavalliset ihmiset aiheena Naturalismi; ”inhorealismi”
27
Hyvää päivää herra Courbet (1854)
28
Millet: Angelus (Iltakellot)
29
Gustave Courbet
30
Millet van Gogh
31
IMPRESSIONISMI Claude Monet: Impression, soleil levant (1874)
32
Impressionismi (n. 1870-1890-l)
Fokus siirtyy todellisuudesta havaintoon: minkä vaikutelman todellisuus synnyttää Jälki-impressionismi (mm. van Gogh, Gauguin, Cézanne): omien vaikutelmien lisääntynyt korostuminen (n luku) Ekspressionismi: painotus siirtyy sisäiseen kokemukseen, ei välttämättä kiinnekohtaa havaitussa todellisuudessa (Munch, saksalaiset ekspressionistit) (n luku)
33
Modernismin läpimurto 1900-luvun alussa
Symbolismi Kubismi Futurismi Dada Surrealismi Jne.
34
Symbolismi Fernand Knopff: Hyväily (1896)
35
Kubismi Picasso: Avignonin naiset (1907)
36
Futurismi Giacomo Balla: Abstrakti vauhti ja ääni (1913-14)
37
Dada Marcel Duchamp: Suihkulähde (1917)
38
Surrealismi Max Ernst: Elefantti Celebes, 1921
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.