Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Www.hamk.fi OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen 25.5.2004.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Www.hamk.fi OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen 25.5.2004."— Esityksen transkriptio:

1 www.hamk.fi OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen 25.5.2004

2 www.hamk.fi HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU  7 alaa  7 paikkakunnalla  12 toimipistettä  900 henkilökuntaa  7500 opiskelijaa  22 koulutusohjelmaa

3 www.hamk.fi IHMISEN AMMATILLISEN KASVUN URA Lapsuus ja kouluaika 20 vuotta Opis kelu- aika 4 v. Työura 35-40 vuotta Eläkeikä 20 vuotta ammatillinen täydennyskoulutus tehtävien vaihto työpaikanvaihto opiskelupaikan valinta opiskelun käynnistyminen ammattiopintojen valinta harjoittelu sivuaine, opinnäytetyö

4 www.hamk.fi OHJAUKSEN PERUSKIVET  valintoja  linjauksia  priorisointeja  Ammatillinen kasvu ja kehitys punaisena lankana.  Millainen ohjaus sekä parantaa opiskelijan kokemaa ohjauksen laatua että laskee korkeakoulun kustannuksia?  Millaisista ohjauksen kehittämistoimenpiteistä hyötyvät sekä ohjaajat että opiskelijat?

5 www.hamk.fi KÄSITTEET Ohjausjärjestelmä  Opintojen ohjausjärjestelmän kokonaisuudella tarkoitetaan opiskelijoille tarjottavien ohjauspalveluiden kokonaisuutta ja korkeakoulujen ja se ulkopuolisen ohjaushenkilöstön keskinäistä yhteistyötä. Opiskelijan polku/opintokaari  1) Ohjaus ja –neuvontatoiminta ennen opintojen alkua 2) Ohjaus opintojen alussa 3) Ohjaus opintojen edetessä 4) Ohjaus opintojen päättövaiheessa ja ( 5) Ohjaukseen liittyvät palaute ja seurantajärjestelmät.)

6 www.hamk.fi OHJAUSJÄRJESTELMÄÄN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT organisaation strategia pedagoginen strategia organisaation strategia pedagoginen strategia portaali-käyttöjärjestelmä ohjausjärjestelmä opiskelijan polku

7 www.hamk.fi OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISTYÖN KÄYNNISTYS  Ohjaushenkilöstön ja opiskelijoiden palaute  lähtökohta-analyysi  johdon strateginen linjaus ohjauksesta ja sen statuksesta  koulutusohjelmajohtajien näkemys  kehittämistyöryhmän valinta  eri koulutusalat, opot, opettajatuutorit, lehtorit, kojot, kv-henkilöstö, elearning Centre, ura- ja rekry, käyttöjärjestelmä, viestintäyksikkö, johtajat

8 www.hamk.fi STARTTIPÄIVÄ 31.5.2004  Opiskelijoiden palaute ohjauksesta Hamkissa  tilannekatsaus opintojen polun eri vaiheista  välietapit opiskelussa ( opintojen ohjaus, harjoittelu, ura- ja rekry jne…)  eLearning - virtuaaliopinnot  tietojen hallintajärjestelmä  visuaalisen verkkopohjaisen ohjauksen viestinnällisyys  workshop  aloitus opiskelijan polusta

9 www.hamk.fi OHJAUSJÄRJSTELMÄN KEHITTÄMISTYÖRYHMÄ/CASE HAMK Kulttuuriala Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala Luonnontieteiden ala Tekniikan ja liikenteen ala Luonnonvara- ja ympäristöala Sosiaali-, terveys ja liikunta-ala Matkailu-, ravitsemus- ja talousala Hallinto ja opintotoimisto OHJAUS- JÄRJESTELMÄ eLearning ura- ja rekry kv Opiskeli- jatuutorit viestintä- yksikkö

10 www.hamk.fi OPISKELIJAN POLUN TYYLILAJI  tunnetta ja tietoa  persoonallinen ilmaisu  asiapitoinen  ilmaisuvoimainen  tyylitajuinen  kerronnallinen  metaforana kaupunkikartta

11 www.hamk.fi Harjoittelu Perus- opinnot HAMKO Pääkatu tutkiva ja kehittävä osaaja OPNTOPNT Harjoittelu OPALA i i i i i KV- harjoittelu Virtuaalikatu Yrittäjyys

12 www.hamk.fi RYHMÄMESSUT - KAUPUNKIMETAFORAN IDEOINTI          

13 www.hamk.fi AIVORIIHI KAUPUNKIMETAFORASTA  Aivoriihen alustus 5 minuuttia  Mietintäryhmät: 5 ryhmää  Ehdotukset kuvallisina vaihtoehtoina – 40 minuuttia  Ryhmien sekoitus  Käydään läpi ryhmätöiden anti - 5 min/idea (25 minuuttia)  Uudelleen arviointi – jokaisesta pohdinta-alueesta ”suosikit” 15 min. 6. Yhteenveto 15 min.

14 www.hamk.fi JATKOTYÖSKENTELY  Tehdään kooste kaupunkikartoista  Valitaan paras kaupunkikatuverkostoidea  Kehitetään visuaalista versiota eteenpäin  Muodostetaan kehittämisryhmät alueille (opiskelijan polun välietapeille), joita on kehitettävä (esim. harjoittelu)  Jaetaan vastuuryhmät etapeille  Kehittämistyön kesto noin 2 vuotta


Lataa ppt "Www.hamk.fi OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen 25.5.2004."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google