Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

31.3.2009 Kasvokkain median kanssa. Viestintäjohtaja Minna Koljonen Mainostoimisto Dot Design Oy.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "31.3.2009 Kasvokkain median kanssa. Viestintäjohtaja Minna Koljonen Mainostoimisto Dot Design Oy."— Esityksen transkriptio:

1 31.3.2009 Kasvokkain median kanssa. Viestintäjohtaja Minna Koljonen Mainostoimisto Dot Design Oy

2 31.3.2009 Median kuuluu olla utelias!

3 31.3.2009 Medioitu puheviestintä tarkoittaa kaikkea sitä puhetta, johon sähköinen media on osallisena. Mediaesiintymisen erikoispiirteenä on suoran vuorovaikutuksen puuttuminen puhujan ja kuuntelijan väliltä. Mediaesiintyminen

4 31.3.2009 Esiintyjästä muodostuva mielikuva Esiintyjästä muodostuva mielikuva vaikuttaa siihen, miten hänen esittämäänsä asiaan suhtaudutaan. Televisioon sopivana viestintätyylinä pidetään mm: pienieleistä, keskustelunomaista ja yhteistyöhaluisuutta ilmaisevaa puhetapaa sekä ystävällisyyttä sekä rehellisyyttä osoittavaa viestintää

5 31.3.2009 Haastateltavana mediassa Nonverbaalinen viestintä: vaatetus, eleet, ilmeet ja liikkeet, asennot, tilankäyttö Viestintätyyli: avoin, rehellinen, ystävällinen Puheen sisältö: informatiivisuus, täsmällisyys, elävyys Vuorovaikutus: toimittajan ja haastateltavan välinen vuorovaikutus ja kontakti

6 31.3.2009 Vaikutelmien syntyminen Esiintymistaidot: nonverbaalinen viestintä, kohdentaminen, havainnollistaminen, perusteleminen. Television omat ilmaisukeinot: televisiokuvaus, kuvakoot, -kulmat, -leikkaukset sekä kameran liikkeet, reaktio-otokset. Visuaalisuus: tausta, esiintyjän maskeeraus ja pukeutuminen.

7 31.3.2009 Kun sinua haastatellaan… Toimittajat voivat pyrkiä vaikuttamaan haastateltavaan niin, että saavat toisen osapuolen avautumaan myös arkaluontoisissa asioissa Älä anna toimittajan mediastatuksen hämätä – ovat tavallisia ihmisiä Pysy asiassa, puhu selkeästi, rauhallisesti ja järjestelmällisesti On hyvä kertoa asiat eläväisesti - koskettava tai hauska juttu vaikuttaa enemmän kuin pelkkä numerofakta Pyydä (lehti)juttu tarkistettavaksi aina ennen julkaisua

8 31.3.2009 Kun sinua haastatellaan… Usko mitä sinulle sanotaan – studiohenkilökunta koostuu ammattilaisista Jos toimit tarkoituksenmukaisesti ja edustavasti, saattaa toimittajaa kiinnostaa yrityksesi/kuulumisesi myös jatkossa Älä ota mukaan paperia tai muistiinpanoja Muista, että aika on kallista – toimittajat haluavat hoitaa asian mahdollisimman nopeasti ja hyvin Valmistaudu kritiikkiin, jota saatat saada mediaesiintymisesi jälkeen

9 31.3.2009 Kun olet kasvokkain median kanssa… toimitusjohtaja Kati Rauhaniemen haastattelu, Mainostoimisto Dot Design Oy 1.Keskity. Osaat asian mistä sinua haastatellaan paremmin kuin kukaan muu. Valmistaudu hyvin! 2.Mieti millaisen kuvan haluat itsestäsi antaa? Kenen leipää syöt sen lauluja laulat – muista aina työpaikkasi brandi-imago. Olet yrityksen kävelevä käyntikortti, hyvässä ja pahassa. Jos olet talousjohtaja yrityksessä X niin mitä sinun on otettava huomioon kun annat lausuntoa? 3. Mieti valmiit vastaukset kiperiinkin asioihin. Vastaus voi olla myös kohtelias ”en kommentoi”. 4. Unohda kamera, mikrofoni, äänimies ja ulkopuoliset uteliaat katseet. 5. Älä provosoidu toimittajasta. Hänen työnsä on kaivaa sinusta ja haastateltavasta aiheestasi se kaikkein paras ja pahin ydin esiin. Siksi toimittajia pelätään ja pidetään ”vaikeina persoonina”.

10 31.3.2009 Kun olet kasvokkain median kanssa… 6. Älä puhu asiaasi etukäteen, kun haastattelua testataan lämpiössä. 7. Sparraa asiaa etukäteen eli kysy toisen asiantuntijan mielipidettä asiaasi, jos olet epävarma. 8. Muista että luottamuksellinen tieto on salaista. Mitä voit kertoa haastattelussa? 9. Ehdota kuvauspaikkoja ja kuvakulmia. Ole oma-aloitteinen, koska voit vaikuttaa lopputulokseen. 10. Pyydä haastattelu luettavaksesi ennen sen julkistamista ja kuvat nähtäväksesi. Voit pyytää myös kysymykset esim. sähköpostitse etukäteen. 11. Älä anna mahdollisuutta editoida sanoja suuhusi eli ”puhu putkeen”. Muista: Media tallentuu aina ja ikuisesti. Sanottu sana ei palaa koskaan takaisin.

11 31.3.2009 SANATON VIESTINTÄ Eleet, ilmeet ja liikkeet näkyvät kamerassa tehostetusti. Pienikin nenän nyrpistys ja silmienpyörittely näkyy. Huokailu ja paperin rapistelu kuuluvat myös tehostetusti. Äänensävy välittää voimakkaasti kuvaa sinusta, varsinkin radiossa. Valitse esiintymisvaatteet ja niiden värit tarkkaan. Vältä keltaista ja kuviollista, tummat värit ja violetti hyviä. Pukeudu statuksesi ja tehtäväsi mukaan.

12 31.3.2009 Kun otat yhteyttä mediaan… Hyvä tiedote Sisältö valittu median lukijan, kuulijan tai katsojan näkökulmasta Kirjoitettu selkeästi ja konkreettisesti: ei liian abstrakteja ilmaisuja Käsittelee vain yhtä asiaa. Vastaa konkreettisesti kysymyksiin mitä, missä, miten, milloin, kenelle (miksi) Yksiselitteinen, väärinymmärryksiä ei synny Otsikoitu informatiivisesti ja kertovasti (verbi) Pituus enintään 1xA4 Katso esim. Uimonen, T. 2003. Taitoa tekijälle, tehoa teksteihin. Inforviestintä Oy.


Lataa ppt "31.3.2009 Kasvokkain median kanssa. Viestintäjohtaja Minna Koljonen Mainostoimisto Dot Design Oy."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google