Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikeidea, liiketoimintasuunnitelma

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikeidea, liiketoimintasuunnitelma"— Esityksen transkriptio:

1 Liikeidea, liiketoimintasuunnitelma
Yritystoiminta 3 op Timo Pihlajamäki / Jamk / 2008

2 Perustamisprosessi Liikeidea Liiketoiminnan suunnittelu
Yrityksen perustaminen Kasvu / kuihtuminen Tuottava liiketoiminta Vakiintunut yritys (väh. 3-5v.) Lähde: Ideasta kasvuyritykseksi. McKinsey&Company Bookwell Oy.

3 Liikeidea ”Liikeidea on kuvaus siitä, miten yrityksellä on tarkoitus tehdä rahaa” Lähde: Kaikki mitä olet halunnut tietää yritystoiminnasta. Sutinen, M

4 Mistä ”saa” liikeideoita?

5 Mistä liikeideoita? Yrittäjän oivallus Useimmiten idea on yrittäjän oma oivallus, joka perustuu toisen palveluksessa hankittuun ammattitaitoon ja kokemukseen Systemaattisen etsinnän tuloksena Ostamalla lisenssi tai patentti Ideoiden hankinnassa voidaan käyttää erilaisia lähteitä kuten: - ammattilehdet ja kirjallisuus - erilaiset tilastot (esim. tullitilasto) - messut ja näyttelyt - patentit, mallisuojat - oppilaitosten tutkimukset ja opinnäytteet - keksijät ja Keksintösäätiö - kilpailijoiden tuotteet tai palvelut - Suomen Franchising yhdistys ry. - elinkeino- ja konsulttitoimistot - myynnissä olevat lisenssit Lähde: (viitattu )

6 Liikeidea Ratkaisu asiakkaan/ostajan tarpeisiin tai ongelmaan
Tuote, palvelu tai olemassa olevan liiketoiminnan uudistus (esim. konseptointi tai myyntiin liittyvä parannus esim. uusi tapa toimia) Hyvä liikeidea on kyettävä kertomaan ”hissimatkan aikana” ymmärrettävästi (kuten myös esim. ohjelmaidean esittäminen tuottajalle). Esimerkiksi VR: kuljetus ja matkustustarpeen tyydyttäminen harjoittamalla rautatieliikennettä ja muuta siihen liittyvää toimintaa. Tai: videoklippien tuottaminen sähköisiin medioihin.

7 Liikeidea Vastaa kolmeen peruskysymykseen: Mitä Kenelle Miten
Lähde: Kaikki mitä olet halunnut tietää yritystoiminnasta. Sutinen, M

8 Liikeidea Mielikuva eli imago (esim. design tai laatu)
Verkoston ja yhteistyökumppaneiden etsiminen jo suunnitteluvaiheessa Miten saavuttaa selkeys: vakuuttavuus ja uskottavuus? Markkinointitutkimus Testaus: markkinamahdollisuudet, toteuttamiskelpoisuus ja uutuusarvo

9 Innovatiivinen liikeidea
Uusi tuote tai palvelu Uusi tuote: Apple, Microsoft Uusi toimiala: DigiTV, Netscape Uusi liiketoimintamalli: Amazon.com Vanha toimiala: insinööritoimistot, lääkäriasemat, käsityöammatit

10 Liiketoimintasuunnitelma
Ilman sitä ei menestystä tule… Rahoittajat vaativat Kiteyttää toimintaa Ohjaa yrityksen toimintaa Kuva kilpailijoista antaa edellytykset menestykselle Muuttuu tilanteen mukaan

11 Miksi liiketoimintasuunnitelma?
Rahoituksen järjestäminen tärkeimmistä haasteista perustamisessa Pakottaa yrityksen perustajat miettimään ideaansa ja markkinapotentiaalia Paljastaa osaamisaukot ja auttaa täyttämään ne tehokkaasti (swot) Auttaa keskittymään olennaisiin asioihin Testaa ennen varsinaista toteuttamista (mm. ulkopuolinen arvioija) Lähde: Ideasta kasvuyritykseksi. McKinsey&Company Bookwell Oy.

12 SWOT-analyysi Osana liiketoimintasuunnitelmaa
Paljastaa osaamisaukot ja auttaa täyttämään ne tehokkaasti Tunne heikkoutesi  miten niistä päästään Tunne uhat  miten niiltä voi suojautua Tuotteen, palvelun vahvuudet  miten eroaa kilpailijoista Mahdollisuudet

13 Liiketoimintasuunnitelman peruspilarit
Nykytilanne, missä mennään Visio (päämäärä, jonne pyritään) Missio (kertoo, kuinka visio saavutetaan ja kuvaa yrityksen olemassaolon syytä) Tahtotila Strategiat (”how to win the war”) Toimintasuunnitelma (myös numeroin ilmaistu) Toteutus Seuranta

14 Ansaintalogiikka Kuvaus ansaintalähteistä
Kuinka liiketoiminta tuottaa voittoa Hinnoittelu ja kustannusrakennetta

15 Rahoitus Paljonko olet valmis itse sijoittamaan
Paljonko tarvitset vierasta pääomaa (Finvera, pankkilaina ym.) Tee edes alkeelliset laskelmat

16 TUNTITEHTÄVÄ. Liikeidea: ”sähköisen kauppapaikan tuottaja/kehitäjä”
Asiakasryhmät, kuka tekee ostopäätöksen, maksavien asiakkaiden määrä/potentiaali Hyödyt ostajalle/asiakkaalle, mitä lisä-arvoa tuottaa, mihin suuntaan media/netti kehittyy = mitä mahdollisuuksia idealla on Millainen yrityksen imago olisi, yhteistyökumppanit, miten järjestetään jakelu, miten myydään Videoklipin hinnoittelu sekä jakelu- ja tuotantokustannukset

17 Tuotteen/palvelun elinkaari
Liike-idea ei ole ikuinen Philip Kotler:

18 Markkinat Philip Kotler:

19 Erikoistuminen kannattaa
Ei kaikille kaikkea Mitä kapeammalla sektorilla, sen parempi Käytäntö pakottaa helposti muuhun

20 Lopuksi Kiitos kärsivällisyydestänne!


Lataa ppt "Liikeidea, liiketoimintasuunnitelma"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google