Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJalmari Väänänen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
2
2 Nykyiset linjaukset… Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin perustein. Päättöarvioinnissa määritellään, miten hyvin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut perusopetuksen oppimäärän mukaiset tiedot ja taidot eri oppiaineissa. Päättöarvosanan on kuvattava oppilaan kokonaisosaamisen tasoa.
3
3 Linjaukset… Päättöarviointi perustuu näyttöön. Siksi oppilaalle on annettava monipuolisesti ja riittävästi mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan. monipuolinen = suullisesti, kirjallisesti, erilaisin näytöin, keskustellen… riittävä = rästikoemahdollisuus esim. sairauden takia ja myös riittävästi aikaa suoriutua tehtävästä, kokeesta tai muusta näytöstä Yllä olevat ovat erityisen tärkeitä oppilaille, joilla on oppimisvaikeuksia tai puutteellinen suomen kielen taito.
4
4 Päättöarvosanan muodostaminen Tulee perustua oppilaan osaamiseen perusopetuksen päättövaiheessa vuosiluokilla 8-9. Niiden taitoaineiden arvosanat, joita oppilas ei ole valinnut 8. ja 9. vuosiluokille, siirretään suoraan päättötodistukseen 7. luokan todistuksesta. Ei voida muodostaa pelkästään eri vuosiluokkien arvosanoista matemaattisen kaavan mukaan.
5
5 Päättöarvosanan muodostaminen Osaamisella tarkoitetaan enemmänkin 1. jäsentyneen tieto – ja taitorakenteen muodostumista 2. ajattelun 3. tiedon hankinnan 4. tiedon käsittelyn 5. tiedon soveltamisen taitojen kehittymistä kuin yksittäisten sisältöjen hallintaa.
6
6 Päättöarvioinnin hyvän osaamisen kriteerien luonne ja käyttö Joidenkin osa-alueiden heikomman osaamisen voi kompensoida muiden osa- alueiden kriteeritason ylittämisellä. Oppilas on saavuttanut vaadittavat tiedot ja taidot välttävästi (nro 5), mikäli oppilas pystyy osoittamaan jossain määrin kriteerien edellyttämää osaamista. Oppilaan todennetut oppimisvaikeudet ja maahanmuuttajataustaisen oppilaan suomen kielen puutteet tulee ottaa arvioinnissa huomioon.
7
7 Opsissa painotettu oppiaine ja päättöarviointi Li, vieras kieli (en), musiikki: Oppilaiden yhdenvertaisuuden vuoksi pitää oppilaita arvioida perusopetuksen päättyessä suhteessa valtakunnallisiin tavoitteisiin ja käyttää hyvän osaamisen kriteereitä(ei siis suhteessa koulukohtaisiin tavoitteisiin).
8
8 Koulussa on tarpeen varmistaa, että opettajilla on yhteinen käsitys arvioinnin perusteista ja linjauksista. varmistaa, että käytännöt ovat eri opettajilla ja eri oppiaineissa yhdenmukaiset.
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.