Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTimo Kouki Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
www.hamk.fi OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen 25.5.2004
2
www.hamk.fi HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU 7 alaa 7 paikkakunnalla 12 toimipistettä 900 henkilökuntaa 7500 opiskelijaa 22 koulutusohjelmaa
3
www.hamk.fi IHMISEN AMMATILLISEN KASVUN URA Lapsuus ja kouluaika 20 vuotta Opis kelu- aika 4 v. Työura 35-40 vuotta Eläkeikä 20 vuotta ammatillinen täydennyskoulutus tehtävien vaihto työpaikanvaihto opiskelupaikan valinta opiskelun käynnistyminen ammattiopintojen valinta harjoittelu sivuaine, opinnäytetyö
4
www.hamk.fi OHJAUKSEN PERUSKIVET valintoja linjauksia priorisointeja Ammatillinen kasvu ja kehitys punaisena lankana. Millainen ohjaus sekä parantaa opiskelijan kokemaa ohjauksen laatua että laskee korkeakoulun kustannuksia? Millaisista ohjauksen kehittämistoimenpiteistä hyötyvät sekä ohjaajat että opiskelijat?
5
www.hamk.fi KÄSITTEET Ohjausjärjestelmä Opintojen ohjausjärjestelmän kokonaisuudella tarkoitetaan opiskelijoille tarjottavien ohjauspalveluiden kokonaisuutta ja korkeakoulujen ja se ulkopuolisen ohjaushenkilöstön keskinäistä yhteistyötä. Opiskelijan polku/opintokaari 1) Ohjaus ja –neuvontatoiminta ennen opintojen alkua 2) Ohjaus opintojen alussa 3) Ohjaus opintojen edetessä 4) Ohjaus opintojen päättövaiheessa ja ( 5) Ohjaukseen liittyvät palaute ja seurantajärjestelmät.)
6
www.hamk.fi OHJAUSJÄRJESTELMÄÄN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT organisaation strategia pedagoginen strategia organisaation strategia pedagoginen strategia portaali-käyttöjärjestelmä ohjausjärjestelmä opiskelijan polku
7
www.hamk.fi OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISTYÖN KÄYNNISTYS Ohjaushenkilöstön ja opiskelijoiden palaute lähtökohta-analyysi johdon strateginen linjaus ohjauksesta ja sen statuksesta koulutusohjelmajohtajien näkemys kehittämistyöryhmän valinta eri koulutusalat, opot, opettajatuutorit, lehtorit, kojot, kv-henkilöstö, elearning Centre, ura- ja rekry, käyttöjärjestelmä, viestintäyksikkö, johtajat
8
www.hamk.fi STARTTIPÄIVÄ 31.5.2004 Opiskelijoiden palaute ohjauksesta Hamkissa tilannekatsaus opintojen polun eri vaiheista välietapit opiskelussa ( opintojen ohjaus, harjoittelu, ura- ja rekry jne…) eLearning - virtuaaliopinnot tietojen hallintajärjestelmä visuaalisen verkkopohjaisen ohjauksen viestinnällisyys workshop aloitus opiskelijan polusta
9
www.hamk.fi OHJAUSJÄRJSTELMÄN KEHITTÄMISTYÖRYHMÄ/CASE HAMK Kulttuuriala Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala Luonnontieteiden ala Tekniikan ja liikenteen ala Luonnonvara- ja ympäristöala Sosiaali-, terveys ja liikunta-ala Matkailu-, ravitsemus- ja talousala Hallinto ja opintotoimisto OHJAUS- JÄRJESTELMÄ eLearning ura- ja rekry kv Opiskeli- jatuutorit viestintä- yksikkö
10
www.hamk.fi OPISKELIJAN POLUN TYYLILAJI tunnetta ja tietoa persoonallinen ilmaisu asiapitoinen ilmaisuvoimainen tyylitajuinen kerronnallinen metaforana kaupunkikartta
11
www.hamk.fi Harjoittelu Perus- opinnot HAMKO Pääkatu tutkiva ja kehittävä osaaja OPNTOPNT Harjoittelu OPALA i i i i i KV- harjoittelu Virtuaalikatu Yrittäjyys
12
www.hamk.fi RYHMÄMESSUT - KAUPUNKIMETAFORAN IDEOINTI
13
www.hamk.fi AIVORIIHI KAUPUNKIMETAFORASTA Aivoriihen alustus 5 minuuttia Mietintäryhmät: 5 ryhmää Ehdotukset kuvallisina vaihtoehtoina – 40 minuuttia Ryhmien sekoitus Käydään läpi ryhmätöiden anti - 5 min/idea (25 minuuttia) Uudelleen arviointi – jokaisesta pohdinta-alueesta ”suosikit” 15 min. 6. Yhteenveto 15 min.
14
www.hamk.fi JATKOTYÖSKENTELY Tehdään kooste kaupunkikartoista Valitaan paras kaupunkikatuverkostoidea Kehitetään visuaalista versiota eteenpäin Muodostetaan kehittämisryhmät alueille (opiskelijan polun välietapeille), joita on kehitettävä (esim. harjoittelu) Jaetaan vastuuryhmät etapeille Kehittämistyön kesto noin 2 vuotta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.