Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B."— Esityksen transkriptio:

1 Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B

2 Agenda Motivaatio Menojen vähentäminen Tulojen lisääminen Tehokkuuden lisääminen Matematiikkaa Johtopäätöksiä

3 Motivaatio Pienemmillä yrityksillä ei varaa tieteelliseen tutkimukseen Käytetty runkona UPAn ”The ROI of usability” Käytettävyyden merkitys Itsestäänselvyys, mutta… Käytettävyys ja talous Onko laskeminen mahdollista?

4 Menojen vähentäminen Kehityskustannukset Yksinkertaisuuden korostaminen Nopeuttaa kehitystyötä Jopa 40% nopeampia projekteja (Mayhew & Bias, 1994) Ylläpitokustannukset Helpdeskistä saattaa aiheutua jopa puolen miljoonan kuukausikulut (Mayhew & Bias, 1994) Korjaukset kalliita Uusiminen kuitenkin mahdollista vähintään ajan myötä Trendit määräävät käyttöliittymän ulkonäön

5 Tulojen Lisääminen Myynnin helpottaminen Yritysimago ongelmana pienyrityksille Ulkonäön vaikutus korostuu Käyttäjien pysyvyys Varsinkin nettikauppojen ongelma Jopa 50% vaihtaa kauppaa ostettuaan jotain Asiakkaiden houkuttelu

6 Tehokkuuden parantaminen Virheiden vähentäminen Vain 42% onnistuu löytämään tietoa edes suuryritysten sivuilta (Nielsen, 1998) Tyytyväisyyden lisääminen Yksityisasiakkaille kriittistä Yrityksissäkään esimies ei aina päätä Helppokäyttöisyys Helpdesk, päivitys ja asiakkaan kustannukset Oppiminen Pitää muistuttaa asiakkaan jo tuntemia ohjelmia

7 Tehokkuuden parantaminen (jatkuu…) Aika on rahaa Jotta tuote hankittaisiin, sen on tuotettava Yrityksille objektiivista voittoa Yksityisille subjektiivisempaa Mielihyvä voidaan kokea voittona On mietittävä tuotetta asiakkaan kannalta Onko tämä hintansa arvoinen? EI: käyttäisinkö minä tätä?

8 Matematiikkaa Yritysostajan näkökulma Työntekijöiden keskipalkka 2000e/kk Ohjelmaa testataan 6kk Ohjelman hinta 10e/kk per käyttäjä Skenaariot: 35 tuntia koulutusta ja opettelua 3 tuntia koulutusta ja opettelua Käytännön kustannukset

9 Matematiikkaa (jatkuu…) Yrittäjän kulut Sama ohjelma, 10e/kk per käyttäjä Skenaariot: 30min helpdesk puheluja/kk per käyttäjä 5min helpdesk puheluja/kk per käyttäjä Oletuksena todella joustava työsopimus helpdeskin kanssa 1500e/kk palkka

10 Johtopäätöksiä Pienyrittäjä voi yleensä yrittää vain kerran Käytettävyyden ja ulkonäön oltava kohdallaan Tunne käyttäjäsi Tee käyttöliittymästä heille tuttu Muuten riskeerataan koulutuskustannuksia Suunnittele tuote heidän tarpeeseensa Joskus unohtuu (WAP) Modulaarinen käyttöliittymä kannattaa Jos virheet eivät tuhoa, niin aika tuhoaa XML menestyksiä (Sony, 2002) Päivittäminen verkon oli


Lataa ppt "Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google