Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma 21.3.2007 Juho Helminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma 21.3.2007 Juho Helminen."— Esityksen transkriptio:

1 Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma 21.3.2007 Juho Helminen

2 Mikä on käsikirjoitus? Käsikirjoitus on hyvän tuotteen ja onnistuneen tuotantoprosessin tae. Käsikirjoituksen avulla saadaan yksiselitteinen ja täydellinen kuva siitä, mikä projektin haluttu lopputulos on: sisältö, toiminnot ja rakenne. Käsikirjoitus on:  sisällöntuotannon väline  asiantuntijan väline  käyttöliittymäsuunnittelun väline  graafisen suunnittelun väline  teknisen toteutuksen väline

3 Tarpeesta syntyy idea tarpeen tunnistaminen:  vaikeasti opittava tai opetettava asia opetuksessa, oppimisen ”solmukohta”  vaikea opettaa/oppia tavanomaisilla menetelmillä  määritellään, mistä tarpeessa on kysymys, mitä oppilas/opiskelija tarvitsee, jotta oppisi asian paremmin? (harjoitteita, tietolähdettä, simulaatiota, motivointia, esimerkkiä työelämästä jne.) idean kypsyttely:  ideaa voidaan testata kollegoilla > tarkoituksenmukaisuus  idea oppimateriaalista osana opetusta: mitä tapahtuu opetuksessa ennen materiaalin käyttöä, mitä sen jälkeen?  tavoite: mitkä taidolliset ja tiedolliset tavoitteet oppimateriaalille asetetaan?

4 Ideasta syntyy synopsis Synopsis: käsikirjoituksen suppea hahmotelma (1x A4) Kenelle, mitä, miten, miksi?  kohderyhmä  tavoitteet - mitä materiaalin avulla halutaan opittavan?  sisältö - määrittely/rajaaminen  toteutustapa - mitä käyttäjä tekee?  käyttötilanne –millaisissa tilanteissa käytetään? luokassa, kotona, yksin, yhdesssä? Synopsis antaa yleiskäsityksen siitä, mistä on kysymys.  tapa sitouttaa aihiota toteuttava työryhmä samojen tavoitteiden taakse  tarjoaa pohjan käsikirjoitustyölle  hyvä olemassa, kun etsitään julkaisijaa/kustantajaa

5 Synopsiksesta käsikirjoitukseen Käsikirjoituksessa synopsis tarkentuu ja alkaa saada konkreettista hahmoa.  jaetaan sisältö kokonaisuuksiin ja alakokonaisuuksiin tarpeen mukaan  miten sisältö hahmottuisi oppijalle parhaiten?  miten asiakokonaisuudet olisi hyvä esittää ja rytmittää?  lineaarinen vai polveileva etenemistapa?  Mikä olisi paras ja tehokkain tapa oppia asia – Toimiva pedagogia ja vapaa ideointi tärkeintä - ei mietitä teknisiä rajoituksia

6 Synopsiksesta käsikirjoitukseen sisällön hahmottaminen kokonaisuuksina tai vaiheina

7 Synopsiksesta käsikirjoitukseen sisällön hahmottaminen kokonaisuuksina tai vaiheina

8 Käsikirjoitus Kun sisältö on jäsennelty pedagogisesti mielekkäisiin kokonaisuuksiin  kartoitetaan mahdollisesti jo olemassa oleva lähdeaineisto (sisältöteksti, kuvat, videoleikkeet, animaatiot jne.)  sovitaan työnjaosta ja aikatauluista  aletaan käsitellä käyttäjän toimintaa tarkemmin näyttö / ruutu / sivu / toiminto kerrallaan. Mitä käyttäjä missäkin kohdassa tekee?  varmistetaan toiminnallisuuksien tekninen toteutettavuus  tekninen asiantuntija tarpeen  Kirjoitetaan sisältöteksti  kuvataan mediaelementtien paikat materiaalissa (kuvat, videot, animaatiot yms.)  tehdään selväksi mitkä mediaelementit ovat valmiina ja mitkä pitää tehdä tai hankkia. (HUOM! animaatiokin pitää käsikirjoittaa!)

9 Käsikirjoitus  HUOM! Käsikirjoittajan ei tarvitse miettiä tarkasti ulkoasua, käyttöliittymää, navigointipainikkeita yms.  laaditaan materiaalin sisällysluettelo/dispositio, josta käy ilmi sisällön hierarkkinen jäsentely  kuvataan selkeästi ja yksiselitteisesti kaikki tapahtumat, toiminnallisuudet ja erilaiset toimintavaihtoehdot loogisessa järjestyksessä  ohjeistetaan toteuttajaa: miten tietyt kohdat pitää toteuttaa (pidetään sisältöteksti ja ohjeet toteutukselle selkeästi erillään)  kootaan kaikki tarvittavat mediaelementit yhteen paikkaan > helppo ja nopea toimitettaa eteenpäin  käyttäjätarina toteutuksen tueksi: kerrotaan kuvitteellisen käyttäjän toiminta materiaalin alusta loppuun

10 Tuotanto Käsikirjoittajalla on erittäin tärkeä rooli tuotantovaiheessa! Tuotannon vaiheita:  käsikirjoituksen kielenhuolto > käsikirjoittaja hyväksyy  aloituspalaveri: käsikirjoitus käydään toteuttajatahon kanssa perusteellisesti läpi ja varmistetaan, että toteuttaja on ymmärtänyt kaiken oikein > käsikirjoittaja mukana  käyttöliittymäsuunnittelu ja graafinen suunnittelu: ammattilaiset suunnittelevat käyttöliittymän ja ulkoasun > käsikirjoittaja kommentoi (pedagogiset näkökohdat käyttöliittymässä ja ulkoasussa)  ohjelmointi: vaiheittain etenevä ohjelmointi > käsikirjoittaja kommentoi ja yhdessä tuottajan kanssa varmistaa, että toteutus noudattelee käsikirjoitusta  testaus (tuottaja, kollegat, oppilaat) > käsikirjoittaja kommentoi  julkaisu


Lataa ppt "Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma 21.3.2007 Juho Helminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google