Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan."— Esityksen transkriptio:

1 OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö YTY

2 OPPI-kyselyn kehittäminen Käännetty ja muokattu englanninkielisestä kyselystä – –Experiences of Teaching & Learning Questionnaire (ETLQ)   kehitetty laajassa Iso-Britannian yliopistojen oppimisympäristöjen kehittämisprojektissa (Enhancing Teaching-Learning Environments in Undergraduate Courses (ETL), http://www.ed.ac.uk/etl)

3 OPPI-kyselyn osiot Osa 1. Kokemukset oppimisympäristöstä Osa 1. Kokemukset oppimisympäristöstä Osa 2. Opiskelijan lähestymistavat oppimiseen Osa 2. Opiskelijan lähestymistavat oppimiseen Osa 3. Opintojen eteneminen Osa 3. Opintojen eteneminen –Oppimista ja opiskelua edistävät ja edistävät tekijät –Opintojen kuormittavuus Osa 4. Mahdolliset tiedekuntakohtaiset kysymykset Osa 4. Mahdolliset tiedekuntakohtaiset kysymykset

4 Kyselyn käytön tavoitteet Tutkimusperustainen kysely laadukkaan oppimisen ja opetuksen kehittämistyökaluksi Helsingin yliopistossa Tutkimusperustainen kysely laadukkaan oppimisen ja opetuksen kehittämistyökaluksi Helsingin yliopistossa Tieteellinen tutkimusprojekti opiskelijoiden oppimisesta ja heidän kokemuksistaan oppimisympäristöstään Tieteellinen tutkimusprojekti opiskelijoiden oppimisesta ja heidän kokemuksistaan oppimisympäristöstään –Erot eri opiskeluvaiheessa olevien opiskelijoiden ja eri tieteenalojen välillä –Opiskelijan lähestymistavassa tapahtuvat muutokset yliopisto-opintojen aikana –Opiskelijoiden kokemukset oppimisympäristöstään opintojen aikana Työkalu opiskelijan oppimisen edistämiseksi, opiskelutaitojen kehittämiseksi ja HOPS- ohjaukseen Työkalu opiskelijan oppimisen edistämiseksi, opiskelutaitojen kehittämiseksi ja HOPS- ohjaukseen

5 OPPI-kysely –tutkimusta ja sovelluksia KYSELYN TIETEELLINEN KEHITYSTYÖ (muokkaus suomalaiseen kontekstiin, realibiliteetti- ja validiteetti- analyysit, tulosten analyysit) YLIOPISTON LAATUTYÖ TIEDEKUNTIEN JA LAITOSTEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN JA LAATUTYÖ HOPS-OHJAUS, OPISKELIJAN OPPIMISEN EDISTÄMINEN JA ITSEARVIOINTI

6 Opiskelijan lähestymistavat oppimiseen – Summamuuttujat ja reliabiliteetit Tieteellinen lähestymistapa (.79) Tieteellinen lähestymistapa (.79)  analyyttinen ja argumentoiva opiskelu Systemaattinen ja tavoitteellinen lähestymistapa (.75) Systemaattinen ja tavoitteellinen lähestymistapa (.75) Ymmärrykseen tähtäävä lähestymistapa (.57) Ymmärrykseen tähtäävä lähestymistapa (.57) Tietoa toistava lähestymistapa (.56) Tietoa toistava lähestymistapa (.56)

7 Opiskelijan kokemukset oppimisympäristöstä – Summamuuttujat ja reliabiliteetit Ymmärrykseen tähtäävä opetus (.85) Ymmärrykseen tähtäävä opetus (.85) Linjakkuus (.85) Linjakkuus (.85) Opettajien tuki ja innostus (.82) Opettajien tuki ja innostus (.82) Kiinnostus ja relevanssi (.79) Kiinnostus ja relevanssi (.79) Rakentava palaute (.73) Rakentava palaute (.73) Tuki muilta opiskelijoilta (.75) Tuki muilta opiskelijoilta (.75)

8 Yhteydet lähestymistapojen ja oppimisympäristökokemusten välillä (N=2509) Syväsuuntautuneet opiskelijat kokevat oppimisympäristönsä tilastollisesti erittäin merkitsevästi positiivisemmin kuin pintasuuntautuneet opiskelijat Syväsuuntautuneet opiskelijat kokevat oppimisympäristönsä tilastollisesti erittäin merkitsevästi positiivisemmin kuin pintasuuntautuneet opiskelijat –sekä tieteellisesti suuntautuneet että syväsuuntautuneet –kaikki oppimisympäristöä kuvaavat summamuuttujat

9 Miten opiskelijan lähestymistapa korreloi kokemuksiin oppimisympäristöstä? (N=2509, p<0.000) Summa- muuttuja Ymmäryk- seen tähtäävä opetus Linjak- kuus Opettjien tuki ja innostus Kiinnos- tus ja relevans -si Rakentava palaute Tuki muilta opiskeli -joilta Tieteellinen.37.23.29.34.27.15 Ymmäryk- seen tähtäävä.25.27.20.32.24.20 Systemaatti- nen.23.30.24.42.24.20 Tietoa toistava -.33-.38-.30-.38-.16-.15

10

11 Tieteenalakohtaisia eroja lähestymistavoissa Analyyttinen ja argumentoiva Analyyttinen ja argumentoiva –käyttäytymistieteellinen, teologinen ja valtiotieteellinen tiedekunta Syväsuuntautunut Syväsuuntautunut –humanistinen, eläinlääketieteellinen Systemaattinen Systemaattinen –eläinlääketieteellinen ja käyttäytymistieteellinen Pintasuuntautunut Pintasuuntautunut –farmasia, matemaattis-luonnontieteellinen –Alhaisin keskiarvo: käyttäytymistieteellinen

12 Vuosikurssien väliset erot (N=2509) Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat kokivat oppimisympäristönsä positiivisemmin kuin kolmannen vuosikurssin opiskelijat Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat kokivat oppimisympäristönsä positiivisemmin kuin kolmannen vuosikurssin opiskelijat Eroja opiskelijoiden lähestymistapojen välille syntyi vain Ymmärrykseen tähtäävässä lähestymistavassa (p<.05), jossa 1. vuosikurssin opiskelijat saivat hieman korkeampia arvoja Eroja opiskelijoiden lähestymistapojen välille syntyi vain Ymmärrykseen tähtäävässä lähestymistavassa (p<.05), jossa 1. vuosikurssin opiskelijat saivat hieman korkeampia arvoja

13 Neljä opiskelijaryhmää (N=2509) 1 Klusteri 1: Analyyttiset ja argumentatiiviset opiskelijat (n= 714) Klusteri 1: Analyyttiset ja argumentatiiviset opiskelijat (n= 714) –Korkeat lataukset myös skaaloilla:  Systemaattinen ja tavoitteellinen opiskelu  Ymmärrykseen tähtäävä opiskelu –Alin lataus tietoa toistavalla skaalalla

14 Neljä opiskelijaryhmää (N=2509) 2 Klusteri 2: Ymmärrystä etsivät opiskelijat (n= 769) Klusteri 2: Ymmärrystä etsivät opiskelijat (n= 769) –Keskimäärin alhaiset lataukset kaikilla skaaloilla verrattuna muihin ryhmiin –Suhteellisesti korkein lataus skaalalla Ymmärrykseen tähtäävä opiskelu –Alin lataus tietoa toistavalla skaalalla

15 Neljä opiskelijaryhmää (N=2509) 3 Klusteri 3: Tietoa toistavat opiskelijat (n= 455) Klusteri 3: Tietoa toistavat opiskelijat (n= 455) –Korkein lataus skaalalla Tietoa toistava opiskelu –Alimmat lataukset kolmella muulla skaalalla

16 Neljä opiskelijaryhmää (N=2509) 4 Klusteri 4: Opiskelijat, joilla on epäkoherentti opiskeluprofiili (n= 571) Klusteri 4: Opiskelijat, joilla on epäkoherentti opiskeluprofiili (n= 571) –Korkeat lataukset kaikilla skaaloilla

17 Klusterikeskukset summamuuttujilla Skaala KlusteriF (p) 1 analyytt. ka 2 syvä ka 3 pinta ka 4 dissonantti ka Tieteellinen läh.tapa 3.773.002.543.37 610.65 (0.000) Systemaattinen läh.tapa 4.113.322.713.77 727.49 (0.000) Ymmärrykseen tähtäävä läh. 4.513.843.374.26 574.17 (0.000) Tietoa toistava läh.tapa 1.862.303.583.42 1719.03 (0.000)

18 Opiskelijaryhmien kokemukset oppimisympäristöstään Positiivisimmat arviot oppimisympäristöstä Positiivisimmat arviot oppimisympäristöstä –Analyyttiset ja argumentatiiviset opiskelijat (klusteri 1) Negatiivisimmat arviot oppimisympäristöstä Negatiivisimmat arviot oppimisympäristöstä –Tietoa toistavat opiskelijat (klusteri 3) Arviot erosivat tilastollisesti merkitsevästi kaikilla skaaloilla Arviot erosivat tilastollisesti merkitsevästi kaikilla skaaloilla

19 Opiskelijaryhmät ja tiedekunnat Analyyttiset ja argumentoivat opiskelijat Analyyttiset ja argumentoivat opiskelijat –Yleisin: Käyttäytymistieteellinen (39,8%), teologinen (33,6%) ja valtiotieteellinen (33,2%) tiedekunta Ymmärrystä etsivät opiskelijat Ymmärrystä etsivät opiskelijat –Yleisin: Biotieteellinen (40,5%), eläinlääketieteellinen (31,5%), farmasian (33,7%), humanistinen (28,5%), maatalous-metsätieteellinen (37,3%), matemaattis- luonnontieteellinen (28,9%) ja oikeustieteellinen (35,3%) Tietoa toistavat opiskelijat Tietoa toistavat opiskelijat –Yleisin (25,8%): matemaattis-luonnontieteellinen tdk –Harvinaisin (11%): käyttäytymistieteellinen tdk

20 Kyselyn käyttö osana opiskelijan HOPS-prosessia Kyselyn on pakollinen neljässä tiedekunnassa Kyselyn on pakollinen neljässä tiedekunnassa –biotieteellinen, oikeustieteellinen, farmasia ja eläinlääketieteellinen Opiskelijat vastaavat kyselyyn osana HOPSiaan 1., 3. ja 5. opiskeluvuoden aikana Opiskelijat vastaavat kyselyyn osana HOPSiaan 1., 3. ja 5. opiskeluvuoden aikana –Mahdollisuus hyödyntää kyselytuloksia ETAPPI- seurannan osana Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus käyttää itsearviointiin soveltuvaa tulkinta-avainta omien vastaustensa analysoimiseksi Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus käyttää itsearviointiin soveltuvaa tulkinta-avainta omien vastaustensa analysoimiseksi –Omien tulosten vertailu sekä oman tiedekunnan (ja pääaineen) opiskelijoiden tulosten keskiarvoon että koko yliopiston opiskelijoiden tulosten keskiarvoon


Lataa ppt "OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google