Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PAOn henkilökunnan koulutuspäivä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PAOn henkilökunnan koulutuspäivä"— Esityksen transkriptio:

1 PAOn henkilökunnan koulutuspäivä
Valo, Ylöjärvi Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala, Sirpa Salo-Saari

2 Oma persoona ja ohjaajuus

3 Ohjaajan tärkein työkalu - oma persoona
Persoona – taulu kehyksineen Synnyinlahjana kehykset eli temperamentti Perimän ja ympäristön yhdistelmä -> persoonallisuuden piirteet = maalaus (ulospäinsuuntautuneisuus sovinnollisuus tunnollisuus tasapainoisuus avoimuus)

4 Omien reaktioiden ymmärryksestä toisen tunnetilan tavoittamiseen
Temperamentiltaan erilaiset ohjattavat saavat ohjaajassa esiin erilaisia tunteita ja reaktioita -> oman persoonan/temperamentin tunnistamisen merkitys Ympäristön ja yksilön välinen yhteensopivuus parantaa kommunikointia, ymmärrystä ”Toisen tunnetilan tavoittaminen edellytys onnistuneelle terapialle” Itsetunto syntyy hyväksytyksi tulemisen tunteesta

5 Erilaisia tapoja hahmotella taulua
Klassisesta, Galenoksen temperamenttiopista (eKr.) nykytutkimukseen, mm. Liisa Keltikangas-Järvinen ”Värikkäät oppilaamme” Introversio-ekstroversio Big-five persoonallisuuskysely (Goldberg 1992). Löytyy kokonaisuudessa esimerkiksi osoitteesta:

6 Jo muinaiset kreikkalaiset…ja roomalainen Galenos
Galenoksen temperamenttioppi eli jako neljään luonnetyyppiin (eKr.) Taustalla Hippokrateen ajatus kahdesta ruumiinrakenteen perustyypistä (pitkän ja hoikan, joka on taipuvainen tuberkuloosiin, sekä lyhyen ja paksun, joka on taipuvainen halvauksiin) sekä neljän ruumiinnesteen ominaisuuksista sekä niiden vaikutuksista ihmissieluun. Tuloksena oli neljä temperamenttityyppiä: 1. vilkas sangviinikko 2. surumielinen melankolikko 3. kuohahteleva koleerikko 4. hidas flegmaatikko

7 Big five 1940-luvulla määritelty 16 testauskelpoista persoonallisuuden piirrettä Tiivistetty viiteen ulottuvuuspariin – big five: sulkeutuneisuus - ulospäinsuuntautuneisuus sovittelevuus - omapäisyys huolellisuus - huolettomuus tunteiden vähäeleisyys - ailahtelevuus avoimuus - varautuneisuus Viriävät temperamentista, elämänkokemus säätää

8 Temperamenttikasvatus
”Värikkäät oppilaamme” Temperamenttikasvatusta kehitetty erityisesti alakouluissa (vrt. lasten säätelytaidot oman käyttäytymisen suhteen) VAIKKA aikuistenkin kohdalla on hyvä muistaa, että ”ajan oloon pelkkä ulkoisten toimintatapojen opettelu kuluttaa ja rasittaa persoonaa” – yhteys omaan tunne-elämään tärkeä! ”Värikkäät oppilaamme”-materiaali on kehitetty opetushallituksen tukemana Kuopiossa, Pirtin koulussa (2007)

9 Introversio - ekstroversio
Introversio-ekstroversio = sulkeutuneisuus-ulospäinsuuntautuneisuus Yksi persoonallisuuden viidestä suuresta ulottuvuusparista Introvertti uupuu sosiaalisesta stimulaatiosta, ekstrovertti saa siitä lisää virtaa Introverttiydessä ei ole kysymys epäsosiaalisuudesta – usein introvertti voimaantuu kahdenkeskisissä keskusteluissa Myös kulttuuriset tekijät vaikuttavat

10 Persoonallisuuden kehityksestä ja temperamentista ovat kirjoittaneet lisäksi mm.:
Thomas & Chess ”Temperament and personality” Keltikangas-Järvinen ”Temperamentti – ihmisen yksilöllisyys” Cain ”Hiljaiset – introverttien manifesti Metsäpelto & Feldt ”Meitä on moneksi. Persoonallisuuden psykologiset perusteet.”


Lataa ppt "PAOn henkilökunnan koulutuspäivä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google