Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaria Haapasalo Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma 21.3.2007 Juho Helminen
2
Mikä on käsikirjoitus? Käsikirjoitus on hyvän tuotteen ja onnistuneen tuotantoprosessin tae. Käsikirjoituksen avulla saadaan yksiselitteinen ja täydellinen kuva siitä, mikä projektin haluttu lopputulos on: sisältö, toiminnot ja rakenne. Käsikirjoitus on: sisällöntuotannon väline asiantuntijan väline käyttöliittymäsuunnittelun väline graafisen suunnittelun väline teknisen toteutuksen väline
3
Tarpeesta syntyy idea tarpeen tunnistaminen: vaikeasti opittava tai opetettava asia opetuksessa, oppimisen ”solmukohta” vaikea opettaa/oppia tavanomaisilla menetelmillä määritellään, mistä tarpeessa on kysymys, mitä oppilas/opiskelija tarvitsee, jotta oppisi asian paremmin? (harjoitteita, tietolähdettä, simulaatiota, motivointia, esimerkkiä työelämästä jne.) idean kypsyttely: ideaa voidaan testata kollegoilla > tarkoituksenmukaisuus idea oppimateriaalista osana opetusta: mitä tapahtuu opetuksessa ennen materiaalin käyttöä, mitä sen jälkeen? tavoite: mitkä taidolliset ja tiedolliset tavoitteet oppimateriaalille asetetaan?
4
Ideasta syntyy synopsis Synopsis: käsikirjoituksen suppea hahmotelma (1x A4) Kenelle, mitä, miten, miksi? kohderyhmä tavoitteet - mitä materiaalin avulla halutaan opittavan? sisältö - määrittely/rajaaminen toteutustapa - mitä käyttäjä tekee? käyttötilanne –millaisissa tilanteissa käytetään? luokassa, kotona, yksin, yhdesssä? Synopsis antaa yleiskäsityksen siitä, mistä on kysymys. tapa sitouttaa aihiota toteuttava työryhmä samojen tavoitteiden taakse tarjoaa pohjan käsikirjoitustyölle hyvä olemassa, kun etsitään julkaisijaa/kustantajaa
5
Synopsiksesta käsikirjoitukseen Käsikirjoituksessa synopsis tarkentuu ja alkaa saada konkreettista hahmoa. jaetaan sisältö kokonaisuuksiin ja alakokonaisuuksiin tarpeen mukaan miten sisältö hahmottuisi oppijalle parhaiten? miten asiakokonaisuudet olisi hyvä esittää ja rytmittää? lineaarinen vai polveileva etenemistapa? Mikä olisi paras ja tehokkain tapa oppia asia – Toimiva pedagogia ja vapaa ideointi tärkeintä - ei mietitä teknisiä rajoituksia
6
Synopsiksesta käsikirjoitukseen sisällön hahmottaminen kokonaisuuksina tai vaiheina
7
Synopsiksesta käsikirjoitukseen sisällön hahmottaminen kokonaisuuksina tai vaiheina
8
Käsikirjoitus Kun sisältö on jäsennelty pedagogisesti mielekkäisiin kokonaisuuksiin kartoitetaan mahdollisesti jo olemassa oleva lähdeaineisto (sisältöteksti, kuvat, videoleikkeet, animaatiot jne.) sovitaan työnjaosta ja aikatauluista aletaan käsitellä käyttäjän toimintaa tarkemmin näyttö / ruutu / sivu / toiminto kerrallaan. Mitä käyttäjä missäkin kohdassa tekee? varmistetaan toiminnallisuuksien tekninen toteutettavuus tekninen asiantuntija tarpeen Kirjoitetaan sisältöteksti kuvataan mediaelementtien paikat materiaalissa (kuvat, videot, animaatiot yms.) tehdään selväksi mitkä mediaelementit ovat valmiina ja mitkä pitää tehdä tai hankkia. (HUOM! animaatiokin pitää käsikirjoittaa!)
9
Käsikirjoitus HUOM! Käsikirjoittajan ei tarvitse miettiä tarkasti ulkoasua, käyttöliittymää, navigointipainikkeita yms. laaditaan materiaalin sisällysluettelo/dispositio, josta käy ilmi sisällön hierarkkinen jäsentely kuvataan selkeästi ja yksiselitteisesti kaikki tapahtumat, toiminnallisuudet ja erilaiset toimintavaihtoehdot loogisessa järjestyksessä ohjeistetaan toteuttajaa: miten tietyt kohdat pitää toteuttaa (pidetään sisältöteksti ja ohjeet toteutukselle selkeästi erillään) kootaan kaikki tarvittavat mediaelementit yhteen paikkaan > helppo ja nopea toimitettaa eteenpäin käyttäjätarina toteutuksen tueksi: kerrotaan kuvitteellisen käyttäjän toiminta materiaalin alusta loppuun
10
Tuotanto Käsikirjoittajalla on erittäin tärkeä rooli tuotantovaiheessa! Tuotannon vaiheita: käsikirjoituksen kielenhuolto > käsikirjoittaja hyväksyy aloituspalaveri: käsikirjoitus käydään toteuttajatahon kanssa perusteellisesti läpi ja varmistetaan, että toteuttaja on ymmärtänyt kaiken oikein > käsikirjoittaja mukana käyttöliittymäsuunnittelu ja graafinen suunnittelu: ammattilaiset suunnittelevat käyttöliittymän ja ulkoasun > käsikirjoittaja kommentoi (pedagogiset näkökohdat käyttöliittymässä ja ulkoasussa) ohjelmointi: vaiheittain etenevä ohjelmointi > käsikirjoittaja kommentoi ja yhdessä tuottajan kanssa varmistaa, että toteutus noudattelee käsikirjoitusta testaus (tuottaja, kollegat, oppilaat) > käsikirjoittaja kommentoi julkaisu
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.