Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuomas Jokinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kirjasto kaikille Päivitetty 27.2.2015 Koulutusmateriaali Celian yhteistyökirjastoille
2
Koulutuksen tavoitteet Sinulla on perustiedot Celian tuottamista äänikirjoista: kenelle, mitä, miten? Sinulla on perustiedot Celian äänikirjojen kuuntelusta: Celianet, laitteet Koulutuksen jälkeen pystytte käynnistämään äänikirjapalvelun omassa kirjastossasi 2
3
Tietoa Celiasta 3
4
Celian tehtävät ja toiminta Valtion erikoiskirjasto, toimii Opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuudessa Tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa Kirjastopalvelut ja oppikirjojen myynti Sijaitsee Helsingin Itäkeskuksessa, Iiris-talossa 4
5
Valikoima 40 000 lainattavaa äänikirjaa (myös koskettelukirjat ja pistekirjat) Äänikirjoja eri kielillä Uusia tuotetaan n. 1000/ vuosi Korkeakoulujen oppikirjat lainattavia Peruskoulun ja toisen asteen oppikirjat Oppari.fi- verkkokaupasta (maksullisia)
6
Miten Celia tavoittaa asiakkaat? Potentiaalisten asiakkaiden lukumäärä alueella (2013, arvio: 5 % asukkaista) Tavoitetut asiakkaat (prosenttiosuus, 2013) 6
7
Kirjasto kaikille -projekti Lukemisesteisten asiakkaiden tavoittaminen yhdessä yleisten kirjastojen kanssa Lähikirjastosta Celian äänikirjoja ja neuvontaa Projektissa on yhdessä kirjastojen kanssa kehitetty toimintamalli äänikirjapalvelulle Tavoitteena pysyvä toimintatapa Projekti päättyy 2015 vuoden lopussa, toiminta jatkuu! Vuoden 2014 lopussa mukana yli 60 kirjastoa, ks. www.kirjastokaikille.fi 7
8
Mitä hyötyä yhteistyöstä? Kirjasto toimii asukaslähtöisesti ja palvelee kaikkia kunnan asukkaita Asiakas saa palvelua läheltä laajoilla aukioloilla Kirjastoammattilaisten osaaminen laajenee Yhdessä tavoitamme huomattavasti suuremman joukon asiakkaita Palvelun kynnys asiakkaalle matalammaksi! Kirjasto saa omiin tilastoihinsa asiakkaat & lainat 8
9
Kuka voi käyttää Celian kirjoja? 9
10
Kenelle? Käyttöoikeus kaikilla, jotka eivät vamman, sairauden tai muun toimintaesteen vuoksi voi lukea painettua tekstiä Katso Celian käyttösäännöt: –”Lukemisesteen syynä voi olla esimerkiksi heikentynyt näkö, näkövamma, lukivaikeus, oppimisvaikeudet, kielellinen erityisvaikeus, kehitysvamma, cp-vamma, ms-tauti, lihastaudit, afasia, keskittymis- tai muistivaikeudet, mielenterveysongelmat, heikentynyt lihaskunto, reuma, Parkinsonin tauti tai esimerkiksi toipilasaika. Heikko kotimaisten kielten taito ei anna oikeutta käyttää Celian aineistoa.”
11
Kenelle? Lainsäädäntö… Tekijänoikeuslaki 17 § –”Näkövammaisille ja muille, jotka vamman tai sairauden vuoksi eivät voi käyttää teoksia tavanomaisella tavalla, saa valmistaa kappaleita julkaistusta kirjallisesta teoksesta, sävellysteoksesta tai kuvataiteen teoksesta - - ” Kirjastolaki 2 § ”Yleisten kirjastojen kirjasto- ja tietopalvelujen tavoitteena on edistää väestön yhtäläisiä mahdollisuuksia sivistykseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastukseen, jatkuvaan tietojen, taitojen ja kansalaisvalmiuksien kehittämiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen.” 11
12
Kenelle? Esimerkkejä… Henkilöt, joilla on näkövamma (80 000) Henkilöt, joilla on aivoverenkierron häiriö (50 000) Henkilöt, joilla on muistihäiriö ja osa hyvin iäkkäistä henkilöistä (80 000) Henkilöt, joilla on kuulovamma (8 000) Autismin kirjoon kuuluvat henkilöt (50 000) Henkilöt, joilla on kehitysvamma (40 000) Henkilöt, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia (150 000 – 250 000) Lihastautia sairastavat henkilöt (10 000) Parkinsonin tautia sairastavat henkilöt (14 000) MS-tautia sairastavat henkilöt (7 000) Laitoksissa asuvat henkilöt (125 000) Yli 75-vuotiaat (yli 400 000) Vangit (3 300) Henkilöt, joilla on CP-vamma (6 500)
13
Miten asiakkaaksi? Yleisen kirjaston kautta –Kirjaston asiakas ei tarvitse todistusta lukemisesteestä vaan hänen kanssaan käydään keskustellen läpi rajoitukset. Myös yhteisöt (koulut, palvelukodit, senioritalot ym.) voivat olla Celian asiakkaita Suoraan Celiaan (poikkeuksena) –Todistus lukemisesteestä tarvitaan edelleen. Jatkossa asiakkaita ohjataan yhä enemmän yleisiin kirjastoihin, jolloin vanhentuneesta todistuskäytännöstä voidaan asteittain luopua.
14
Äänikirjojen käyttäjät 14
15
Äänikirjan käyttöönotto Mahdollisuus lukea erilaisista toimintaesteistä huolimatta, lisää tasa- arvoa ja osallistumista Voi vaatia totuttelua, alkuvaihe on usein hankalaa Uusi ulottuvuus lukemiseen -> äänikirjan lukijalla merkittävä rooli lukukokemuksessa Kannattaa aloittaa lyhyistä teoksista Hyvä puoli painettuun kirjaan verrattuna: äänikirja vapauttaa lukijan liikkumaan 15
16
Senioriasiakkaat Äänikirja mahdollistaa lukemisen näön ja liikkumisen ongelmista huolimatta Tilastoissa 70-79-v. ahkeria lukijoita, 80-vuotiaana kirjaston käyttö laskee – taustalla toimintakyvyn ja näön ongelmat?
17
Lukivaikeudet – perustietoa 1.Lukemisen vaikeudet –Oikeinlukeminen, lukemisen sujuvuus –Luetun tekstin ymmärtäminen 2.Vaikeudet kirjoittamisessa –Oikeinkirjoittaminen, kirjoittamisen sujuvuus –Tuottava kirjoittaminen eli vaikeaa itse tuottaa tekstiä Lukivaikeuksien kanssa päällekkäin esiintyy usein muita oppimisvaikeuksia kuten ongelmia tarkkaavaisuudessa ja lyhytkestoisessa muistissa Lukivaikeus voi periytyä, perheessä voi olla useampi lapsi tai vanhempi, jolla on lukivaikeus 17
18
Äänikirjan hyödyt lapselle, jolla on lukivaikeus Sanavarasto, luetun ymmärtäminen ja kielen rakenteen ymmärtäminen kasvavat Lukemisen vaivalloisuus vähenee, lukeminen tulee sujuvammaksi ja nopeammaksi Lukeminen voi olla hauskaa! Kirjastosta lainattu kaunokirjallisuus ja kivat kirjat kehittävät lapsen lukutaitoa, myös oppikirjojen lukeminen on helpompaa Itä-Suomen yliopiston tutkimus äänioppikirjoista (2014): 95 % oppilaista piti äänioppikirjojen käyttöä hyödyllisenä –http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-1329- 6/urn_isbn_978-952-61-1329-6.pdfhttp://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-1329- 6/urn_isbn_978-952-61-1329-6.pdf 18
19
Miten kirjasto palvelee asiakkaita? 19
20
Miten kirjasto voi palvella asiakasta? Tunnukset Celian verkkopalveluun (Vera- tunnus) Opastus ja neuvonta Lainattava cd- äänikirjojen kokoelma Tietoa myös alueen sidosryhmille (koulut, palvelutalot) 20
21
Mikä on Vera? Nimitys Celian verkkopalvelukokonaisuudelle Vera-asiakkaat = asiakkaat, jotka käyttävät äänikirjoja Celian verkkopalvelun kautta Kirjastot voivat rekisteröidä vain Vera-asiakkaita Entä asiakkaat, jotka eivät voi käyttää verkkopalvelua? –Kirjasto voi perustaa cd-levyjen kokoelman ja lainata heille cd-levyjä –Celiasta saa pienen aloituspaketin cd-levyjä –Asiakas on myös mahdollista ohjata Celiaan, hän tarvitsee tällöin todistuksen lukemisesteestä 21
22
Miten Vera-asiakas rekisteröidään? Kirjastot voivat rekisteröidä asiakkaita Celianetissä Ohje: Vera-asiakkaan tietojen käsittely kirjastossa Asiakkaan kanssa käytävä läpi Celian aineistoihin liittyvät rajoitukset, ohjeet asiakaskeskusteluun löydät Celia-yhteistyön käsikirjassa 22
23
Ohjeet ja tuki kirjastoille Sivulla http://www.celia.fi/asiakkaaksi/palvelut- kirjastoille/ linkit ohjeisiinhttp://www.celia.fi/asiakkaaksi/palvelut- kirjastoille/ Tärkeimpänä Celia-yhteistyön käsikirja Celian asiakaspalvelu (puhelin, chat, sähköposti) vastaa kaikkiin kirjastojen kysymyksiin Myös Facebookissa ryhmä Kirjasto kaikille – projektin pilottikirjastot 23
24
Äänikirjan kuuntelu 24
25
Daisy-äänikirjat Kaikki Celian äänikirjat ovat Daisy- formaatissa: –Helppo selata –Voi jättää kirjanmerkkejä –Kuuntelun voi keskeyttää ja jatkaa samasta kohtaa Ominaisuudet käytettävissä, kun kirjaa kuunnellaan Daisy-soittimella tai -ohjelmalla
26
Äänikirjan kuuntelu Kuuntelu suoraan Celianetissä –tietokone –tabletit, älypuhelimet (iOS, Android) –vain lainattavat kirjat Ladattujen kirjojen kuuntelu Daisy-kuunteluohjelmalla –Tietokoneella –Tableteilla ja älypuhelimilla Daisy-soittimella mp3-soittimella, dvd-soittimella
27
Ohjeita kuunteluun Lisää tietoa kirjojen kuuntelusta eri laitteilla: http://www.celia.fi/ohjeita- kuunteluunhttp://www.celia.fi/ohjeita- kuunteluun Celian asiakkaiden käyttöön on tulossa ilmainen kuuntelusovellus vuoden 2015 aikana (iOS- ja Android- laitteille)
28
Kuuntelusovellus Celian asiakkaille Toimii älypuhelimissa ja tableteissa Android- ja iOS-käyttöjärjestelmillä Lataus ja suoratoisto Ensimmäinen versio testikäyttöön keväällä 2015 (toukokuu) Toteuttajana Pratsam 28
29
Esimerkkejä ja kokemuksia kirjastoista 29
30
Turku Palkattiin projektityöntekijä 2 kk Useita henkilökunnan koulutuksia ja työpajoja, lisäksi vierihoitoa tiimeissä ja lähikirjastoissa Yhteistyökumppaneille tietoa Celiasta: koulut, palvelutalot Vanhustenviikolla 2014 tilaisuuksia, mm. pääkirjastossa Studia generalia senioreille -luento teemalla ”Onko lukeminen hankalaa? Apua kirjastosta” Pääkirjaston esittelykierroksiin ja kirjavinkkauksiin on lisätty Celia-osuus ja erilaisissa tapahtumissa mainostetaan Celiaa PopUp-tyyppisesti Kevät 2015: sidosryhmiä infotaan teemalla ”Celiaa ammattilaisille” 30
31
Turku Aktiivinen tiedottaminen eri kanavilla: lehdistölle, facebookissa, kirjastossa, kirjaston verkkosivuilla, sidosryhmille ym. 31
32
Tampere Vastuuta on jaettu aluekirjastoille Asiakkaille tehdään Vera-tunnukset ajanvarauksella, rauhallinen tila ja tilanne ovat tärkeitä Ajanvaraus tehdään nettilomakkeella tai paperilomakkeella (löytyy jokaisesta kirjastosta) Tampereen kaupunginkirjaston strategiaan on lisätty saavutettavuus Asiakkaille tiedottamista tehdään aktiivisesti ja kirjastosta on myös jalkauduttu ulospäin 32
33
Vaasa Datero ry:n ja kaupunginkirjaston yhteistyö Kirjoja korville – kaksikielinen äänikirjakerho Kohderyhmänä henkilöt, joilla on erilaisia lukivaikeuksia, mutta kaikki äänikirjoista kiinnostuneet ovat tervetulleita Matala kynnys tulla mukaan: lukemistaan kirjoista ei tarvitse kertoa, voi myös tulla vain kuuntelemaan Kokoontuminen kerran kuussa, vetäjiä neljä 33
34
HelMet-kirjastot Tieto äänikirjoista esillä näkyvästi verkkopalvelussa Lisäksi Espoon kaupunginkirjaston johtoryhmässä hyväksytty malli toiminnalle Espoossa (miten tehdään tunnukset, miten asiakaspalvelusta kerrotaan ym.) 34
35
Miten tästä eteenpäin? 35
36
Yhteistyö alkuun Ilmoita kirjasto Celian asiakkaaksi Kirjaston sisällä on tehtävä suunnitelma toiminnan käynnistämisestä, ks. toimintamalli sivulla: http://www.celia.fi/asiakkaaksi/palvelut-kirjastoille/ohjeet- ja-materiaalit/ Celia-yhteistyön käsikirjasta löytyvät usein kysytyt kysymykset ym. perustietoa Palvelun yhteinen lanseerauspäivä syksyllä: tiistai 8.9.2015 (kansainvälinen lukutaitopäivä) 36
37
Lisätietoa? Apua äänikirjojen käyttöön, asiakkaiden neuvontaan ym. saat Celian asiakaspalvelusta: http://www.celia.fi/tietoa- celiasta/yhteystiedot/http://www.celia.fi/tietoa- celiasta/yhteystiedot/ Kirjasto kaikille -projekti: –projektipäällikön yhteystiedot: Rauha Maarno, rauha.maarno@celia.fi, puh. 0406476582 rauha.maarno@celia.fi 37
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.