Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lukeminen. Yksin ja yhdessä Määritelmiä Psykolingvististä arvauspeliä (Goodman) L = D (dekoodaus) x Y (ymmärtäminen)(Lundberg 1989) Informaation etsintää.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lukeminen. Yksin ja yhdessä Määritelmiä Psykolingvististä arvauspeliä (Goodman) L = D (dekoodaus) x Y (ymmärtäminen)(Lundberg 1989) Informaation etsintää."— Esityksen transkriptio:

1 Lukeminen

2 Yksin ja yhdessä

3 Määritelmiä Psykolingvististä arvauspeliä (Goodman) L = D (dekoodaus) x Y (ymmärtäminen)(Lundberg 1989) Informaation etsintää Merkityksen luomista tekstille Ajattelua tekstin äärellä

4 Miksi? tarkoitus — tavoite — opiskelu — yleissivistys — taito — huvi

5 Lukemisen metaforia — salametsästystä (Lyons 2010) — vallankumouksellista (Bloom 2001) — seurustelua — tanssimista tuntemattoman partnerin kanssa (Blanchot 2003)

6 Lukemisen ymmärtäminen — elämänkokemukset — aiemmat tiedot — ikä — vastaanottavaisuus — eri teorioita

7 Väline ja laji Kirja Lehti Lukupiiri — kasvokkain — verkkopiiri

8 Fysiologia Aivot Silmät

9 Lukemisen ymmärtämisen teoriat ovat kirjassa Miten opetan ja tutkin äidinkieltä ja kirjallisuutta? s. 84— 89. Lukemisstrategiat ovat kirjassa Tie kiinnostukseen. Lukemisen ja kirjallisuuden opetuksen aktivointimenetelmät, samoin perhelukeminen on siinä s. 49—59.

10 Lukemisen ymmärtäminen Skeemateoria 1. Lukeminen on aktiivista merkityksen etsintää 2. Lukeminen on konstruktiivinen prosessi 3. Lukeminen on erilaisen tiedon hakemista 4. Lukeminen on strateginen prosessi — mihin tarkoitukseen luetaan — millä tavalla luetaan (Mason & Au 1990)

11 Transaktioteoria

12 Näkymöintiteoria – Tila 1.Ulkopuolella olo ja näkymöintiin astuminen. Lukemisen alussa tekstiä hahmotellaan aiempien tietoja ja kokemusten perusteella. Tulkinnoissa pysytään tekstin pintatasolla. – Tila 2.Sisälläolo ja näkymöinnissä liikkuminen. Lukija alkaa lukea ”rivien välistä” ja tehdä päätelmiä. Hän pääsee pintatasoa syvemmälle. Hänellä tulee oletuksia ja kysymyksiä kirjan henkilöiden motiiveista, tunteista, syistä, vuorovaikutussuhteista ja seurauksista. – Tila 3.Ulosastuminen ja uudelleenajattelu. Lukija voi saada lukemastaan malleja oman elämän ongelmien ja tilanteiden ratkaisemiseen. Näkymöinti vaikuttaa lukijan elämään ja lukijan elämä näkymöintiin. – Tila 4.Ulosastuminen ja kokemuksen objektifiointi. Lukeminen on analyyttista ja arvioivaa. Lukijalle muodostuu lukukokemus, hän rakentaa tekstille merkityksen. – Langer 1985-2011


Lataa ppt "Lukeminen. Yksin ja yhdessä Määritelmiä Psykolingvististä arvauspeliä (Goodman) L = D (dekoodaus) x Y (ymmärtäminen)(Lundberg 1989) Informaation etsintää."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google