Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus"— Esityksen transkriptio:

1 Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Kaksiulotteisuus, kuvapinta

2 Andrei Rublev: Kolminaisuus (1400-l)

3 Hieronymus Bosch: Maallisten ilojen puutarha (n. 1503-1504)

4 Yksityiskohta (helvetti)

5 Renessanssi (1400-1500-luku) Humanismi, ihminen keskiöön
Perspektiivi, inhimillisen havainnon määrittämä tila Muotokuvat Arki, tavalliset ihmiset

6 Rafael: Ateenan koulu (renessanssi)

7 Michelangelo

8 Rafael / Da Vinci

9 Albrecht Dürer: Omakuva

10 Pieter Brueghel vanh. (1500-l)

11 BAROKKI Rubens: Parisin tuomio

12 Barokki (1600-1700-l) Runsas, koristeellinen ja dramaattinen tyyli
”horror vacui” – ”tyhjän tilan pelko” Vastakkainasettelu klassinen / barokki 1700-l rokokoo: ”kevyt” barokkityyli

13 Caravaggio: Emmauksen ateria

14 Rafael / Rubens : Kirkastusvuori

15 Rubens / Rembrandt: Simson ja Delila

16 Rembrandt

17 Rembrandt

18 Velazquez: Las Meninas (hovineidot)

19 Jan Vermeer (1600-l)

20 ROMANTIIKKA

21 Romantiikka (1700-1800-luvun vaihde)
Tunteen korostaminen vastakohtana valistuksen rationalismille Kiinnostus kauhuun, hulluuteen, tiedostamattomaan Villi luonto vs. rationaalinen järjestys Yksilötaiteilijan merkityksen korostaminen Nerous, luominen tyhjästä

22 Delacroix: Vapaus barrikadeilla (1830)

23 Gaspar Friedrich: Vaeltaja sumujen yllä (1824)

24 John Constable: Heinärattaat

25 REALISMI

26 Realismi Arkipäiväisen todellisuuden objektiivinen esittäminen – empiristinen todellisuuskäsitys Todenvastaavuuden (verisimilitude) ajatus Fokus todellisuudessa, ei ilmaisussa Arkiset, tavalliset ihmiset aiheena Naturalismi; ”inhorealismi”

27 Hyvää päivää herra Courbet (1854)

28 Millet: Angelus (Iltakellot)

29 Gustave Courbet

30 Millet  van Gogh

31 IMPRESSIONISMI Claude Monet: Impression, soleil levant (1874)

32 Impressionismi (n. 1870-1890-l)
Fokus siirtyy todellisuudesta havaintoon: minkä vaikutelman todellisuus synnyttää Jälki-impressionismi (mm. van Gogh, Gauguin, Cézanne): omien vaikutelmien lisääntynyt korostuminen (n luku) Ekspressionismi: painotus siirtyy sisäiseen kokemukseen, ei välttämättä kiinnekohtaa havaitussa todellisuudessa (Munch, saksalaiset ekspressionistit) (n luku)

33 Modernismin läpimurto 1900-luvun alussa
Symbolismi Kubismi Futurismi Dada Surrealismi Jne.

34 Symbolismi Fernand Knopff: Hyväily (1896)

35 Kubismi Picasso: Avignonin naiset (1907)

36 Futurismi Giacomo Balla: Abstrakti vauhti ja ääni (1913-14)

37 Dada Marcel Duchamp: Suihkulähde (1917)

38 Surrealismi Max Ernst: Elefantti Celebes, 1921


Lataa ppt "Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google