Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla 9.1.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla 9.1.2015."— Esityksen transkriptio:

1 Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla 9.1.2015

2 Sote-uudistus Tavoitteena turvata yhdenvertaiset, asiakaslähtöiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa. Uudessa palvelurakenteessa on viisi sosiaali- ja terveysaluetta, jotka järjestävät kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Tuottamisvastuussa olevat kuntayhtymät taas tuottavat palvelut ihmisille. Ne voivat halutessaan myös ostaa palveluja yksityisiltä yrityksiltä ja järjestöiltä. Eteläisellä sote-alueella voi olla yhteensä enintään 4 tuottamisvastuussa olevaa kuntayhtymää.

3 3

4 Sote-palveluiden tuottamisvastuu Kuntayhtymien on ilmoitettava sote-alueelle viimeistään 1.2.2016 halukkuutensa toimia tuottamisvastuussa olevana kuntayhtymänä Ilmoituksessa on oltava selvitys siitä, miten kuntayhtymä täyttää sote-lain mukaiset edellytykset Sote-alue päättää tuottamisvastuun antamisesta järjestämispäätöksessä (viimeistään lokakuussa 2016)

5 Keski-Uudenmaan kunnat Kuntien on tärkeä aloittaa sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu alueellaan vuoden 2015 alussa, jotta kunnat voivat vaikuttaa koko Uudenmaan kattavan sote-tuotantokuntayhtymän rakenteeseen ja toimintaan Näin turvataan kuntien ja kuntalaisten vaikuttamismahdollisuudet tuleviin ratkaisuihin väestön määrään ja tarpeeseen perustuvat lähipalvelut

6 Keski-Uudenmaan kuntien aiemmat lausunnot Sote-lausunnoissaan syksyllä 2014 monet kunnat ovat ilmoittaneet tahtotilastaan perustaa Keski- Uudenmaan alueen kattava tuottajaorganisaatio Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvitys: sote-palvelut voitaisiin tuottaa Keski-Uudenmaan kaupungissa nykyistä 26-39 Me / vuosi edullisemmin suhteellisesti vastaava taso voidaan saavuttaa 100 000 – 150 000 asukkaan väestöpohjalla

7 VM:n laskelmat uudistusten vaikutuksista alkaen v.2017 Kuntien rahoitukseen vaikuttaa lähivuosina -sote-uudistus -valtionosuusuudistus -valtionosuuksien leikkaukset VM on tehnyt laskelman näiden muutosten yhteisvaikutuksesta kuntiin. Yhteisvaikutusta on havainnollistettu laskennallisena paineena kunnallisveroprosenttiin. Luku kuvaa sitä, kuinka paljon veroprosentin pitäisi muuttua, jotta kunnan rahoitusasema pysyisi ennallaan.

8 8 Vaikutus kunnan talouteen, €/asukas Laskennallinen vaikutus kunnan tulovero- prosenttiin, %-yksikköä Tulovero-% 2015 Tulovero-% painelaskelman jälkeen Kunta Vos- leikkaukset 2017 tasossa Valtion- osuus- uudistus Sote- uudistus Yhteensä siitä: sote-uudistus (-1,4 mrd.€) Hyvinkää-259-19-22-3001,60,119,7521,4 Järvenpää-259-18-75-3521,80,419,7521,5 Kerava-25950-299-5082,61,519,0021,6 Mäntsälä-25981-206-3842,41,320,5022,9 Nurmijärvi-2596-119-3721,90,619,5021,4 Pornainen-259105-367-5203,22,220,0023,2 Sipoo-259-65-154-4782,30,719,2521,6 Tuusula-259-6-115-3791,80,619,5021,3 Sote-uudistuksen sekä peruspalvelujen valtionosuusleikkausten ja valtionosuusuudistuksen laskennallinen vaikutus Keski-Uudenmaan kuntien talouteen

9 Sote-tuotannon suunnittelun ja valmistelun tavoitteet Keski- Uudellamaalla 1.Valmistella kuntalähtöisesti ehdotus Keski- Uudenmaan sote-tuotannosta 2.Vaikuttaa aktiivisesti koko Uudenmaan kattavan tuotanto-organisaation valmisteluun 3.Varmistaa kuntien ja asukkaiden vaikutusmahdollisuudet sote-alueen ja -tuotannon kuntayhtymiin jatkossa 4.Turvata keskiuusmaalaisten määrään ja tarpeisiin perustuvat lähipalvelut

10 Keski-Uudenmaan valmistelutyö Voi parhaimmillaan johtaa siihen, että alueelle kehitetyn tuotantomallin kustannustehokkuus saadaan kohdistumaan keskiuusmaalaisten hyödyksi. Valmistelun tekemättä jättäminen voi pahimmillaan johtaa siihen, että alueen kunnilla ja kuntalaisilla ei ole riittävää vaikutusmahdollisuutta alueella tuotettaviin palveluihin eikä palveluverkkoon.

11 Sote-tuotannon suunnittelun ja valmistelun organisointi poliittinen ohjausryhmä, joka muodostetaan kuntavaalien tulosta noudattaen sote-johtajat ja kuntajohtajat selvityshenkilö apuna projektityöntekijä Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen projektinjohtaja toimii osa-aikaisesti (20%) sote- hankkeen hallinnollisena projektipäällikkönä toteutetaan yhteistyössä keskeisten sidosryhmien, esimerkiksi HUSin kanssa

12 Sote-tuotannon suunnittelun ja valmistelun kustannukset kustannukset yhteensä 161 200 euroa vuonna 2015 jaetaan valmisteluun osallistuvien kuntien kesken – niiden väestömäärän suhteessa taloudesta ja hallinnosta vastaa KUUMA-seutu liikelaitos (sisältyy vuoden 2015 talousarvioon ja toimintasuunnitelmaan)

13 Kysymys Keski-Uudenmaan kunnille Osallistuuko kuntanne sote-järjestämislain mukaiseen tuotannon suunnitteluun ja valmisteluun esittelytekstin mukaisesti? Vastausvaihtoehdot: kyllä osallistuu ei osallistu Vastaus pyydetään lähettämään 20.1.2015 mennessä KUUMA-seutu liikelaitokseen

14 Hyvinkää | Järvenpää | Kerava | Kirkkonummi Mäntsälä | Nurmijärvi | Pornainen | Sipoo | Tuusula | Vihti


Lataa ppt "Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla 9.1.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google